printlogo


کد خبر: 258997تاریخ: 1401/8/14 00:00
درباره چالش فیلیک برای انتخاب لیست نهایی آلمان
مهاجمانی که کلوزه نیستند


امیررضا همایون
خبرنگار
تیم ملی فوتبال آلمان برای جبران فاجعه 2018 به قطر سفر می‌کند. در همین راستا فدراسیون فوتبال این کشور پس از استعفای یواخیم لوو از هدایت مانشافت، هانس دیتر فیلیک سرمربی موفق آن روزهای بایرن مونیخ را به‌عنوان جانشین او منصوب کرد. انتخابی که از دید بسیاری از کارشناسان فوتبال آلمان و جهان بهترین گزینه برای هدایت مانشافت در جام جهانی قطر بود. اما این مربی کهنه‌کار که سابقه دستیاری لوو را هم دارد، برای موفقیت در قطر 2022 با چالشی جدی مواجه است؛ چالشی به‌نام انتخاب مهاجم نوک کلاسیک، ضعفی که همچنان و پس از گذشت سال‌ها از خداحافظی میروسلاو کلوزه آقای گل ادوار جام جهانی از بازی‌های ملی همچنان خالی است و فقدان نبود یک مهاجم قهار در بازی‌های این تیم باوجود ستاره‌های مطرحی همچون توماس مولر، ایلکای گوندوغان و سایرین حس می‌شود. نکته‌ای که یکی از دلایل اصلی ناکامی مانشافت پس از قهرمانی در جام جهانی 2014 برزیل محسوب می‌شود. فیلیک هم بهتر از هرکس دیگری از این موضوع اطلاع دارد و می‌داند تیمش برای رسیدن به موفقیت در قطر به یک مهاجم خوب و گلزن مانند میروسلاو کلوزه که کمتر موقعیتی را از دست می‌داد نیاز دارد. برهمین اساس نگاهی به کاندید‌اهای احتمالی این پست برای حضور در قطر می‌اندازیم.
 
ماریو گوتزه و کای هاورتز
 شاید ماریو گوتزه شناخته شده‌ترین مهاجمی باشد که شانس رسیدن به پیراهن آلمان را برای جام جهانی پیش رو دارد. او با به ثمر رساندن تک گل تیم ملی آلمان در فینال ماراکانا مقابل آرژانتین خیلی زود چهره شد، اما هرگز موفق نشد در اوج بماند. او پس از سپری کردن چند فصل ناموفق در فوتبال آلمان به لیگ هلند رفت و بازهم به فوتبال آلمان بازگشت و هم اکنون در آینتراخت فرانکفورت عضویت دارد. گوتزه امیدوار است فیلیک به او برای حضور در جام جهانی اعتماد کند تا ضمن اینکه با مانشافت به موفقیت برسد گام بلندی را هم در راستای احیای خودش بردارد و البته شانس او برای سفر به خاورمیانه بسیار کم است، زیرا عملکردش در فصل جدید فوتبال اروپا به هیچ عنوان رضایت‌بخش و قابل دفاع نیست. از طرف دیگر فیلیک برای این پست یک گزینه دیگر هم به‌نام کای هاورتز دارد. این مهاجم جوان که طی چند سال اخیر گل‌های سرنوشت‌سازی برای چلسی و مانشافت به ثمر رسانده شانس زیادی برای همراهی آلمان در قطر دارد. البته عملکرد او هم به مانند گوتزه در فصل جاری مطلوب نیست. او در طول 6 بازی برای چلسی در لیگ برتر تنها یک گل به ثمر رسانده است.
 
انتخاب‌هایی که محدود شد
مصدومیت تیمو ورنر یکی از خبرهای بد این روزها برای مانشافت بود، چراکه آمار این مهاجم نسبت به دیگر کاندیدا‌ها بهتر است. او در این فصل برای لایپزیگ در بوندس لیگا 9 بار به میدان رفته و 4 گل و یک پاس گل داده است. این بازیکن که در تابستان امسال با هدف حضور قدرتمندانه در جام جهانی به لایپزیگ بازگشت در فاصله 15 روز با مصدومیت مواجه شد و این رقابت‌ها را از دست داد. به نوعی می‌توان گفت مصدومیت ورنر گزینه‌ها را برای فیلیک محدود کرد.
 
 
سقوط آزاد مانشافت
باتوجه به آمارهای فوق درمی‌یابیم که فدراسیون آلمان در این سال‌ها هیچ برنامه‌ای برای پرورش جانشین کلوزه نداشته است. موضوعی که یکی از دلایل اصلی سقوط آلمان در تورنمنت‌های اخیر شده است. بهتر است بگوییم در سالیان اخیر مهاجمان زیادی به تیم ملی آلمان آمده‌اند اما هیچ یک از آنها کلوزه نشدند.

 


Page Generated in 0.0043 sec