printlogo


کد خبر: 248882تاریخ: 1401/4/4 00:00
افزایش فهرست بازیکنان مجاز هر تیم برای جام‌ جهانی تا ۲۶ نفر
هم دست اسکوچیچ باز شد، هم راه لژیونـــرها



گزارش
بهناز میرمطهریان 
فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا)، روز پنجشنبه اعلام کرد که تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر می‌توانند حداکثر تا 26 بازیکن در فهرست خود داشته باشند. در حالی که تا پیش از این تیم‌های راه‌ یافته به جام جهانی ملزم به رعایت سقف 23 بازیکن بودند.
این تصمیم که به‌دلیل پیامدهای دوران همه‌گیری کرونا اتخاذ شده، پیش از این در مسابقات یورو هم آزمایش شده بود و با توجه به نتیجه خوبی که در بر داشت، حالا فیفا می‌خواهد در جام جهانی هم آن را اجرا کند. برهمین اساس در بیانیه مطبوعاتی فیفا آمده، علاوه بر یازده بازیکن اصلی، حداکثر بازیکنانی که حق نشستن روی نیمکت را دارند ۱۵ نفر به اضافه پزشک تیم اعلام شده است.
وقتی یوفا این قانون را در مسابقات یورو اجرا کرد، مربیان اروپایی بر سر این تغییر اختلاف نظر داشتند. این اقدام اگر چه به آنها اختیار بیشتری برای دست زدن به انتخاب و گزینش می‌داد اما در روی دیگر سکه، مشکلاتی را نیز از نظر مدیریت نفرات ایجاد می‌کرد. ضمن اینکه از نظر برخی مربیان تیم در معرض خطر آسیب‌های روحی بازیکنانی قرار می‌گرفت که کمتر به بازی گرفته می‌شدند.
به‌عنوان مثال گرت ساوتگیت، سرمربی تیم ملی انگلیس معتقد بود که «انتخاب ۲۳ بازیکن مهارتی ارزشمند است» که یک مربی باید از آن برخوردار باشد، در حالی که لوئیس انریکه، سرمربی تیم اسپانیا، ترجیح داد به دعوت ۲۴ بازیکن در تیم خود برای مسابقات یورو بسنده کند.
این بحث‌ها اما برای فوتبال اروپاست. در فوتبال ایران، افزایش سهمیه بازیکنان تیم‌ ملی از 23 به 26 بازیکن در جام جهانی قطر، یک برد دوطرفه برای تیم و بازیکنان به حساب می‌آید. هم دست اسکوچیچ برای دعوت از بازیکنان مورد نظرش در پست‌های مختلف بازتر خواهد بود و هم شانس لژیونر شدن بازیکنان دعوت شده به اردوهای تیم برای فصل آینده افزایش پیدا می‌کند.
با توجه به اینکه پاداش فیفا به باشگاه‌های بازیکنان حاضر در جام جهانی، همه باشگاه‌هایی را در بر می‌گیرد که در دو سال منتهی به رقابت‌های جام جهانی با بازیکن قرارداد داشته‌اند، واضح است که باشگاه‌ها درصدد جذب بازیکنان حاضر در جام جهانی و بهره‌مندی از پاداش‌ فیفا باشند. با این حساب افزایش عدد ملی‌پوشانی که شانس حضور در جام جهانی را خواهند داشت، به معنی افزایش شانس لژیونر شدن آنهاست و این برای فوتبال ایران که باید از نسل تازه و جوانی در تیم ملی رونمایی کند، فرصت خوبی به حساب می‌آید.
علاوه بر این البته مجوز 5 تعویض برای هر تیم که در دوران کرونا، تصویب شده بود، تا پایان جام جهانی پابرجا خواهد ماند. این مصوبه قرار بود تا پایان سال ۲۰۲۱ برای مسابقات باشگاهی و تا ۳۱ ژوئیه ۲۰۲۲ برای دیدارهای بین‌المللی به اجرا گذاشته شود. قانونگذاران اما با لحاظ کردن تأثیر همه‌‌گیری بیماری کووید۱۹ بر فوتبال مصوبه یاد شده را تا دسامبر (آذر و دی ماه) سال‌جاری میلادی تمدید کردند.
همه اینها نشان می‌دهد با ‌وجود کاهش شمار مبتلایان به کرونا در جهان اما جام جهانی 2022 قطر همچنان تحت تأثیر پیامدهای این همه‌گیری خواهد بود و به نظر می‌رسد این قوانین به سود تیم ملی فوتبال ایران، دراگان اسکوچیچ و بازیکنان ملی‌پوش ما باشد.‌

 


Page Generated in 0.0051 sec