printlogo


کد خبر: 248938تاریخ: 1401/4/4 00:00
VAR وارد نمی‌کنند ادعا هم دارند!

بدون هیچ مقدمه‌ای، این جمله را بخوانید: «در فصل گذشته نیز حتی یک مورد عملکرد مشکوک در داوری نداشتیم!» این جمله از زبان خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال بیان شده است. او اعتقاد دارد همه کشورهای اطراف به سیستم کمک داور ویدیویی مجهز شده‌اند غیر از ایران و به همین علت سیستم VAR به این زودی وارد ایران نمی‌شود. آنها نامه‌نگاری کرده‌اند تا فعلاً آموزش استفاده از این سیستم را داشته باشیم. افشاریان آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد در این فصل هم خبری از سیستم داور ویدیویی نیست. او کلی دلیل آورد و با حرارت خاصی عنوان کرد هرگز روی اشتباهات داوران سرپوش نگذاشته و از سوی دیگر، هر اشتباهی که داوران دارند «سهوی» بوده و اگر کسی ادعای دیگری دارد، کذب محض است.
این حرف‌ها نشان می‌دهد رئیس کمیته داوران از همه ماجراهای لیگ، دور است. البته او می‌گوید همه اتفاقات داوری به صورت صددرصدی نظارت می‌شود و هر داوری که اشتباهی داشته، تنبیه شده است. افشاریان برای بخش پایانی مصاحبه خود هم گفته بود: «همه تیم‌ها می‌گویند داوری به ضرر ما بود، پس داوران به نفع کدام تیم سوت زدند؟» شاید وظیفه ذاتی و سازمانی رئیس کمیته داوران، حمایت از جامعه داوری باشد اما نه اینکه بقیه ارکان فوتبال را نادیده بگیرد. او می‌گوید VAR نمی‌آوریم و هر کسی علیه داوران صحبت می‌کند، کذب می‌گوید! افشاریان اعتراف می‌کند که وضعیت اشتباهات داوری صدای همه مربیان را درآورده اما معتقد است برنامه و هدفی پشت این اشتباهات نیست و همه تیم‌ها از اشتباه داوران، متضرر شده‌اند.
واقعاً این مدل صحبت کردن، شایسته فوتبال ما نیست. حدود دو دهه قبل اگر کسی می‌گفت اشتباه داوری جزئی از فوتبال است می‌توانستیم آن را راحت‌تر هضم کنیم اما فدراسیون برای کاهش این حجم از اشتباهات داوری چه کاری انجام داده؟ چند کلاس آموزشی سطح بالا برگزار شده؟ آیا برای داوران، اردوی اروپایی در نظر گرفته‌اند که در آن، یک یا چند مدرس سرشناس بتوانند اطلاعات داوران ایرانی را به روز کنند؟ آیا خواندن چند جزوه و آشنایی با قوانین جدید برای پیشرفت داوران ایران کافی است؟ VAR نمی‌آورید، قبول؛ حالا چرا این همه ادعا دارید؟ رئیس کمیته داوران باید بیاید و به احترام جامعه فوتبال که یک فصل فاجعه‌بار از اشتباهات داوری را به چشم دیده، عذرخواهی کند نه اینکه خودش مدعی باشد و طوری حرف بزند که انگار همه افراد و ارکان فوتبال به داوران بدهکار هستند. اشتباهات داوری در فصلی که گذشت نشان می‌دهد آموزش داوران در پایین‌‎ترین سطح خود قرار دارد چون صحنه‌های واضح سوت نمی‌خورد یا خطاهای آشکار، نادیده گرفته می‌شد. وضعیتی که اگر در یک کشور پیشرفته رقم می‌خورد، امکان داشت به تحول جدی در لیست داوران آن لیگ منجر شود. افشاریان نه تنها به دنبال عذرخواهی نرفته و کاری برای داوران انجام نمی‌دهد بلکه فوتبال را با جملاتی عجیب خطاب قرار داده است. این شده وضعیت داوری در فوتبال این مملکت!
 


Page Generated in 0.0054 sec