printlogo


کد خبر: 248214تاریخ: 1401/3/23 00:00
بررسی عملکرد تیم‌ها در لیگ بیست و یکم
خریدهای ضعیف، اشتباهات کادرفنی و کمی بدشانسی

نگاه فنی
جعفر برزگر   
 
پرسپولیس نسبت به فصل قبل چند بازیکن کلیدی‌اش را از دست داد. احمد نوراللهی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شهریار مغانلو، بشار رسن، آرمان رمضانی، سعید حسین‌پور، محمد انصاری و احسان حسینی نفراتی بودند که نسبت به ابتدای لیگ بیستم همراه تیم‌شان نبودند. برای آنها هم حذف از لیگ قهرمانان آسیا به دلیل تأیید نشدن مجوز حرفه‌ای‌شان بدترین و تلخ‌ترین اتفاقی بود که با آن مواجه شدند.
 
ترابی مؤثرترین بازیکن
24 بازیکن در این فصل برای پرسپولیس به میدان رفتند. مهدی ترابی در 2199 دقیقه‌ای که در میدان حضور داشت سه گل زد اما با 14 پاس گل یکی از بهترین پاسورهای لیگ بود. البته بهترین گلزن قرمزهای پایتخت مهدی عبدی بود که در 26 بازی و مجموع 1329 دقیقه هفت گل زد و یک پاس گل داد.
 
پارگی رباط آل‌کثیر
بازی با پدیده در هفته چهاردهم لیگ برای عیسی آل‌کثیر خوش‌یمن نبود. او که از ابتدا در ترکیب اصلی قرار داشت در دقیقه 52 به دلیل آسیب‌دیدگی شدید که بلافاصله پارگی رباط تشخیص داده شد از بازی بیرون آمد. او خیلی تلاش کرد که بدون عمل جراحی به تمرینات برگردد که فقط زمان را از دست داد و در نهایت پایش را جراحی کرد.
 
پنجره‌هایی که بسته می‌شود
هنوز مهر باز شدن پنجره نقل و انتقالاتی سرخپوشان بعد از پرداخت مطالبات کالدرون خشک نشده بود که نامه شکایت اوساگونا بازیکن اسبق سرخپوشان به فیفا به فدراسیون فوتبال ارسال و اطلاع داده شد به دلیل بدهی 90 هزار دلاری این باشگاه به این بازیکن، پنجره این باشگاه باز هم بسته شده است. اوساگونا در لیگ نوزدهم از ذوب‌آهن به پرسپولیس آمده بود که جدایی‌اش با حواشی روبه‌رو شد. پیش از این باشگاه پرسپولیس در تاریخ هفتم مهر اعلام کرده بود پرونده این بازیکن را به دادگاه عالی ورزش ارجاع داده است. کمیته تعیین وضعیت فیفا باشگاه پرسپولیس را به مبلغ 96 هزار دلار محکوم کرده بود اما مشخص شد که درخواست سرخپوشان رد شده است و این باشگاه باید این پول را پرداخت کند. همین الان هم پنجره این تیم به خاطر بدهی به باشگاه شهر خودرو بسته است.
 
خارجی‌های ضعیف
یحیی گل‌محمدی در نیم فصل سه بازیکن خارجی را جذب کرد. شرزود تمیروف (مهاجم) که طی 625 دقیقه فقط یک گل زد و فرصت‌های زیادی را هم از دست داد. منوچهر صفروف و وحدت هنانوف هم دو بازیکن تاجیکستانی بودند که اولی انگار آمده بود تا دیگر هموطنش تنها نباشد. او فقط 148 دقیقه به میدان رفت. اما هنانوف در 565 دقیقه‌ای که در زمین بود بیشتر از آنکه مفید فایده باشد با اشتباهاتش در چند بازی زمینه باخت پرسپولیس را ناخواسته فراهم کرد. از طرفی گل‌محمدی هم در استفاده از هنانوف و تمیروف با اغلب کارشناسان و منتقدان لجبازی می‌کرد.
 
جذب رضاییان
رامین رضاییان با سر و صدای زیاد از قطر به پرسپولیس برگشت و بدون حاشیه از هفته 18 در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت. او با اینکه موفق به گلزنی نشد که البته با توجه به پست بازی‌اش انتظاری هم از او نمی‌رفت اما چهار پاس گل داد. او مدعی است که وقتی در ترکیب قرار می‌گیرد باید بازیکن مکملی هم داشته باشد.
 
