printlogo


کد خبر: 259588تاریخ: 1401/8/22 00:00
انگلیس، کلاس درس بازی با ولز

وصال روحانی
روزنامه نگار
خیلی‌ها می‌گویند تیم ملی فوتبال ولز به گرت بیل منحصر و محدود می‌شود و اگر این مهاجم چپ پای طوفانی را بگیرید، بیش از 50 درصد راه شکست دادن این تیم را طی کرده‌اید. صرفنظر از این نکته که فرضیه مذکور تا چه حد واقعیت دارد، تیم ملی ایران که روز 4 آذرماه دومین بازی‌اش را در گروه دوم جام جهانی 2022 مقابل ولز در شهر دوحه قطر تجربه خواهد کرد، با گذراندن یک کلاس آمادگی بسیار مناسب پای به این میدان گذاشت.
ماجرا از این قرار است که مسابقه روز 30 آبان ماه یوزها مقابل انگلیس که اولین بازی هر دو تیم در جام جهانی امسال به شمار می‌آید، ما را مقابل رقیبی قرار می‌دهد که نخستین و بهترین مجری فوتبال مدل بریتانیایی در سطح جهان به شمار می‌آید. بواقع ولز ماکت کوچکی از این مدل فوتبال به حساب می‌آید و اگر انگلیس همیشه سرآمد این روش بوده، ولز همچون اسکاتلند و هر دو تیم ایرلند شمالی و ایرلند جنوبی مجریان درجه دوم و غیر برجسته آن محسوب شده است.
شاید عنوان شود که انگلیس هم مثل بسیاری از کشورها طی سنوات اخیر در سبک سنتی خود تجدید نظر کرده و مدرن‌گرایی‌هایی را در آن اعمال داشته و این البته صحت دارد. امروز تیم ملی انگلیس فقط مجری یک فوتبال صرفاً فیزیکی و متکی بر سانترهای بلند و قدرت سرزنی نیست، بلکه توانایی را با مهارت‌های فنی و بازی مبتنی بر تکنیک فردی و دواندن توپ روی زمین ادغام کرده و چشم نوازتر از گذشته بازی می‌کند. ولز هم به‌عنوان مجری درجه دوم روش‌های بریتانیایی بخشی از تغییرات مورد بحث را وارد بازی خود کرده اما وفاداری‌اش به سنن فوتبال بریتانیا بیشتر است و همچنان فیزیکی و محکم بازی می‌کند و چشم به ارسال‌های بلند و تبعات آن دارد.
با هر میزان تغییر‌پذیری که برای ولز قائل باشیم، دیدار اول ما که در برابر انگلیس خواهد بود، یوزها را از هر جهت مهیای مسابقه با ولزی‌ها هم خواهد کرد و بواقع شاگردان کی‌روش با بازی در برابر «سه شیر‌ها» بیش از هر چیز روش‌های تقابل با ولز را مرور و کارایی آن را خواهند سنجید و برای ارائه بهترین نمایش در برابر آن و کسب نتیجه‌ای در‌خور مهیا خواهند شد. این نظریه هم که تیم ملی ولز روی کاکل گرت بیل می‌چرخد و اگر او را مهار کنید، چیز زیادی از این تیم باقی نمی‌ماند، چه صحت داشته باشد و چه خیر تنها کلید کسب توفیق در این میدان نیست. مهم‌ترین مسأله و نیاز این است که نفرات تیم ملی ایران پس از محک زدن بالاترین مدل اجرای فوتبال بریتانیایی در روز دیدار با انگلیس، اولاً آموزه‌های آن را به ذهن بسپارند و ثانیاً چنان خستگی آن دیدار را بزدایند و به خوبی ریکاوری کنند که چهار روز بعد از آن برای رویارویی با ماکت کوچکتری از آن روش هم در بالاترین درجات آمادگی فکری و نشاط فیزیکی باشند.
 


Page Generated in 0.0048 sec