printlogo


کد خبر: 254877تاریخ: 1401/6/19 00:00
گراهام چگونه به سرمربیگری چلسی رسید؟
پرواز پاتر از دریاچه قـــــــو تا استمفوردبریج


گراهام پاتر هر جایی که بوده در حد و اندازه آنجا ظاهر شده است. این مربی 47 ساله حالا به چلسی پیوسته و فشار کار در یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپا و حضور در لیگ قهرمانان را تجربه خواهد کرد.
اما پاتر با بیرون آمدن از منطقه امن غریبه نیست. این مربی انگلیسی و بازیکنانش در اوسترشوندز سوئد هر فصل یک پروژه فرهنگی را به پیش می‌بردند و در پایان سال آن را اجرا می‌کردند. او و بازیکنانش گاهی در پایان سال نمایشی را به روی سن می‌بردند، گاهی کنسرت برگزار می‌کردند و حتی یک بار اجرایی از دریاچه قو داشته‌اند. جیمی هاپکات، بازیکنی که پاتر او را از تیم تدکستر آلبیون به اوسترشوندز سوئد برد، می‌گوید: «او یک بار اجرایی تک‌ نفره در مقابل هزاران نفر داشت. او مربی ما بود و من می‌توانستم بنشینم و به او بخندم، اما او نشان داد که در این نمایش کنار ما است. ما هفت نمایش با هم داشتیم. او یک بار آهنگی سوئدی که در شهر اوسترشوندز محبوب بود را خواند. او یک بار از آن کلاه‌های پشمی روی سرش گذاشت و یک آهنگ رپ خواند!»
«آکادمی فرهنگی» اوسترشوندز ‌زاده ذهن دانیل کیندبرگ، رئیس باشگاه بود. او می‌خواست اتحاد تیم را افزایش دهد و بازیکنان را پرورش دهد. کیندبرگ می‌گوید: «نمایش دریاچه قو در کلاس بالایی بود. من در کنسرت او هم بودم و واقعاً ترسیده بودیم، اما او به عنوان اولین نفر اجرا کرد، بر استرسش غلبه کرد و کارش واقعاً خوب بود. او همیشه نهایت تلاش خود را انجام می‌دهد.»
این کیندبرگ بود که پاتر را مشهور ساخت. در سال 2010 بود که پاتر مربی تیم دانشگاه لیدز متروپولیتن بود. در آن هنگام، گریم جونز، مربی نیوکاسل که در بوستون با او همبازی بود، پاتر را به اوسترشوندز پیشنهاد داد. پاتر، اوسترشوندز را از دسته چهارم فوتبال سوئد به دسته برتر رساند، با این تیم فاتح جام حذفی شد و به مرحله یک‌شانزدهم نهایی لیگ اروپا هم رسید، جایی که تیمش آرسنال را در ورزشگاه امارات برد اما به دلیل شکست خانگی حذف شد. کیندبرگ می‌گوید: «اینکه در یک باشگاه کوچک در کوه‌های یک کشور کوچک به این دستاورد برسید، کاری در کلاس جهانی است. او بازیکنان زیادی را به کلاس جهانی برده است.» کیندبرگ به مودو بارو، کن سما و سامان قدوس اشاره می‌کند که اوسترشوندز آنها را خرید و بعدتر به سوانزی، واتفورد و برنتفورد در لیگ برتر پیوستند.
هاپکات می‌گوید: «پس از صعود به لیگ برتر، او به والدین و همسران همه بازیکنان ایمیل زد و از آنها خواست که یک نامه دست‌نویس برایش بفرستند و در آن بنویسند که چقدر به دستاورد آن بازیکن افتخار می‌کنند. او سپس خودش هم برای هر بازیکنی نامه نوشت و نامه‌ها را در پاکت گذاشت و به بازیکنان داد. او از این کارها زیاد انجام داد.»
برای هاپکات عجیب نیست که پاتر سپس به سوانزی در چمپیونشیپ رفت و بعد به برایتون در لیگ برتر پیوست و حالا مربی چلسی شده است: «کمتر رشدی در فوتبال تا این حد به ‌یادماندنی بوده است. از اوسترشوندز به لیگ برتر؛ این قدمی بسیار بزرگ است.»
کیندبرگ هم تردیدی درباره آینده مربی‌اش نداشت: «برای من مسأله این بود که او چه زمانی به یکی از بزرگترین باشگاه‌های اروپا خواهد پیوست. من در سال 2014 گفتم که او بهترین مربی اسکاندیناوی است، در حالی که خودمان در دسته دوم بودیم و مردم می‌خندیدند. من در سال 2017 پیش‌بینی کردم که او مربی یک باشگاه بزرگ اروپا خواهد شد و حالا امروز می‌گویم که او یکی از پنج مربی برتر دنیا است. مالک چلسی هم به اندازه من باهوش است چون به سراغ این مربی رفته است. آنها با گراهام به دستاوردهایی خواهند رسید که هرگز نداشته‌اند، چه در داخل و چه در خارج میدان. او عصری جدید را در فوتبال رقم خواهد زد.»


Page Generated in 0.0050 sec