printlogo


کد خبر: 254947تاریخ: 1401/6/19 00:00
نشست سیاستمدارانه با هدف ساکت کردن منتقدان
آتش‌بس به سبک تاج

نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه مهدی تاج که بعد از رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال و تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انجام شد، نکات بسیاری داشت. او درباره موارد مختلفی اظهارنظر کرد که در این گزارش به نکات مختلف این نشست 2 ساعت و نیمه نگاهی می‌اندازیم.

بهناز میرمطهریان
خبرنگار

مهدی تاج، با حجم بالای سؤالاتی که درباره‌اش مطرح می‌شود، بعد از بازگشت به فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت در نشستی مطبوعاتی به سؤالات پاسخ دهد اما خیلی از پاسخ‌های او قانع‌کننده نبود و البته خیلی دیگر از پاسخ‌ها هم با سیاستمداری خاص تاج بیان شد و آثار آن خیلی زود نمایان شد.

واکنش به اتهامات منتشر شده؛ فقط سه پرونده فوتبالی!
تاج لیست بلند‌بالای اتهاماتی که علیه او مطرح شده است را به سخره گرفت و به تمسخر گفت: «فقط قتل و آدم‌ربایی در جرایم من وجود نداشت!» و بعد هم درباره پرونده‌های باز قضایی‌اش گفت: «من سه پرونده دارم که هر سه فوتبالی هستند و فکر می‌کنم برای یک مدیر با این سابقه قابل قبول باشد.» سؤال اساسی اما این است که از یک مدیر فوتبالی، انتظار نداریم که پرونده قتل و چاقوکشی داشته باشد و چرا حتی از سه پرونده باز فوتبالی‌اش برای اعتبار بخشی به خود استفاده می‌کند؟ فقط سه پرونده فوتبالی؟ قابل قبول است؟

دستاورد شخصی تاج
 صلح با صداوسیما
تاج راه‌حل پایان دادن به حملات صداوسیما را پیدا کرد. بهایش هم حق پخش فوتبال است! او در نشست مطبوعاتی‌اش گفت: «معتقدم صداوسیمای جمهوری اسلامی الان توان پرداخت این پول را ندارد، بعضی باشگاه‌ها از دولت پول می‌گیرند و روا نیست باشگاهی که 200 میلیارد از یک کارخانه پول می‌گیرد، به صداوسیما هم بگوییم بیاید و پول بدهد. من طرحی را با کمک فیفا در این مدت کار کردم تا بدون اینکه صداوسیما از بودجه‌اش مصرف کند، به همه باشگاه‌ها پول بدهد.» همین حرف کافی بود تا از پنجشنبه شب، انتقاد برنامه‌های فوتبالی از تاج هم کم شود. آیا این معامله به سود فوتبال است؟

برای اسکوچیچ دست بزنید
اما نمی‌خواهم ببینمش
اسکوچیچ به بدترین شکل ممکن از تیم ملی فوتبال ایران کنار گذاشته شد. این تنها نکته‌ای است که موافقان و مخالفان او درباره‌اش هم‌نظرند. مهدی تاج بعد از رسیدن به ریاست فدراسیون فوتبال حتی حاضر نشد با او جلسه‌ای بگذارد و خبر برکناری اسکوچیچ را هم نایب رئیس تاج به او اعلام کرد. به رغم این رفتار او در نشست خبری‌اش می‌گوید که چقدر برکناری اسکوچیچ برایش سخت بوده و در نمایشی جذاب از خبرنگاران می‌خواهد تا برای اسکوچیچ کف بزنند. یک نفر نبود به تاج بگوید او تشویق ما را نمی‌خواهد، شما با رفتار درست برکنارش می‌کردید.

چقدر از نایب رئیسی AFC سود بردیم؟
سال‌هاست که پست نایب رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا، باعث اعتباربخشی به مهدی تاج بوده است تا از او به عنوان چهره‌‌ای بین‌المللی یاد شود. او هم تا توانسته از اعتبار این پست استفاده کرده است. در همین نشست خبری بود که گفت: «اگر نتوانم پول‌های ایران را پس بگیرم همان بهتر که نماینده AFC نباشم.» تاج اما انگار فراموش کرده که او در تمام طول نایب رئیسی‌اش در AFC نتوانسته هیچ کاری برای میزبانی تیم‌های ایرانی در بازی با تیم‌های عربستانی کند، مقابل حذف تیم ملی فوتبال ساحلی از مسابقات سکوت کرده و در ماجرای حذف پرسپولیس و استقلال از آسیا هم کاری از دستش برنیامد. در تمام سال‌های گذشته هم طلب ایران را وصول نکرده است.

ناآگاهی از وضعیت پرسپولیس یا آگاهی زیاد؟
جنجالی‌ترین بخش نشست مطبوعاتی تاج به اظهارنظرش درباره حضور پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا برمی‌گردد. او در لابه‌لای صحبت‌هایش اعلام کرد که استقلال و نساجی سهمیه آسیایی را گرفته‌اند اما پرسپولیس حتی اگر این فصل قهرمان شود، باز هم آسیایی نخواهد شد. او البته چندی بعد در مصاحبه‌ای که روی فارس منتشر شد گفت: «شرایط کسب مجوز حرفه‌ای برای سرخابی‌ها یکسان است.» این موضع‌گیری تاج، واکنش باشگاه پرسپولیس را در بر داشت. این سؤال مطرح است که او به عنوان نایب رئیس AFC واقعاً از شرایط پرسپولیس اطلاعی ندارد یا همانطور که در برنامه تلویزیونی گفت، چیزهایی را می‌داند که هیچ‌کس نمی‌داند؟ و اگر می‌داند چرا شفاف صحبت نمی‌کند؟ آیا این اظهارنظر تاج به نوعی بیانگر تصمیم فدراسیون برای تعیین فرمول تقسیم سهمیه‌های آسیایی بین قهرمانان و نایب قهرمانان دو فصل از لیگ فوتبال ایران نیست؟

ZOOM
ماجدی زیر قرارداد کی‌روش را امضا کرد؟

مهدی تاج در صحبت‌هایش از تأیید صددرصدی کی‌روش از سوی اعضای هیأت رئیسه گفت. موضوعی که با اتمام حجت میرشاد ماجدی در مخالفت با آمدن کی‌روش در تناقض بود. تاج اما اعلام کرد که میرشاد ماجدی به خاطر حرفی که زده، زیر قرارداد را امضا نکرده است. تاج در این رابطه گفت: «آقای ماجدی با بازگشت کی‌روش موافق نبود، اما سایر اعضای هیأت رئیسه موافق بودند. ایشان گفتند چون قبلاً اعلام موضع کرده و نظرشان را مطرح کرده‌اند، خواستند روی همان نظر قبلی خود (مخالفت با کی‌روش) بمانند. من هم گفتم چشم. خیلی محترمانه صحبت‌های‌شان را مطرح کردند.»
 


Page Generated in 0.0042 sec