printlogo


کد خبر: 248713تاریخ: 1401/3/31 00:00
انتخاب رئیس آکادمی برای یک رأی در انتخابات کمیته؟
مهــره‌چینــی


ایران ورزشی - اگر اتفاق خاصی نیفتد و انتخابات کمیته ملی المپیک سر موعد برگزار شود، تقریباً کمتر از 20 روز دیگر ثبت‌نام از کاندیداهای کمیته آغاز می‌شود و همین عدد و مناسبت کافی است تا معادلات زیادی چیده شود با این هدف که نتیجه انتخابات، مطلوب تصمیم‌گیران فعلی باشد.
آنچه در مجمع 17 اسفندماه اتفاق افتاد و روالی که تا امروز طی شده، حکایت از علاقه‌مندی مسئولان تصمیم‌گیر کمیته به ادامه حضور دارد، اگرچه بارها به زبان آورده‌اند که تصمیمی برای ماندن ندارند. تجربه چند ماه قبل نشان می‌دهد که حتی اگر راه بر مدیران فعلی برای ادامه حضور بسته باشد، اما بدشان نمی‌آید در نتیجه انتخابات تأثیرگذار باشند و به همین خاطر این روزها شاهد اتفاق‌های عجیب و غریبی در این نهاد ورزشی هستیم؛ نهادی که بیشتر ماهیت سیاسی پیدا کرده است.
برخی جابه‌جایی‌ها در کمیته و بخش‌های زیرمجموعه در حالی انجام شده یا بزودی انجام می‌شود که مشخص نیست در شرایطی که روی کاغذ کمتر از دو ماه تا پایان این دوره مدیریت و برگزاری انتخابات باقی مانده، با چه هدفی انجام می‌شود.
برخی مدیران که مغضوب وزارت ورزش بوده‌اند یا برای پستی رد صلاحیت شده‌اند، به کمیته و زیرمجموعه‌هایش آمده‌اند و در مقابل تلاش‌هایی صورت گرفته تا تعدادی از مدیران دیگر جای خود را به بقیه بدهند. تا اینجای کار افرادی که آمده‌اند یا در خروج به آنها نشان داده شده،عضو مجمع نبوده‌اند اما رابطه برخی از این افراد با کاندیداهای احتمالی و یا رابطه خوبی که تعدادی از آنها با مسئولان فعلی کمیته دارند، علت این جابه‌جایی‌ها بوده و کم‌کم کار به اعضای مجمع می‌رسد. البته با توجه به ساختار سفت و محکمی که اساسنامه کمیته ملی المپیک دارد، خیلی دست مسئولان باز نیست اما در بخش‌هایی مثل کارشناسان خبره و کمیسیون ورزشکاران، دست مسئولان کمیته باز است. مثلاً در ارتباط با کارشناسان خبره، روال کار به سمتی می‌رود که مقابل ورود یکی از گزینه‌های جدی ریاست، مسدود شود. به این معنا که رئیس کمیته ملی المپیک دقیقاً همان مسیری که خودش را به ریاست کمیته ملی المپیک رساند، می‌بندد تا افراد دیگر شانس حضور در این رقابت انتخاباتی را پیدا نکنند.
نکته دیگری که این روزها شنیده می‌شود و قرار است بزودی اجرایی شود، اضافه کردن یک رأی در سبد مسئولان فعلی کمیته ملی المپیک است. البته همان سبدی که ممکن است به‌نام رئیس فعلی باشد، یا گزینه مورد حمایت او. گفته می‌شود که قرار است هیأت اجرایی کمیته ملی المپیک حکم ریاست کیکاووس سعیدی در آکادمی ملی المپیک را تأیید کند و این حکم به امضای رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک برسد. در حال حاضر سعیدی، دبیرکل کمیته ملی المپیک است و مسئول برگزاری انتخابات و سرپرست آکادمی ملی المپیک. هیچ کدام از این دو عنوان، ضامن عضویت سعیدی در مجمع کمیته ملی المپیک نیست، اما اگر او رئیس آکادمی شود، عضو مجمع می‌شود و می‌تواند برخی خواسته‌های دوستان و همراهانش را بهتر جلو ببرد. او با حضور در مجمع یک رأی دارد و حتی شانس کاندیداتوری برای یکی دو پست را پیدا می‌کند. البته سعیدی بازنشسته است و همان مشکلات صالحی امیری را هم دارد اما اگر همین حضور را حتی در قواره یک رأی هم ببینیم، باز می‌توانیم نام مهره‌چینی را روی این اقدام بگذاریم. چگونه می‌شود در تمام ماه‌های گذشته مسئولان کمیته دغدغه تعیین رئیس آکادمی را نداشته‌اند اما به یکباره این دغدغه را پیدا کرده‌اند؟ چه کسی است که نداند در انتخابات کمیته ملی المپیک همین یک رأی چه نقشی را ایفا می‌کند.
از این دست اتفاق‌ها این روزها زیاد می‌افتد و مشخص نیست مسئولان کمیته ملی المپیک که روزهای آخر حضورشان در این کمیته را پشت سر می‌گذارند، تا کجا می‌خواهند جلو بروند.

 


Page Generated in 0.0049 sec