printlogo


کد خبر: 254939تاریخ: 1401/6/19 00:00
تغییرات دائمی ترکیب، یکی از دلایل افت نتایج استقلال است
6 گمشده برای بازگشت به ریل قهرمانی

ماه عسل سا‌پینتو در استقلال طولانی نشد و تنها پنج هفته بعد از شروع لیگ بیست و دوم اعتراضات علیه عملکرد او شروع شده. عکسی از پرتاب بطری به سمت مربی پرتغالی در پایان تساوی بدون گل هفته گذشته مقابل پیکان نشان می‌دهد که او نتوانسته انتظارات حداقل بخشی از هواداران را برآورده کند.

آرمن ساروخانیان
خبرنگار

یکی از انتقادات اصلی از سا‌پینتو تغییرات دائمی ترکیب تیم است. او هنوز نتوانسته در بعضی از پست‌ها به انتخاب نهایی برسد و بخشی از ناهماهنگی‌ تیم به این جابه‌جایی‌ها برمی‌گردد. شاید رسیدن به ترکیب اصلی بتواند استقلال را به ریل موفقیت برگرداند.
 
مدافع راست
صالح حردانی گزینه اول استقلال برای بازی در دفاع راست بوده، ولی سا‌پینتو در بازی پیکان ترجیح داد یامگا را یک خط عقب بیاورد تا در این پست بازی کند. یامگا در دفاع راست هم نمایش خوبی داشت، ولی دور کردن او از یک‌سوم دفاعی حریف قدرت تهاجمی استقلال را کم می‌کند. به نظر می‌رسید که مربی پرتغالی پست یامگا را تغییر داد تا یک پست در خط حمله‌اش خالی شود و بتواند از محبی و قایدی به طور همزمان استفاده کند، ولی این تغییر هم نتیجه نداد.
 هافبک دفاعی
روزبه چشمی معمولاً انتخاب اصلی سا‌پینتو در پست هافبک دفاعی بوده، ولی زبیر نیک‌نفس، سعید مهری و مهدی مهدی‌پور هم در این پست بازی کرده‌اند. مربی پرتغالی معتقد است که چشمی سپر دفاعی خوبی جلوی دو مدافع میانی است، ولی وقتی استقلال صاحب توپ باشد، کارآیی او به حداقل می‌رسد و نمی‌تواند با ریتم بالای بازی هماهنگ باشد. مشکل استقلال در حال حاضر در فاز حمله است و سا‌پینتو برای روانتر شدن بازی تیمش بهتر است از هافبک دفاعی دیگری در این پست استفاده کند.
 
هافبک هجومی
در چیدمان 3-3-4 استقلال، دو هافبک هجومی به‌عنوان بازو در زمین هستند که معمولاً مهدی‌پور و رضاوند بوده‌اند و مهری هم در مقاطعی در این نقش بازی کرده. بزرگترین گره بازی استقلال در همین بخش است و نیاز به یک هافبک خلاق که بتواند مهاجمان را در فضاهای کوچک تغذیه کند، احساس می‌شود. مربی پرتغالی در روزهای اخیر برای استفاده از آمانوف در این پست تحت فشار قرار گرفته، ولی ظاهراً اعتقادی به این هافبک ازبک ندارد. پیدا کردن فرمول وسط زمین همان گمشده‌ای است که می‌تواند هواداران استقلال را به بازگشت به صدر جدول و تکرار قهرمانی امیدوار کند.
 
گوش چپ
محمد محبی با اصرار سا‌پینتو برای بازی در پست گوش چپ جذب شد، ولی با اضافه شدن قایدی مربی پرتغالی برای انتخاب بازیکن این پست مردد شده. در بازی با پیکان قایدی برای اولین بار در ترکیب اصلی بود و در پست گوش چپ بازی کرد تا محبی به گوش راست برود. هر دو بازیکن در این پست کارایی بهتری دارند و از طرف دیگر نیمکت‌نشین کردن هر کدام از آنها می‌تواند به زیان تیم باشد. انتظار می‌رود سا‌پینتو هنرش را با انتخاب چیدمانی که هر دو بازیکن در آن مؤثر باشند نشان بدهند و شاید این راه حل با تغییر سیستم بازی به دست بیاید.
 
گوش راست
سا‌پینتو در گوش راست هم هنوز مهره اصلی‌اش را پیدا نکرده. یامگا مثل فصل قبل در این پست بازی می‌کرد و در بازی با مس کرمان هم گل 3 ‌امتیازی بازی را زد، ولی در بازی با پیکان به دفاع راست رفت تا محبی در این پست بازی کند. شاید ترافیک خط حمله استقلال مهم‌ترین دلیلی است که سا‌پینتو نتوانسته برای این پست به جمع‌بندی برسد. استفاده از محبی در این پست تنها در صورتی منطقی است که بتواند گره بازی را باز کند، وگرنه یامگا انتخاب بهتری است و امتحانش را پس داده است.
 
مهاجم نوک
انتخاب مهاجم نوک بزرگترین دردسر سا‌پینتو در هفته‌های گذشته بود. انتخاب اول او شهباززاده بود و در دو بازی اخیر از بابایی استفاده کرد، ولی هیچکدام هنوز موفق به گلزنی نشده‌اند. شهباززاده در بازی ترکیبی با خط میانی و نقش 9 کاذب موفق‌تر است و روی توپ‌های بلند هم تأثیر بیشتری دارد. بابایی سرعت و تکنیک خوبی دارد، ولی در مدل بازی فعلی توپ‌های زیادی به او نمی‌رسد.

 


Page Generated in 0.0061 sec