printlogo


کد خبر: 248875تاریخ: 1401/4/4 00:00
بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و یکم
قهرمان غربت‌نشین!

جعفر برزگر   

مهم‌ترین مشکلی که تیم نساجی در فصل بیست و یکم با آن روبه‌رو بود نداشتن زمین اختصاصی برای بازی و آماده نبودن ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر بود. به همین دلیل آنها در مشهد، تهران، ساری و... بازی‌های خانگی‌شان را برگزار کردند.
 
گل نزن در 15 دقیقه اول
بازیکنان نساجی در 29 بازی 24 گل زدند که آمار خوبی نبود. نکته جالب اینکه آنها در 15 دقیقه ابتدایی بازی‌های‌شان اصلاً عادت به گلزنی نداشتند. در حالی که 16 گل از 24 گل‌شان را در نیمه‌های دوم زده‌اند.
 
هشت هفته بدون باخت
نساجی فصل را با پیروزی مقابل فجرسپاسی آغاز کرد. اما آنها در شش بازی بعدی رنگ پیروزی را ندیدند. به طوری که از هفته دوم تا هفتم، سه شکست و سه تساوی را تجربه کردند. از هفته هشتم با پیروزی مقابل پدیده روند حرکتی‌شان تا حدودی بهتر شد و تا پایان فصل نباختند. سه پیروزی و پنج تساوی کارنامه‌ای بود که شاگردن ساکت الهامی از خود به جاگذاشتند.
 
اسلامی مؤثرترین بازیکن
 بدون شک کریم اسلامی یکی از آماده‌ترین بازیکنان لیگ بیست و یکم بود. مهاجمی که اگر در یک بازی گل هم نمی‌زد اما مثمرثمر بود. او در 27 مسابقه به میدان رفت و 2118 دقیقه هم بازی کرد که ماحصل آن هفت گل و یک پاس گل بود.
 
قهرمان جام حذفی
نساجی در اولین بازی جام حذفی میهمان تیم لیگ یکی آرمان‌گهر سیرجان بود. حسن نجفی در دقیقه 13 تک گل تیمش را زد و در ادامه بازیکنان میزبان هر چه تلاش کردند موفق به تغییر نتیجه نشدند. آنها در مرحله بعد و به حکم قرعه مسابقات حریف تیم پرمهره گل‌گهر سیرجان شدند. ابتدا نساجی توسط مرتضی منصوری در دقیقه 16 به گل رسید اما شاگردان امیر قلعه‌نویی در دقیقه 30 توسط رضا شکاری کار را به تساوی کشاندند. در نیمه دوم این شاگردان ساکت الهامی بودند که بهتر از فرصت‌های‌شان استفاده کردند. در دقیقه 78 کریم اسلامی و در دقیقه 2+90 رضا جعفری دروازه گل‌گهر را باز کردند تا یک پیروزی ارزشمند را به دست آورند. آنها در مرحله یک چهارم نهایی در تهران به مصاف استقلال رفتند که در ضربات پنالتی این تیم را هم شکست دادند. حریف آنها در مرحله نیمه نهایی مس کرمان بود که با یک گل این تیم را هم بدرقه کردند و راهی فینال شدند. آلومینیوم اراک هم که پرسپولیس و تیم شگفتی‌ساز خلیج فارس را شکست داده بود در بازی نهایی با یک گل مغلوب قائمشهری‌ها شد.
 
استعفای ساکت الهامی
بعد از باخت به نفت آبادان در هفته چهارم ساکت الهامی از هدایت تیم نساجی استعفا داد. البته گفته می‌شد که او در جریان محرومیت شش جلسه‌ای‌اش قرار داشته و به همین دلیل تصمیم به جدایی گرفته است. هر چند ایزد سیف‌الله‌پور مدیرعامل باشگاه نساجی بلافاصله مخالفتش را در این خصوص اعلام کرد اما بعد از اعتراض آنها به رأی کمیته انضباطی، محرومیت الهامی به سه جلسه کاهش پیدا کرد. او مدعی بود: «ساکت الهامی 6 هفته محروم می‌شود و گفتند این تصمیم به دلیل بی‌احترامی و تشویش اذهان بوده است. داور اشتباه می‌کند چه می‌شود؟ باید اعلام شود که چرا داور بازی دربی چند هفته محروم شد؟ دلیلش را همه باید بدانند. آنها مصونیت دارند و ما نداریم؟ آنها خانواده دارند و ما نداریم؟ چرا مردم نباید دلیل محرومیت‌ها را بدانند؟»
 