حضور در جمع هشت تیم حذفی
پرسپولیس در اولین بازی حذفی با چهار گل شریفی، سیامک نعمتی، آل‌کثیر و شجاعی تیم لیگ یکی ویستاتوربین را شکست داد. شاگردان یحیی گل‌محمدی در دومین بازی هم ذوب‌آهن را با نتیجه 3-صفر و با گل‌های وحید امیری، مهدی عبدی (2گل) در اصفهان از پیش رو برداشتند و به مرحله یک چهارم نهایی صعود کردند. پرسپولیس با شکست مقابل آلومینیوم اراک از جام حذفی کنار رفت.
 
جدایی رادوشویچ
بوژیدار رادوشویچ فقط دو بازی در هفته سوم و چهارم انجام داد. اما شاید کمتر کسی فکرش را می‌کرد که بعد از نزدیک به شش سال حضور در پرسپولیس این آخرین بازی‌هایش باشد. او بلافاصله به کشورش برگشت و به دلیل دریافت نشدن مطالباتش از باشگاه شکایت کرد.
 
مصدومیت امیری
وحید امیری که در جریان دیدار ذوب‌آهن و پرسپولیس در هفته بیست و ششم لیگ برتر دچار مصدومیت از ناحیه دیسک شد، پس از انتقال به تهران تحت عمل جراحی قرار گرفت تا با گذراندن دوره نقاهت بتواند خود را برای فصل جدید لیگ برتر و مسابقات جام جهانی 2022 قطر آماده کند.
با این وجود ظاهراً کادرفنی پرسپولیس حاضر به تعویض وحید امیری نشد. از یک طرف سعید آقایی مصدوم شده و از طرف دیگر وحید امیری در دقیقه ۳۶ به جای همین بازیکن وارد زمین شده بود. وحید امیری که پیش از این در اردوی تیم ملی آسیب‌دیدگی‌اش عود کرده بود، در شرایطی که به نظر می‌رسید همانند ۴ سال اخیر با استراحت بیشتر، این مصدومیت را پشت سر خواهد گذاشت، برابر ذوب‌آهن به میدان رفت تا اکنون مجبور به عمل جراحی پیش از پایان فصل شود. همین اتفاق برای امید عالیشاه رخ داد که با وجود مصدومیت مقابل گل‌گهر به میدان رفت و مصدومیت کهنه‌اش تشدید شد. این بدترین اتفاق برای قرمزها در فاصله چهار هفته مانده به پایان فصل بود. به طوری که جای خالی او در تمام آن بازی‌ها به خوبی احساس می‌شد.
 
بازی نیمه تمام با تراکتور
بازی هفته بیست و هشتم مقابل تراکتور در تبریز با حواشی بسیاری آغاز و در نهایت هم با سنگ‌پرانی عده زیادی از سکونشینان در دقیقه 72 با سوت مهدوی داور مسابقه نیمه تمام ماند. این بازی آنقدر حاشیه داشت که تا چندین روز سوژه اصلی رسانه‌های ورزشی بود. کمیته انضباطی هم در پایان فصل نتیجه بازی را 3-صفر به سود پرسپولیس اعلام کرد.
 
قهر و آشتی‌های گل‌محمدی
یحیی گل‌محمدی پس از تساوی در دربی ۹۸ در اتفاقی عجیب و دور از ذهن برای دومین‌بار طی چند ماه اخیر از سرمربیگری پرسپولیس استعفا کرد تا هواداران این تیم در آستانه تعطیلات سال نو نگران وضعیت آینده تیم‌شان در هفت هفته باقی‌مانده لیگ باشند. پس از این تصمیم سرمربی پرسپولیس، رضا درویش مدیرعامل این باشگاه طی تماسی با گل‌محمدی از او درخواست کرد تا فعلاً به تعطیلات خود برسد و سپس با شروع دور جدید تمرینات باز هم سر کار خود بازگردد که این پیشنهاد ابتدا با مخالفت گل‌محمدی روبه‌رو شده بود اما سرمربی سرخ‌ها بار دیگر از تصمیم خود عقب‌نشینی کرد. قهر و آشتی‌های گل‌محمدی تبعات و پیامدهایی نیز برای پرسپولیس داشت.
 

Page Generated in 0.0065 sec