printlogo


کد خبر: 248408تاریخ: 1401/3/26 00:00
بدترین خریدهای فصل لیگ برتر
پول‌هایی که هدر رفت

جک گریلیش
به نظر می‌رسید او فصل قبل ستاره ورزشگاه اتحاد باشد وقتی گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه شد. 18 گلی که در آخرین فصل حضورش در باشگاه محبوب دوران کودکی‌اش، استون ویلا زد باعث شد در میانه جدول جایگاه تحسین برانگیزی به دست آورند. فصل قبلش هم او عامل بقای تیم در لیگ برتر شده بود. قدرت دریبل‌زنی و خلاقیت کاپیتان ویلا خیلی از تیم‌های بزرگ را به دردسر انداخته بود و انتظار می‌رفت این توانایی‌ها زیر نظر پپ گواردیولا بیش از پیش شکوفا شود. اما او پایین‌تر از حد انتظار بود و بتدریج جایگاهش در ترکیب اصلی سیتی را از دست داد. او در مجموع در 39 بازی 10 گل زد و در قهرمانی سیتی سهیم بود اما 40 دقیقه بازی‌اش به‌عنوان یار تعویضی مقابل رئال مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان را فراموش نمی‌کند. با بازی خوب تیبو کورتوآ نتوانست کار صعود سیتی را تمام کند و در نهایت، رئال به پیروزی رسید.
 
نقل و انتقالات
باشگاه‌های لیگ برتری در فصل گذشته 1/8 میلیارد دلار برای بازیکنان جدید پول دادند. آرسنال، منچستریونایتد، منچسترسیتی و استون ویلا پیشتاز بودند اما همه بازیکنان نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. هنوز زود است برای اینکه برخی را ناموفق تلقی کنیم اما این بازیکنان نتوانستند ثباتی را که به خاطرش شایسته قراردادهای گران‌قیمت شدند، تکرار کنند. به پنج نمونه از خریدهای ناامیدکننده فصل 2022-2021 نگاهی می‌اندازیم:
 
جیدون سانچو
بال تیم ملی انگلیس بالاخره در تابستان گذشته به کشورش برگشت. شیاطین سرخ بعد از ماه‌ها توانستند محصول آکادمی سیتی را با 100 میلیون دلار بخرند. دوران او در بوروسیادورتموند جادویی بود، در 137 بازی برای این تیم 50 گل زد و 64 پاس گل داد. در 21 سالگی انتظار می‌رفت ستاره لیگ برتر باشد. یونایتد او، رافائل واران و کریستیانو رونالدو را خرید و عملکردی رؤیایی در فصل نقل و انتقالات داشت اما منچستریونایتد خیلی پایین‌تر از حد انتظارات بود و از بخت بد، سانچو در مرکز شروع ناامیدکننده این تیم قرار داشت. اوله گونار سولشر به او زیاد میدان نداد و تا پایان سال 2021 تنها دو گل زده بود بدون پاس گل. زیر نظر رالف رانگنیک کمی از فرمش در دورتموند احیا شد و تنها نقطه درخشان تیم در اواخر فصل بود هر چند ناکامی در صعود به لیگ قهرمانان فصل او را خراب کرد، چیزی که در ابتدای فصل تصور نمی‌شد.
 
امرسون رویال
مبلغ 33 میلیون دلار برای این مدافع کناری برزیلی اصلاً چیزی نبود با توجه به نیازی که در اروپا به این پست وجود داشت. او در دو فصل قرضی در رئال بتیس درخشید تا جایی که بارسلونا می‌خواست از اختیارش برای دائمی کردن قرارداد او استفاده کند اما نشد. توان هجومی او خیلی از تیم‌های لالیگا را به دردسر انداخت ضمن اینکه برای کوپا امریکا به تیم ملی کشورش دعوت شد. هواداران تاتنهام اطمینان داشتند در سیستم سه دفاعه نونو اسپیریتو سانتو می‌درخشد اما خیلی پایین‌تر از حد انتظارات بود و تیم با مربی پرتغالی به جایی نرسید. اخراجش کردند و آنتونیو کونته را آوردند که به راه انداختن بال-مدافعان مشهور است اما برای امرسون بی‌فایده بود. شکاف‌های دفاعی و اشتباهات تأثیرگذار، او را به نیمکت فرستاد. امرسون در هفته‌های آخر فرم خوب خودش را پیدا کرد. در مجموع شاید بی‌رحمانه باشد اگر او را ناامیدکننده بدانیم اما عملکرد کلی او انتظارات را برآورده نکرد. این وقتی بیشتر به چشم می‌آید که او را با امثال ریس جیمز، ترنت الکساندر آرنولد، کایل واکر و ژوائو کانسلو مقایسه کنیم.
 
امیلیائو بوئندیا
مهاجم تیم ملی آرژانتین را به جای گریلیش آوردند. 32 گل او نقش مهمی در صعود نوریچ به لیگ برتر داشت، به شایستگی مرد سال چمپیونشیپ شد. او با 42 میلیون دلار رکورد خریدهای ویلا را شکست و انتظار می‌رفت خیلی زود اثرش را بگذارد اما تا پایان سال 2021 تنها سه گل زد و تیمش در رده سیزدهم قرار داشت. پایان فصل زیر نظر استیون جرارد اگرچه برایش بهتر بود اما باز هم پول ویلا را توجیه نکرد هواداران اما امیدوارند بتواند پتانسیل خود را بالفعل کند.
 
روملو لوکاکو
بعد از یک فصل درخشان زیر نظر آنتونیو کونته، لوکاکو به استمفوردبریج برگشت آن هم با 115 میلیون دلار. همکاری فوق‌العاده با لوتارو مارتینس باعث شد بازیکن فصل سری A شود و اینتر را به نوزدهمین اسکودتو برساند. این بلژیکی در تنها دو فصل 64 گل برای اینتر زد و توقع می‌رفت در 28 سالگی یک فصل عالی دیگر در پیش داشته باشد. بعد از عملکرد خوب در یورو، شروع خوبی در چلسی داشت و گل پیروزی را مقابل آرسنال زد. اما این روند تداوم نیافت و مصدومیت قوزک روی کارش اثر منفی گذاشت. مصاحبه جنجالی با اسکای ایتالیا و انتقاد از تاکتیک‌های باشگاه و نقشش در تیم توماس توخل، کابوس واقعی او شد ضمن اینکه ابراز تمایل به بازگشت به سن‌سیرو، مقامات باشگاه لندنی را عصبانی کرد. اگرچه فصل را به‌عنوان بهترین گلزن چلسی به پایان رساند اما در مجموع نتوانست مبلغ گزافش را توجیه کند و رفتارهای بیرون زمین او نمونه‌ای از کارهایی شد که نباید در تیم جدید انجام داد.
 
 

 


Page Generated in 0.0059 sec