میزبانی در خارج از استان
تیم نساجی از همان ابتدای لیگ به دلیل نداشتن زمین چمن آماده در قائمشهر مجبور به برگزاری بازی‌های خانگی‌اش در ورزشگاه شهدای ساری شد. آنها در پنج بازی مقابل فجرسپاسی، نفت آبادان، پیکان، پدیده و آلومینیوم در ساری به میدان رفتند اما کیفیت نامناسب زمین آنجا باعث شد تا بازی حذفی‌شان مقابل گل‌گهر و بازی با ذوب‌آهن را در ورزشگاه امام رضا(ع) مشهد و بازی با نفت مسجد سلیمان را در ورزشگاه نقش جهان اصفهان برگزار کنند. الهامی خودش را به مارکوپولو هم تشبیه کرده بود: «امیدوارم روزی بتوانیم در زمین خودمان میزبان باشیم، هرچند که فکر می‌کنم مارکوپولو شده‌ایم و نمی‌دانیم بازی بعدی را کجا باید برگزار کنیم. اگر حدادیان نبود ما باید در جاده ابریشم می‌چرخیدیم و در مسیر می‌خوابیدیم تا برای بازی بعدی آماده شویم.» این داستان تا آخرین روز لیگ و حتی بازی‌های حذفی هم ادامه داشت.
 
15 دقیقه اول گل نزن
اگر قرار است با نساجی بازی کنید خیال‌تان از 15 دقیقه ابتدایی بازی‌ها راحت باشد. چون شاگردان ساکت الهامی عادت ندارند در این مدت مشخص دروازه حریف‌شان را باز کنند. آنها در نیمه اول خیلی کم گل می‌زنند. از 14 توپی که موفق شدند از دروازه حریف‌شان عبور دهند فقط چهار توپ در نیمه اول بوده است.
 
 اخراج ساکت
شاید بدبین‌ترین هوادار نساجی هم فکرش را نمی‌کرد که سرمربی این تیم فقط چند روز بعد از کسب عنوان قهرمانی جام حذفی اخراج شود. ظاهراً بعد از شکست مقابل مس رفسنجان، در رختکن آنها درگیری لفظی میان سرمربی با مدیرعامل به وجود آمد. البته الهامی چند روز بعد در بخشی از نامه خداحافظی‌اش این‌طور نوشت: «از خدا که پنهان نیست، از شما چه پنهان، از همان روزهای اول که به نساجی آمدم، در یک جنگ نابرابر، با آنها که نساجی را حیاط خلوت خود می‌دیدند، جنگیدم و در میدان مسابقه زورم رسید پرچم نساجی را به اهتزاز در آورم اما حریف بازی‌های پشت 
پرده‌شان نبودم.»
این صحبت‌ها نشان‌دهنده برخی تحرکات اطراف تیم قهرمان جام حذفی است. جالب این است بلافاصله پس از بیانیه باشگاه نساجی در مورد قطع همکاری با الهامی و ادعای موهن بودن رفتار او پس از بازی با مس رفسنجان، شایعه‌ای عجیب درباره حرکت فوق‌العاده زشت ساکت نسبت به صابر حردانی در فضای مجازی منتشر شد که این بازیکن و البته مصطفی صداقت، دستیار الهامی آن را بشدت تکذیب کردند. مسئولان باشگاه برای چهار بازی آخر هدایت تیم را به اسماعیل اسماعیلی سپردند.
 
دو بازیکن 18 کارت زرد
از میان 28 بازیکنی که برای نساجی به میدان رفتند 18 بازیکن کارت زرد دریافت کردند که در میان آنها دو نفرشان رکورددار بودند. مسعود شجاعی و حامد شیری هر کدام‌شان 9 مرتبه از داوران بازی‌ها اخطار دریافت کردند. بعد از این دو نفر اکبر صادقی 7 و کریم اسلامی شش کارت دریافت کردند.
 

Page Generated in 0.0061 sec