printlogo


کد خبر: 254863تاریخ: 1401/6/19 00:00
آغاز کشتی فرنگی
قهرمانی جهان قهرمان وارد می‌شود

مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جهان از امروز در شهر بلگراد صربستان آغاز می‌شود. در رقابت‌های روز نخست کشتی‌گیران چهار وزن نخست55،‌72،77 و‌87 کیلوگرم به روی تشک می‌روند. به این ترتیب برای تیم ایران هم پویا دادمرز، محمدرضا مختاری و محمدعلی گرایی،  ناصرعلیزاده به ترتیب در این چهار وزن باید به روی تشک بروند. نقطه قابل اطمینان تیم ملی کشتی فرنگی در روز نخست محمد‌علی گرایی است. کاپیتان تیم ملی که می‌تواند نقش مهمی را در موفقیت تیم ملی ایفا کند. هر چند وزن او سخت‌ترین و شلوغ‌‌ترین وزن مسابقات است.
برای رسیدن به عنوان قهرمانی مهم است که روز اول را با قدرت شروع کرد. هر چهار کشتی‌گیر تیم ملی کشتی فرنگی در روز نخست نفراتی هستند که می‌توانند به قهرمانی تیم ملی کمک کنند. محمدعلی گرایی به عنوان کاپیتان تیم ملی کشتی فرنگی در روز نخست باید روی تشک برود آنهم در شرایطی که مدعی قهرمانی است. در دو وزن از سه وزن باقی‌مانده نفراتی هستند که برای اولین بار به مسابقات قهرمانی جهان اعزام شده‌اند. این دو نفر اگر شگفتی‌ساز شوند، می‌توانند در راه قهرمانی  تیم ایران نقش مهمی را ایفا کنند اما در بدترین حالت در جدول ماندن آنها هم مهم است. کشتی فرنگی ایران تا پیش از این فقط یک بار توانسته قهرمان دنیا شود که آن‌هم سال 2014 بود. امسال تیم ایران در شرایطی است که می‌تواند این عنوان را برای بار دوم هم تکرار کند.

وزن 55 کیلوگرم؛ پویا دادمرز
در وزن نخست پویا دادمرز برای تیم ملی کشتی فرنگی به میدان می‌رود. کشتی‌گیر جوان خوزستانی که برای رسیدن به ترکیب تیم ملی زحمت زیادی کشید و حالا نفر اول وزن اول است، سال گذشته در امیدهای جهان به مدال نقره رسید که در فینال هم به کشتی‌گیر روسیه باخت اما حالا در وزنی که 19 کشتی‌گیر دارد باید برای رسیدن به مدال بزرگسالان جهان برسد. الدانیز عزیزلی از آذربایجان قهرمان جهان در این وزن است که سال 2018 به این مدال رسید. او یکی از سه نفر نخست این وزن در این سال‌ها بوده و حتماً مهم‌ترین رقیب پویا است اما در کنار این قهرمان آذری چهره‌هایی چون اکرم اوز ترک از ترکیه، نوگزاری تسورتسیما از گرجستان و مکس نوری که سال گذشته در نروژ سجاد عباسپور را شکست داد، حضور دارند.  

وزن 72 کیلوگرم؛ محمدرضا مختاری
یکی از کشتی‌گیرانی که سال گذشته در عین شایستگی نتوانست به مدال برسد، محمدرضا مختاری است. جوان شیرازی که حالا یک سال هم بیشتر تجربه کسب کرده و بعید نیست بتواند امسال یکی از مدال‌آوران تیم ایران باشد. در این وزن 25 کشتی‌گیر حضور دارند که یکی از شلوغ‌ترین اوزان است و نشان می‌دهد که در این وزن رقابت بسیار سخت و فشرده است. مالخاز آمویان قهرمان دوره گذشته این رقابت‌ها از ارمنستان بود که امسال در این وزن ارمنستان نماینده ندارد. ارمنی‌ها برای قهرمانی جهان در این دوره شرایط بسیار سختی دارند. آنها به دلیل اعزام تیم ناقص به قهرمانی اروپا، جریمه شدند و در قهرمانی جهان هم نتوانستند کامل بیایند. غیبت آویان می‌تواند کار را سخت کند.  

وزن 77 کیلوگرم؛ محمدعلی گرایی
امید اول تیم ایران در روز نخست محمدعلی گرایی است. کاپیتان تیم ملی که در سال‌های اخیر لقب‌های زیادی را به خودش اختصاص داده است؛ از سنجاب پرنده تا شاهین و حالا او می‌تواند در جهانی صربستان کار مهم خودش را تکمیل کند. سه مدال برنز جهان برای این ستاره دوست داشتنی کشتی کم است و باید یک طلا در کارنامه او باشد و شاید این بار در نبود رومن ولاسوف بهترین فرصت برایش باشد. هر چند که سال 2019 و در جهانی نورسلطان محمدعلی از شکست ولاسوف استفاده نکرد و در المپیک توکیو هم که ولاسوف غیبت داشت باز هم محمدعلی دستش از رسیدن به مدال کوتاه ماند.
در نبود ولاسوف روس، مالخاز آمویان ارمنستانی از وزن 72 کیلوگرم به وزن 77 کیلوگرم آمده است. ماخمدوف نایب قهرمان المپیک، کیم هیون وو از کره جنوبی، ویکتور نمس از صربستان، آرام واردانیان از ازبکستان و زولتای لوای از مجارستان از جمله رقبای محمدعلی هستند.
وزن 87 کیلوگرم؛ ناصرعلیزاده
یکی از پدیده‌های کشتی فرنگی در یک سال اخیر ناصر علیزاده است که حالا به ترکیب تیم ملی در مسابقات قهرمانی جهان رسیده است. محمد بنا امید زیادی به این کشتی‌گیر دارد که بتواند جا پای طالب نعمت‌پور و حبیب اخلاقی بگذارد و از مدعیان جدی مدال در این وزن باشد. در این وزن البته کشتی‌گیران قدرتمندی حضور دارند اما همه‌ نگاه‌ها به سوی تورپال سلطانوف کشتی‌گیر روسی‌الااصل دانمارک است. کسی که سال گذشته تا یک قدمی مدال برنز جهان هم رفت و حالا امسال همه منتظر هستند درخشش او را ببینند. مهمتر از او زورابی داتنشویلی از صربستان است که سال گذشته قهرمان شد. کینیل ماکسویچ از بلاروس هم که سال گذشته نایب قهرمان جهان شد امسال تحریم اجازه نداد در مسابقات حضور داشته باشد.

 


Page Generated in 0.0057 sec