printlogo


کد خبر: 248997تاریخ: 1401/4/5 00:00
تجارب کار در رئال، اینتر و چلسی چقدر به کار مورایس می‌آید؟
لیگ مورینیــویـی!

رسول مجیدی    
لیگ برتر فوتبال ایران در سال آینده یک تفاوت ویژه با گذشته خواهد داشت. دو مربی پرتغالی که اتفاقاً از جمله ستایشگران ژوزه مورینیو هستند، در لیگ ما صاحب تیم شده‌اند. دیروز مفصل درباره سا‌پینتو، سرمربی استقلال نوشتم و نوشتیم. او چند سال پیش در مصاحبه‌ای به صراحت گفته بود که شیفته مورینیو است و شانس این را داشته که یک هفته در اینتر و یک هفته در رئال از تمرینات او نوت‌برداری کند. حالا اما سرمربی جدید سپاهان، یک گام به مورینیو نزدیک‌تر است. او دستیار مورینیو بوده در اینترمیلان، در رئال مادرید. 2 بار در پورتو ،در چلسی. به معنای واقعی کوله‌باری ا‌ست از تجربه. گفته می‌شود مسئولیت آنالیز رقبا و هماهنگی درون کادرفنی با مورایس بوده. سرمربی جدید سپاهان در سال 2000 با مورینیو آشنا می‌شود. زمانی که ژوزه برای مدت کوتاهی سرمربی بنفیکا شد و مورایس مربی تیم‌های پایه و تیم ب این باشگاه بود. این آشنایی باعث می‌شود تا مورینیو وقتی به پورتو تیم رقیب بنفیکا می‌رود، از مورایس بخواهد در این تیم دستیارش شود. آن موقع هنوز فوتبالی‌ها نمی‌دانستند با چه مربی‌ای طرف هستند. مورایس در همان اولین سال حضور کنار مورینیو، به یک دستاورد مهم می‌رسد. تیم آنها موفق می‌شود تا به اولین باشگاه پرتغالی فاتح لیگ قهرمانان تبدیل شود.
اینکه چقدر مورایس در این موفقیت نقش داشته را نمی‌دانیم. مورایس ترجیح می‌دهد فصل بعد با ژوزه به چلسی نرود و دوباره خودش سرمربی شود. تجارب عجیبی را هم از سر می‌گذراند. ابتدا سرمربی تیم سانتاکلارا در پرتغال می‌شود. بعد سر از لیگ سوئد در می‌آورد و یک سال بعد به عربستان می‌آید. چند باشگاه در لیگ عربستان را رهبری می‌کند و بعد برای مدت کوتاهی به لیگ تونس می‌رود. در سال 2008 برای چندماه سرمربی یمن می‌شود. سال بعد دوباره به لیگ تونس بر‌می‌دارد. مشخصاً پول در این بین نقش اصلی را بازی کرده. تا سال 2009 او هیچ دستاورد مشخصی در ورزش نداشته تا اینکه سرانجام در تابستان آن سال با اسپرانس قهرمان تونس می‌شود.
در همین اثنا بود که آندرا ویاش بوآش، دستیار مورینیو در اینترمیلان تصمیم می‌گیرد راهش را از استاد جدا کند و وارد حیطه سرمربیگری شود. مورینیو سریع با مورایس تماس می‌گیرد و او خسته از کار در خاورمیانه به میلان می‌رود تا دوباره دستیار ژوزه شود. مورایس بعدها با مورینیو به رئال مادرید و چلسی می‌رود و بعد که راهش را دوباره از استاد دور می‌کند، در انتخاب تیم‌ها هوشمندانه‌تر عمل می‌کند. به الشباب عربستان می‌رود. و بعد هم چندسال پیش با جونبوک موتورز درخشان‌ترین دوره‌اش را سپری می‌کند و در 2 سال 3 جام می‌گیرد.
درباره مورایس چند نکته قابل تأمل است. یکی اینکه رزومه کاری او پر است از همکاری‌های چندماهه و به سرانجام نرسیده که می‌تواند زنگ خطری برای سپاهان محسوب شود. ضمن اینکه آمار او در برخی از تیم‌ها هم بسیار توی ذوق می‌زند. سال 2018 در کارپاتی اوکراین فقط 36 درصد بازی‌هایش را برد. پیشتر در بارنزلی انگلیس از 15 بازی فقط 3 تا را پیروز شد تا تیم در نهایت به دسته پایین‌تر برود. در آ.ا.ک آتن رکورد پیروزی‌هایش 21 درصد بود و در آنتالیا اسپور 32 درصد. او تجارب گرانبهایی دارد. در بیشتر کشورهای مهم آسیا کار کرده. در شرق اروپا بوده. مهم‌تر از همه دستیار مورینیو بوده. اما گزینه‌ای نیست که صد‌درصد بوی پیروزی و قهرمانی بدهد. تازه این را هم در نظر بگیرید که گرچه تجارب کار در اینتر و رئال و چلسی گرانبهاست ولی مشخص نیست چقدر در فوتبال ایران -که زمین تا آسمان با این باشگاه متفاوت است – به کار می‌آید!

 


Page Generated in 0.0055 sec