printlogo


کد خبر: 258944تاریخ: 1401/8/14 00:00
تحلیل عجیب وزیر از بلاتکلیفی 11 فدراسیون ورزشی
اتفاقی بی‌اهمیت!


حمید سجادی می‌گوید اداره فدراسیون‌ها به‌صورت سرپرستی، کار عجیبی نیست و شاید به خاطر همین نگاه است که این روزها 11 فدراسیون با سرپرست اداره می‌شوند. همین نگاه باعث شد حدود 10 سال قبل و در زمان معاونت حمید سجادی، به یکباره رؤسای تعدادی از فدراسیون‌ها برکنار و در آستانه اعزام به المپیک توسط سرپرست اداره شوند.

آزاده پیراکوه
روزنامه نگار
ایران ورزشی - وزارت ورزش این روزها افزایش تعداد فدراسیون‌ها را در برنامه خود قرار داده و این در حالی است که تعداد قابل توجهی از فدراسیون‌ها بلاتکلیف هستند و اگر قرار است کاری انجام شود، برای اینها باید صورت گیرد. 11 فدراسیون رئیس ندارند و عجیب است که از وزارت ورزش هم خبرهای خوشایندی به گوش نمی‌رسد. حتی وقتی این دغدغه در قالب یک سؤال از وزیر ورزش پرسیده می‌شود، او می‌گوید که اتفاق عجیبی نیفتاده و مسأله بی‌نظیری نیست!
 دوچرخه‌سواری، وزنه‌برداری، ژیمناستیک، سوارکاری، آمادگی جسمانی، بدمینتون، روستایی عشایری، شمشیربازی، همگانی، گلف و اسکواش، فدراسیون‌هایی هستند که رئیس ندارند و باید مجمع انتخاباتی آنها شکل بگیرد. اگرچه برخی از آنها مسائل پیچیده‌ای دارند و به نظر می‌رسد مسئولان ورزش هم به این موضوعات پیچیده تن داده‌اند و قرار نیست اتفاق تازه‌ای را برایشان رقم بزنند. در بین این فدراسیون‌ها، مشکلات دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک به دو سه سال قبل برمی‌گردد و همه مسائلی که اجازه نداده‌اند انتخابات برگزار شود. البته مدتی قبل و در زمانی که صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک بود، او به همراه سجادی به سوییس رفت. بعد از برگشت از این سفر، سجادی و صالحی امیری اعلام کردند که مجوزهای لازم را برای برگزاری انتخابات این دو فدراسیون گرفته‌اند اما حالا که سه چهار ماهی از این سفر می‌گذرد، باز همان دغدغه‌های قبل به گوش می‌رسد و اتفاق تازه‌ای نیفتاده است. حالا بماند که همین کوتاهی به شکل دیگری در مورد سوارکاری دیده
می شود و حرف از برگزاری انتخابات در آخر سال است.
جالب است که حمید سجادی در حاشیه نشست هیأت دولت، اظهارات قابل تأملی را بیان می‌کند و می‌گوید: «ما که نمی‌خواهیم این فدراسیون تعطیل شود و برنامه‌ریزی کرده‌ایم مجامع آنها برگزار شود. الان یک سال است که ایمیل فدراسیون ژیمناستیک دست فدراسیون یا وزارت ورزش نیست و رئیس قبلی این ایمیل که محل مکاتبه با فدراسیون جهانی است را نمی‌دهد و گفته هر کاری می‌خواهید، بکنید. با این حال در حال برنامه‌ریزی هستیم که انتخابات فدراسیون‌ها را برگزار کنیم. فکر می‌کنم در اسفند انتخابات سه چهار فدراسیون را برگزار می‌کنیم.»
***
وزیر ورزش در حالی وعده اسفندماه را می‌دهد که در این ماه، دوره چهار ساله مدیریت 9 فدراسیون هم تمام می‌شود و با این حساب اگر قرار باشد تا آن موقع انتخاباتی برگزار نشود، وزارت ورزش با 20 فدراسیونی مواجه می‌شود که رئیس ندارند. البته اگر بولینگ و بیلیارد را هم به این فهرست اضافه کنیم، 21 فدراسیون خواهیم داشت که رئیس ندارند. جالب است که در این بین بر تعداد فدراسیون‌ها نیز افزوده شده است، مثل آمادگی جسمانی که به تازگی به فدراسیون تبدیل شده است و تا دو ماه پیش دغدغه‌ای در این رابطه وجود نداشت. اما از زمانی که وزارت ورزش تصمیم گرفت این رشته را از فدراسیون همگانی جدا کند، به یک دغدغه تازه تبدیل شد.
***
حمید سجادی ورزشکار بوده و بخوبی می‌داند که بی‌ثباتی یک رشته چه لطمه‌ای به روند اجرای برنامه‌ها می‌زند اما مشخص نیست چرا به این موضوع توجهی ندارد. تأخیر در برگزاری مجامع انتخاباتی، معمولاً به علت ورود وزارت و برخی مدیران برای تحمیل گزینه‌های مورد نظرشان رقم می‌خورد و عجیب است که برای هیچ کدام از این مدیران اهمیتی ندارد که چقدر این شرایط مانع برنامه‌ریزی بلند مدت می‌شود. مانند اتفاقی که در سوارکاری افتاده و همه اتفاق‌هایی که افتاده، بیشتر شبیه یک شوخی و بازی است تا یک تصمیم از سر بررسی و برنامه‌ریزی.


ZOOM

فدراسیون‌های ورزش کارگری، ناشنوایان، هندبال، قایقرانی، هاکی، انجمن‌های ورزشی، کاراته، ورزش‌های سه گانه و جودو، فدراسیون‌هایی هستند که تا پایان امسال دوره چهار ساله مدیریت آنها به پایان می‌رسد. جالب است که انتخابات دوره قبل همه این فدراسیون‌ها اسفند 1397 برگزار شده است و در نتیجه اسفند امسال، 9 فدراسیون به تعداد فدراسیون‌های بلاتکلیف اضافه می‌شوند. البته اگر تا آن زمان برای برگزاری انتخابات آنها برنامه‌ریزی نشده باشد.
 


Page Generated in 0.0062 sec