printlogo


کد خبر: 249132تاریخ: 1401/4/7 00:00
تیتر یک مارکا بحث‌برانگیز شد
«چرا گفتی آفریقایی هستند؟»


شهاب اخلاقی
تیتر یک دیروز روزنامه مارکا حسابی جنجالی شده است. این روزنامه معروف و پرفروش اسپانیایی با روی جلد بردن عکسی از آنتونیو رودیگر، فرلان مندی، اورلین شوامنی، داوید آلابا، ادواردو کاماوینگا و کریم بنزما، تیتر زده بود: «قدرت آفریقا» و بعد هم اشاره‌ای داشته که این بازیکنان همگی ریشه‌ در قاره آفریقایی دارند؛ یا خودشان یا پدرمادرشان در قاره آفریقا به دنیا آمده‌اند. روزنامه در ادامه حتی کار را به ستاره‌هایی مثل زین‌الدین زیدان هم کشانده و نوشته او هم ریشه‌های آفریقایی داشته.
تا اینجای کار چیز دروغی نوشته نشده است اما واکنش روزنامه‌نگاران سایر نشریات و مردم عادی نشان می‌دهد که جامعه اروپا تا چه حد نسبت به این موارد حساس شده و بعضاً حتی بیشتر از اندازه واکنش نشان می‌دهد.
 مخالفان می‌گویند غیر از ادواردو کاماوینگا که متولد آنگولا است، سایر بازیکنانی که مارکا به آنها پرداخته، همه در کشورهای اروپایی ‌زاده و بزرگ شده‌اند و ارتباطی به قاره آفریقا نداشته‌اند. به همین علت کاربران شبکه‌های اجتماعی مدعی شده‌اند مارکا صرفاً از روی رنگ پوست این بازیکنان، خواسته آنها را به قاره آفریقا مرتبط کند.
آنها ظاهراً از قصد می‌خواهند فراموش کنند که تمام فوتبالیست‌های ذکر شده و ایل و تبارشان به کشورهای آفریقایی می‌رسد و این اساساً چیز بدی نیست. با این همه جامعه اروپا ظاهراً پس از سال‌ها ظلم خواسته یا ناخواسته به رنگین‌پوستان، حالا از آن طرف بام افتاده و می‌خواهد به هیچ عنوان به تبار آدم‌ها پرداخته نشود. (که شاید خود این نمونه بارز یک رفتار نژادپرستانه دیگر باشد)
البته مشخصاً ما که در ایران زندگی می‌کنیم، درک متفاوتی از نژادپرستی داریم و قاعدتاً اروپایی‌ها در این فقره حق را به خود می‌دهند.
در ادامه برخی از واکنش‌ها را با هم مرور می‌کنیم:
پاتریک برگر، خبرنگار اشپورت آینس در این خصوص نوشت:
 قدرت آفریقا؟ در این تصویر من چهار فرانسوی، یک اتریشی و یک آلمانی می‌بینم.
 الکساندر آفلالو، خبرنگار لوپاریزین هم در این باره نوشت:
 رودیگر متولد برلین و بازیکن آلمان است. مندی متولد مولن فرانسه و بازیکن فرانسه است. شوامنی متولد روئن فرانسه و بازیکن فرانسه است. آلابا در وین متولد شده و برای اتریش بازی می‌کند. بنزما در لیون‌ زاده شده و برای فرانسه به میدان می‌رود. کاماوینگا در سال 2002 در میکونژه آنگولا متولد شد و از سال 2003 در فرانسه زندگی می‌کند. شرم بر تو مارکا.
  محمد بوحفصی، خبرنگار سرشناس RMC نیز در این خصوص واکنش نشان داد:
 مسخره‌ترین موضوع این جلد، منظره ساوانا در پس‌زمینه قاره آفریقا است. این واقعاً شوک‌آور است؛ هیچ‌یک از این بازیکنان در آفریقا بازی نکرده‌اند.

 


Page Generated in 0.0054 sec