printlogo


کد خبر: 248925تاریخ: 1401/4/4 00:00
فلسفه استقلال برای انتخاب مرد پرتغالی چیست؟
کی‌روش هم می‌توانست سیاهه ناکامان باشد!



سعید زاهدیان
نوشتن درمورد موفقیت یا ناکامی مربیان پرتغالی در ایران از بنیان اشتباه است؛ فوتبال در ایران آنقدر حرفه‌ای و اصولی نیست که تنها یک مربی عامل موفقیت و ناکامی باشد.
این روزها رسانه‌ها از ناکامی پرتغالی‌ها در فوتبال ایران می‌نویسند و بحث‌ها درخصوص مربیانی که از شبه‌جزیره ایبریا به ایران آمده‌اند، داغ است. ساپینتو و مورایس آخرین مربیان پرتغالی هستند که با اختلاف 24 ساعت اولی هدایت استقلال را برعهده گرفت و دومی با سپاهان قرارداد بست.
از کارنامه ساپینتو انتقاد می‌شود و خیلی‌ها موافق انتخاب او به‌دلیل ناکامی‌های قبلی نیستند و در مقابل مورایس را گزینه بسیار خوبی می‌دانند چراکه با الهلال و چونبوک‌موتورز قهرمان آسیا شده است. به کارنامه پرتغالی‌های شاغل در ایران که نگاه می‌کنیم، فقط یک مربی موفق می‌بینیم:«کارلوس کی‌روش!» اگر حافظه تاریخی به ما یادآوری می‌کند که نام این پرتغالی موفق هم می‌توانست در سیاهه ناکامان پرتغالی باشد. او در مقدماتی 2014، به لبنان و ازبکستان باخت؛ در تاشکند مقابل ازبکستان نمایشی پرانتقاد داشت و داور گل سالم ازبک‌ها را که توپ یک متر از خط دروازه ایران گذشت، ندید؛ در آن مسابقه به رقم نمایش ضعیف، با سه پاس -آندو، انصاری‌فرد و خلعتبری- با یک گل در دقایق پایانی برنده شدیم! آنهایی که معتقدند اگر VAR بود، مقابل آرژانتین در جام‌جهانی پیروز می‌شدیم، این را هم درنظر بگیرند که با VAR، به ازبکستان در تاشکند نمی‌بردیم و به جام‌جهانی نمی‌رسیدیم.
بحث امروز درباره ساپینتو و موفقیت یا ناکامی او است؛ اگر مربیان 40 سال قبل نظیر رایکوف و جکیچ را کنار بگذاریم، تمام خارجی‌ها در استقلال ناکام ‌مانده‌اند. این مسأله درمورد پرسپولیس هم صدق می‌کند و برانکو یک استثناست که فوتبال ایران را می‌شناخت.
ساختار معیوب باشگاهداری در ایران اغلب اجازه موفقیت به مربی خارجی نمی‌دهد و تا آنها با این فضا اخت شوند، به‌دلیل ناکامی اخراج می‌شوند. پرسش اساسی اما اینجاست: باشگاه استقلال برای چه فلسفه و با چه هدفی ساپینتو را انتخاب کرده؟ تا امروز که توضیحی از استقلال نشنیدیم!

 


Page Generated in 0.0053 sec