printlogo


کد خبر: 248846تاریخ: 1401/4/2 00:00
سابقه بد پرسپولیس در انتخاب مهاجمان برزیلی و نگرانی بابت جذب کاسیانو
4 مهاجم، چند صد هزار دلار و تنها 4 گل!



گزارش
محمدقراگزلو   
صحبت از جذب کاسیانو مهاجم برزیلی مد نظر پرسپولیس مدتی است مطرح شده و بعید نیست همین امروز و فردا قرارداد با این بازیکن نهایی شود. کاسیانو در زمستان گذشته هم مد نظر پرسپولیس بود اما رقم بالای رضایتنامه او این انتقال را ناممکن کرد. حالا سه هفته‌ای است که درباره علاقه‌مندی این بازیکن به حضور در پرسپولیس، آمار و اخبار مربوط به او را می‌شنویم و می‌خوانیم. اخبار متناقض در مورد کاسیانو بسیار است و به آمار او هم نمی‌توان چندان استناد کرد. از سوی دیگر قضاوت بر اساس فیلم گلچین شده از گل‌ها و لحظات درخشان او هم نمی‌تواند منجر به این شود که بگوییم این مهاجم حتماً در پرسپولیس جواب خواهد داد و مشکلات خط حمله یحیی را از بین می‌برد. انتقال کاسیانو به پرسپولیس در حالی نهایی می‌شود یا نزدیک به نهایی شدن است که جدا از حاشیه‌های مربوط به این بازیکن و رقمی که برای جذب او نیاز است واقعیت این است که پرسپولیس تاکنون در جذب مهاجم برزیلی شانس نداشته با بسیار بد عمل کرده است. پرسپولیس طی بیست سال گذشته تا کنون پنج مهاجم برزیلی در مقاطع مختلف داشته اما عجیب اینکه این تعداد بازیکن وارده از مهد فوتبال دنیا روی هم 5 گل برای پرسپولیس به ثمر نرسانده‌اند.
 پائولو دی‌ کارمو؛ فاجعه در حد بغل پا
اولین مهاجم برزیلی که به پرسپولیس آمد و دست از پا درازتر برگشت پائولو روبرتو دی کارمو بود که در فصل دوم حضور افشین قطبی در پرسپولیس در لیگ هشتم و دوره مدیریت داریوش مصطفوی به این تیم آمد. دی کارمو فقط 19 سال داشت که به صورت قرضی به ایران آمد و ادعا داشت در 19 بازی 17 گل می‌زند اما کلاً در 8 مسابقه دقایقی کوتاه به میدان رفت و یک گل زد. در آن مقطع خیلی زود مشخص شد او کیفیت بسیار پایینی دارد و از بازیکنان دسته‌های پایین‌تر خودمان هم ضعیف‌تر است، ضمن اینکه شوخی‌هایی با پرنده‌فروش شدن او در برزیل شنیده شد. فشار مطبوعات و هواداران باعث شد تا قرارداد این بازیکن فسخ شود اما هیچ‌کس نفهمید او برای آن عملکرد افتضاح چقدر گرفت و راضی به فسخ شد. ظاهراً دی کارمو تا سال 2015 به فوتبال ادامه داده اما آمارش دقیق نیست و بعید نیست سراغ پرنده‌فروشی رفته باشد!
 
وسلی برزیلیا؛ تکنیکی ناکارآمد
دومین مهاجم برزیلی که به پرسپولیس آمد وسلی برزیلیا برعکس دی کارمو قد و قامت کوتاهی داشت و تکنیکی به نظر می‌رسید اما او هم نتوانست در پرسپولیس کار خاصی انجام دهد و یک خرید ناکارآمد بود. برعکس دی کارمو که حتی در زدن یک شوت ساده مشکل داشت وسلی تکنیکی به نظر می‌رسید اما در گلزنی ضعیف نشان می‌داد. او در لیگ نهم و دوره مدیریت عباس انصاری فرد و سرمربیگری کرانچار به پرسپولیس آمد و 14 بازی کرد اما فقط دو گل به ثمر رساند. وسلی در پایان آن فصل زیر نظر علی دایی یک قهرمانی جام حذفی به دست آورد اما حتی یک تصویر خوش از او به خاطر نداریم. این مهاجم از 12 سال قبل که از پرسپولیس رفته 15 تیم عوض کرده که همگی تیم‌های کوچکی بوده‌اند و عملکرد خوبی هم نداشته اما ظاهراً وسلی هنوز هم در 41 سالگی در دسته‌های پایین‌تر لیگ‌های استانی برزیل بازی می‌کند.
 
ژوزه تادئو مورو جونیور؛ این هم برزیلی بود؟
در دوره مدیریت حمیدرضا سیاسی و سرمربیگری حمید درخشان مهاجم برزیلی دیگری به پرسپولیس آمد. تادئو در نقل و انتقالات زمستانی لیگ چهاردهم به پرسپولیس آمد و در همان روزهای نخست مسائلی درباره اضافه وزن او شنیده شد. تادئو هم فوتبالیست بسیار بی‌کیفیتی بود و یک بار دیگر همه شک کردند که اصلاً این مهاجمی که پرسپولیس جذبش کرده برزیلی است یا خیر اما درخشان سعی داشت با دفاع از این بازیکن او را در شرایط روحی خوبی نگه دارد که موفق نشد. تادئو خاستگاه بزرگی مثل سائوپائولو داشت اما در پرسپولیس فقط 5 بازی انجام داد و با عملکرد بسیار ضعیفش ضمن شنیدن انتقادهای فراوان فقط یک گل زد و بعد از نیم فصل رفت. تادئو بعد از حضور در پرسپولیس 5 تیم عوض کرده و همچنان در تیم‌های گمنام برزیلی بازی می‌کند.
 
جونیور براندائو؛ آخرین شاهکار!
در شروع فصل نوزدهم لیگ برتر و بعد از اینکه برانکو پرسپولیس را ترک کرد و گابریل کالدرون جای او را گرفت، باشگاه دنبال این بود تا هر طور شده برای تیم یک مهاجم خارجی جذب کند اما مشخص نشد کالدرون بعد از رد کردن چندین گزینه چطور این مهاجم برزیلی بی‌کیفیت را به خدمت گرفت. ژوزه براندائو گونچالوز جونیور از باشگاه لودوگورتس بلغارستان مدام به تیم‌های دیگر قرض داده شد که یکی از آنها هم پرسپولیس بود. براندائو در همان بازی اولی که به میدان رفت نشان داد هیچ چیزی در چنته ندارد و یک نسخه دیگر از بی‌کیفیت‌هایی مثل دی کارمو و تادئو است. او فقط 5 بازی آن هم به عنوان بازیکن ذخیره به میدان رفت تا باشگاه و کالدرون مجاب شوند که اشتباه بزرگی انجام داده‌اند. رقم قرارداد این مهاجم 570 هزار دلار بود و فقط برای آن چند دقیقه بازی بی‌کیفیت 252 هزار دلار گرفت و فسخ کرد و رفت. بعد از آن او به تیم دوم ریوآوه پرتغال قرض داده شد و سپس به تیم اصلی این باشگاه رفت اما در این تیم هم فقط 12 بازی انجام داد و گلی نزد تا به تیم دیگری از سری ب برزیل قرض داده شود.


 


Page Generated in 0.0060 sec