printlogo


کد خبر: 259606تاریخ: 1401/8/22 00:00
حضور وزنه‌برداران قدرتمند چین با توپ پر در کلمبیا
مدال‌آوری در بوگوتا ،سخت اما شــــدنی

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در حالی لیست اولیه وزنه‌بردارانی که برای حضور در پیکارهای جهانی کلمبیا ثبت‌نام کرده و موفق به کسب مجوز حضور در این دوره از رقابت‌ها شدند را اعلام کرد که این لیست با اعلام فهرست نهایی نفرات (همزمان با شروع مسابقات) احتمالاً دستخوش تغییرات اندکی شود. با وجود این اعلام لیست اولیه مسافران جهانی، رتبه و مهم‌ترین رقبای ملی‌پوشان وزنه‌برداری کشورمان در هر دو بخش مردان و زنان را تا حدودی برای ما و کادرفنی تیم‌های ملی مردان و زنان وزنه‌برداری ایران مشخص کرد. این دوره از مسابقات البته برای مدعیان وزنه‌برداری دنیا از این جهت حائز اهمیت است، چون اولین میدان رسمی گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در رشته وزنه‌برداری محسوب می‌شود و کسب امتیاز بالا در آن برای مدعیان المپیکی قطعاً از اهمیت بالایی برخوردار است.

رضا عباسپور
روزنامه نگار
قطعاً یکی از اتفاق‌های جذاب و جالب توجه در رقابت‌های جهانی 2022 (مرحله نخست گزینشی المپیک 2024 پاریس) حضور کم‌نظیر اکثر ستاره‌های وزنه‌برداری جهان و المپیک در هر دو بخش زنان و مردان در کلمبیا است. قهرمانان نامدار و مدال‌آور بازی‌های المپیک 2021 توکیو و رقابت‌های جهانی ازبکستان تقریباً همه قرار است (اگر اتفاق خاصی تا زمان اعزام برایشان رخ ندهد) در کلمبیا روی تخته حاضر شوند. حضور 366 وزنه‌بردار در بخش مردان و 340 وزنه‌بردار در بخش زنان قطعاً اتفاقی است کم‌نظیر در دنیای وزنه‌برداری که خود بیانگر سطح کیفی و کمی بالای این دوره از مسابقات جهانی است. در بخش زنان شلوغ‌ترین وزن دسته 59 کیلوگرم است که 65 وزنه‌بردار برای حضور در این دسته وزنی ثبت‌نام کردند. در بخش مردان نیز رقابت دسته 89 کیلوگرم که دسته وزنی المپیکی در بخش مردان است و برای ما با توجه به حضور «کیانوش رستمی» ستاره نامدار وزنه‌برداری ایران از ارزش و اعتبار بالایی برخوردار است، شلوغ‌ترین دسته وزنی به شمار می‌آید. تغییر وزن برخی از وزنه‌برداران نامدار در این دوره از رقابت‌ها، همچون اکبر ژوراِیف قهرمان و رکورددار وزنه‌برداری جهان و المپیک ازبک (حضور در دسته فوق سنگین)، یا کیانوش رستمی (ثبت‌نام در دسته وزنی المپیکی 89 کیلوگرم) و... نیز جزو اتفاق‌های جالب توجه این دوره از رقابت‌های
جهانی است.

6 وزنه‌بردار نزدیک به مدال جهانی
مطمئناً حضور تقریبی 366 وزنه‌بردار در بخش مردان از سراسر دنیا در رقابت‌های جهانی 2022 بوگوتای کلمبیا که اغلب آنها جزو نوابغ، چهره‌های نامدار و شاخص وزنه‌برداری جهان و المپیک به شمار می‌روند، به تنهایی بیانگر سطح کیفی بالای این دوره از مسابقات جهانی است. تیم ملی وزنه‌برداری کشورمان طبق هدف‌گذاری که کادرفنی برای کسب امتیاز بالا و تثبیت حداکثری سهمیه‌های المپیکی در بازی‌های 2024 پاریس در دستور کار دارد، قرار است در اوزانی به کلمبیا اعزام شود که اغلب اوزان المپیکی است و شانس ما برای کسب مدال و امتیاز گزینشی در این اوزان به نسبت سایر اوزان بیشتر است. حافظ قشقایی، حسین سلطانی، مصطفی جوادی، کیانوش رستمی، رسول معتمدی، رضا دهدار، مهدی کرمی و علی داودی ملی‌پوشانی هستند که سعید علی‌حسینی در اوزان (67، 81، 89، 102، 109 و 109+ کیلوگرم) نام و رکورد آنها را برای شرکت در رقابت‌های جهانی اعلام کرده است. بر همین اساس و طبق استارت لیست اولیه مسابقات جهانی به ترتیب قشقایی با ورودی 305، سلطانی با ورودی 355، جوادی با ورودی 365، رستمی با ورودی 380، معتمدی با ورودی 400، دهدار با ورودی 395، کرمی با ورودی 397 و داودی با ورودی 440 کیلوگرم، در اوزان خود فعلاً رتبه‌های (دوازدهم، هفتم، سوم، پنجم، سوم، پنجم، سوم و چهارم) جدول رده‌بندی جهانی را به خود اختصاص داده‌اند. ملی‌پوشان کشورمان در صورت اعزام به بوگوتای کلمبیا، اگرچه کار بسیار سختی در پیکارهای جهانی برای کسب مدال و سکوی قهرمانی دارند اما آنها توانمندند و مرد روزهای سخت.

چشم بادامی ها مدعی قهرمانی

اگرچه دو تیم مدعی روسیه و کره شمالی در مسابقات جهانی 2022 کلمبیا غایبان بزرگ این رویداد معتبر جهانی هستند اما چینی‌ها به قدری پرقدرت در این رویداد معتبر و در هر دو بخش مردان و زنان قرار است در بوگوتای کلمبیا روی تخته بیایند که مطمئناً نبود روسیه و کره شمالی خیلی به چشم نمی‌آید. البته تیم‌ میزبان یعنی کلمبیا هم جزو تیم‌های مدعی و پرمهره برای کسب سکوی قهرمانی خصوصاً در بخش مردان خواهد بود. ایران، تایلند، ازبکستان، ارمنستان، مصر، گرجستان و...نیز جزو مدعیان کسب مدال هستند که نیم‌نگاهی هم به سکوی قهرمانی دارند.
 


Page Generated in 0.0049 sec