printlogo


کد خبر: 248996تاریخ: 1401/4/5 00:00
داستان مربیان خارجی روی نیمکت طلایی‌پوشان
مسیر هموار و حرفه‌ای برای موفقیت در سپاهان

فرخ حسابی     
سپاهان برای جبران ناکامی فصل یا فصل‌های گذشته دوباره رو به مربی اروپایی آورده است؛ این بار ژوزه مورایس مأموریت بازگرداندن طلایی‌پوشان به اوج را برعهده گرفته است. مربی‌ای که کارنامه موفق و رزومه پرباری را درکارنامه خود دارد و به نظر می‌رسد پتانسیل کسب موفقیت در صورت مهیا شدن شرایط و در اختیار داشتن ابزار مناسب را در اختیار دارد.
مورایس دهمین مربی خارجی روی نیمکت سپاهان است. از بین 9 مربی قبلی چند مربی مثل استانکو پوکله پوویچ، زلاتکو کرانچار و لوکا بوناچیچ در بیش از یک مقطع هدایت این تیم را برعهده داشتند.
نگاهی به عملکرد کلی مربیان خارجی نشان می‌دهد که این تیم عملکرد و سازگاری خوبی با تفکرات مربیان بیگانه و بویژه کروات‌ها داشته است. زلاتکو کرانچار با این تیم به قهرمانی لیگ و حذفی رسید و بوناچیچ هم دو قهرمانی جام حذفی و یک نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا را برای این تیم به ارمغان آورد.
در همه این سال‌ها سپاهانی‌ها معمولاً به‌دنبال چهره‌هایی بوده‌اند که یا تجربه کار در ایران را داشته‌اند یا در کشورهای حوزه خلیج فارس یا دست‌کم در آسیا فعالیت کرده‌اند. کرانچار در شرایطی بحرانی و در حالی که تیم سپاهان بعد از دو قهرمانی با امیر قلعه‌نویی به بوناچیچ سپرده شده بود و نتایج ناامیدکننده‌ای کسب کرده بود، روی نیمکت این تیم نشست و توانست این تیم را متحول کند. او البته در دوره دوم حضور خود در سپاهان ناکام بود.
تجربه نشان داده سپاهان ابزار و امکانات لازم را هم در اختیار دارد و هم در صورت لزوم، فراهم می‌کند. مجموعه تمرینی، ورزشگاه اختصاصی و امکانات حرفه‌ای این باشگاه می‌تواند زمینه را برای شروع خوب یک مربی حرفه‌ای در این باشگاه فراهم کند.
نگرانی بزرگ هواداران زردها اما، شروع دیرهنگام فعالیت این تیم در نقل و انتقالات و جدایی مهره‌های کلیدی و سرشناس تیم است که شرایط این فصل را نسبت به فصول قبل برای سپاهانی‌ها متفاوت کرده است.
مورایس شاید بازیکنان خارجی خاصی را مد نظر داشته باشد و از این نظر بتواند به سپاهان کمک کند، در غیر این صورت روند جذب بازیکن برای مربی‌ای که با فوتبال ایران آشنا نیست به یک چالش بزرگ تبدیل خواهد شد و مشاوران و مدیران باشگاه سپاهان باید در راه خرید بازیکنان داخلی بسیار هوشمندانه عمل کنند تا سرمایه‌گذاری باشگاه با رسیدن به هدف همراه باشد. کسب قهرمانی برای سپاهان با شرایط فعلی سخت به نظر می‌رسد مگر اینکه در روزهای آتی نقل و انتقالات، اتفاقات خوبی برای این تیم رقم بخورد. تقسیم کردن مربیان به داخلی و خارجی البته موضوعی کهنه و نخ‌نما شده است، اما تفاوت قیمت ارز و ریال، باعث می‌شود ناخودآگاه توجهات به سمت مربیانی که در هر شرایطی که گرانقیمت به نظر می‌رسند، بیشتر شود. آزمون سپاهان و مورایس می‌تواند چالشی متفاوت از همیشه برای این باشگاه در مسیر کار با مربیان خارجی باشد چرا که این پرتغالی، به نظر می‌رسد که جاه‌طلبی، انگیزه، رزومه و توانایی کسب موفقیت در میدان‌های بزرگ را دارد.

 


Page Generated in 0.0045 sec