printlogo


کد خبر: 249110تاریخ: 1401/4/7 00:00
ترکیب تیم قهرمان در آستانه فروپاشی
بمب ساعتی در جیب ساپینتو


نگاه فنی
حمیدرضا عرب 
روز معارفه ساپینتو، سرمربی استقلال را به یاد می‌آوریم که مرد پرتغالی با چهره‌ای خندان به حاضران می‌گفت: «بسیاری از بازی‌های استقلال را تماشا کردم. ما تیم خوبی داریم. مطمئناً به سمت قهرمانی می‌رویم.» ساپینتو در ادامه حرف‌هایش به دستیابی به چهار عنوان قهرمانی اشاره کرد و قاطعانه گفت: «از من توقع بیشتر از چهار قهرمانی نداشته باشید!» جمله‌ای پرطمطراق و جذاب که برای هواداران استقلال امید تازه‌ای بود تا شاید برای نخسیتن بار در طول تاریخ برگزاری بازی‌های لیگ برتر قهرمانی خود را تکرار کنند.
***
استقلال در تمام ادواری که وارد لیگ برتر شده، هیچ گاه موفق به تکرار قهرمانی نشده‌ است. فصل پنجم، هشتم و دوازدهم، آبی‌ها سه بار قهرمان لیگ شدند که هرگز این عنوان به طور مداوم تکرار نشد. حرف‌های ساپینتو اما در ظاهر نشان می‌داد که استقلال برنامه عریض و طویلی برای رسیدن به این مهم و پاره کردن نوار ناکامی‌ها دارد (یک استراتژی پنهان با مدیرعامل) اما پرسشی که حالا ذهن غالب هواداران این باشگاه را در برگرفته این است که با جدایی بسیاری از بازیکنان آیا امکان رسیدن به قهرمانی دوباره وجود دارد و آیا استقلال می‌تواند صاحب چهار جام قهرمانی شود؟!
شاید حالا ساپینتو نیز با دیدن جدایی‌ بخشی از تیم قهرمان فصل پیش تا حدی استراتژی کلامی خود را تغییر دهد و بعد از بازگشت دوباره به ایران با قاطعیت کمتری درباره رسیدن به این دستاورد عظیم (چهار قهرمانی) حرف بزند. شاید هم او سیاست دیگری را اتخاذ کند و با وجود جدایی برخی بازیکنان همچنان بر این باور استوار باشد که می‌تواند در غیاب ستاره‌ها دوباره جام قهرمانی را به دست آورد و تیم جدید و شگفت‌انگیزی را راهی رقابت‌های لیگ برتر کند.
***
آنچه مسلم است در شرایط فعلی که باشگاه استقلال هنوز اقدام قابل توجهی در راستای تمدید قرارداد بازیکنان فصل پیش و آنها که اثرگذار بوده‌اند نداشته و به جز شهباززاده خرید تازه‌ای نداشته هرگز نمی‌توان با قاطعیت درباره تکرار دستاورد فصل پیش سخن به میان آورد.
بی‌شک ساپینتو نیز انتظار دارد اگر برخی بازیکنان از استقلال جدا می‌شوند باشگاه در راستای جذب بازیکنان جدید اقدامات تازه‌ای انجام دهد تا تیم او با قوای لازم گام به لیگ آتی بگذارد. حقیقت این است که بعد از جدایی محمد دانشگر و احتمالاً عارف غلامی و ایضا وریا غفوری از استقلال موجی از ناامیدی میان هواداران استقلال به وجود آمده است و آبی‌دلان سخت نگران آینده استقلال در لیگ آتی شده‌اند اما باید توجه داشت که فشار اصلی روی شانه‌های ساپینتو خواهد افتاد که باید تیم تازه‌ای را برای استقلال پدید آورد.
در همین نگاه اول خط دفاع استقلال به کلی دگرگون شده است و ساپینتو ناچار است در این منطقه از بازیکنان جدید بهره بگیرد. احتمالاً در خط میانی استقلال نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد و اگر حسین‌زاده یا مهدی‌پور نیز از استقلال به تیم دیگری کوچ کنند، سرمربی استقلال در یک چالش بزرگ‌تر گرفتار خواهد شد و باید با جذب بازیکنان جدید اطمینان را به خط میانی استقلال باز گرداند.
اینکه ساپینتو تا چه اندازه قادر به شکل دادن یک تیم مدعی باشد روشن نیست اما پرواضح است که حتی اگر همه ستاره‌ها نیز حفظ شوند و استقلال بدون تغییر وارد لیگ برتر شود بازهم نمی‌توان به واسطه نا آشنایی این مربی پرتغالی با اتمسفر فوتبال ایران، چندان توقع داشت که در زمان کوتاهی استقلال به همان تیمی تبدیل شود که هواداران انتظار
دارند.


Page Generated in 0.0060 sec