printlogo


کد خبر: 248175تاریخ: 1401/3/22 00:00
برگزاری مجمع سوارکاری بدون رضایت وزارتخانه
انتخــابات مستقــل!

ایران ورزشی - انتخابات فدراسیون‌های ورزشی در ایران اتفاق‌های جالب توجهی را در خود دارد. هر سال در روند برگزاری این انتخابات، آنقدر پدیده‌های عجیب و غیر منتظره به ظهور می‌رسد که دیگر افتادن هیچ اتفاقی برای هیچ‌کس عجیب نیست. از تعویق‌های چندباره و شب انتخاباتی گرفته تا اعلام تأیید صلاحیت در روز یا شب مجمع و جابه‌جایی قدرت و رأی در کسری از ثانیه. در این میان نقش وزارت ورزش به‌عنوان متولی اصلی ورزش در کشور همواره در روند این انتخابات پررنگ و کلیدی بوده و یکی از بازیگران اصلی این ماجرا لقب گرفته است. البته گاهی انتخابات دستخوش دخالت غیر قانونی این وزارتخانه شده و گاهی هم تلاش‌های آن به جایی نرسیده است. درست مثل اتفاق عجیبی که روز گذشته افتاد و انتخابات فدراسیون سوارکاری، علی‌رغم میل وزارت ورزش برگزار شد. آن هم در مجمعی که هیچ عضوی از وزارت در آن حاضر نبود و اعضای مجمع برخلاف خبر تعویق مجمع که از سوی وزارت ورزش اعلام شده بود، گرد هم آمدند و به اتفاق آرا مسعود خلیلی را برای چهار سال دیگر به‌عنوان رئیس فدراسیون انتخاب کردند.
 
تعویق بی‌اثر
تقریباً حوالی ظهر جمعه بود که خبر رسید وزارت ورزش در فاصله کمتر از 24 ساعت مانده به انتخابات فدراسیون سوارکاری، تصمیم به تعویق 10 روزه آن گرفته است. علت این تصمیم که طبق روال گذشته شب انتخابات و به‌صورت ضرب‌الاجلی گرفته شده بود، بررسی شکایات و اعتراض‌های صورت گرفته عنوان شد و به نظر رسید که یک بار دیگر یک انتخابات با تصمیم وزارت به تعویق خواهد افتاد. این بار اما اعضای مجمع فدراسیون سوارکاری با اتکا بر قانون و اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی، انتخابات را در موعد مقرر خودش برگزار کردند. طبق این اساسنامه تعیین یا تغییر زمان انتخابات، جزو وظایف هیأت رئیسه است و وزارت ورزش در عمل هیچ قدرت قانونی برای تعویق یا تغییر زمان انتخابات ندارد؛ ‌بندی که در اساسنامه همه فدراسیون‌ها آمده اما حالا اعضای مجمع سوارکاری به‌عنوان اولین فدراسیون از آن استفاده کرده‌اند. اینطور که شنیده می‌شود فدراسیون سوارکاری عنوان کرده که هیچ ابلاغ رسمی از وزارت ورزش برای تعویق انتخابات دریافت نکرده است؛ ابلاغیه‌ای که اگر هم ارسال می‌شد کاملاً غیرقانونی و اجرای آن محل ابهام بود.
 
قدرت مطلق رئیس هشت ساله
ماجرای حضور 47 عضو مجمع علی رغم اعلام خبر تعویق و همین‌طور دادن 45 رأی به مسعود خلیلی، همگی نشان از تسلط کامل او روی اعضای مجمع است؛ رئیسی که برای سومین بار پیاپی انتخاب شده و از بین اعضای حاضر، تنها 2 نفر به او رأی نداده‌اند که آنها هم رأی‌شان مخدوش اعلام شده است! انتخابات فدراسیون سوارکاری در حالی صبح دیروز برگزار شد که محمد کاظمیان، ‌محمداسد مسجدی و مسعود خلیلی نامزدهای واجد شرایط شرکت در انتخابات فدراسیون سوارکاری بودند که مسجدی و کاظمیان ۲ نامزد انتخابات ریاست این فدراسیون در مجمع غایب بودند و غیبت آنها به منزله انصراف تلقی شد.
 
تغییر دقیقه نودی سالن
پیش از این اعلام شده بود که انتخابات در سالن استاد فارسی هتل المپیک برگزار می‌شود که پس از اعلام تعویق انتخابات از سوی وزارت، اجازه برگزاری مجمع در این سالن نیز به فدراسیون سوارکاری داده نشد. به همین خاطر هم مجمع انتخاباتی این فدراسیون در یکی از سالن‌های کمیته ملی المپیک برگزار شد! اتفاقی که در کنار حضور طاهریان به‌عنوان نماینده کمیته ملی المپیک، نشانه‌ای از موافقت کمیته با برگزاری انتخاباتی است که وزارت ورزش رأی به تعویق آن داده بود!
 
جای خالی نمایندگان وزارت
در شرایطی که قرار بود محمد پولاگر معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان، مجید شهیدی  مدیر کل حراست وزارت ورزش و جوانان، پریچهره سرپرست دفتر امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان و سیاوشانی معاون امور مجامع فدراسیون‌های ورزشی در مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری حضور پیدا کنند، همگی غایب بودند. طاهره طاهریان به‌عنوان نایب رئیس کمیته ملی المپیک و نماینده این کمیته در مجمع انتخاباتی فدراسیون سوارکاری حضور داشت و محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک در این مجمع غایب بود. در شرایطی که حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران به‌عنوان نماینده شهرداری در این مجمع حضور پیدا کرده بود، با ترک مجمع در این انتخابات شرکت نکرد. در این مجمع همچنین، حسین بابویی رئیس فدراسیون دانش‌آموزی و تجلی نماینده فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی غایب بودند.
 
رأی‌گیری برای رئیس مجمع
طبق اساسنامه و قانون، در همه مجامع انتخاباتی باید برای انتخاب رئیس مجمع رأی‌گیری شود که البته اغلب این عنوان با احترام به نماینده وزارت ورزش، به او تعلق می‌گیرد. در انتخابات دیروز اما با توجه به غیبت نمایندگان وزارت ورزش، برای تعیین رئیس مجمع رأی‌گیری شد. ناصر رزاقیان، رئیس هیأت استان گلستان با گرفتن موافقت مجمع، به‌عنوان رئیس مجمع، انتخاب شد. مهدی انتظام رئیس هیأت سوارکاری گیلان، شعبانی رئیس هیأت سوارکاری قم و الهام فرد نماینده ورزشکاران به‌عنوان ناظر بر اجرای روند انتخابات، تعیین شدند.
 
خلیلی: وزارت و کمیته نهاد نظارتی هستند!
مسعود خلیلی پس از انتخاب سه‌باره به‌عنوان رئیس فدراسیون سوارکاری در مورد حواشی به وجود آمده پیرامون انتخابات گفت: «اولین پیام برگزاری مجمع انسجام جامعه سوارکاری و پیام دوم اقدامات مطلوب هشت سال اخیر است. مسأله سوم نیز اینکه وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نهادهای نظارتی هستند و وزارت باید ناظر و حامی فدراسیون سوارکاری باشد.» او ادامه داد: «در ثبت‌نام کاندیداها و طی مراحل، بنده و همکاران بنده هیچ‌گونه دخالتی نداشتیم و کمیسیون‌ها با حضور نمایندگان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.» در این انتخابات محمد عبداللهی به‌عنوان نایب رئیس اول، الهام کیان‌مهر به‌عنوان نایب رئیس دوم، مهدی رفعت به‌عنوان خزانه‌دار، شاهرخ مقدم به‌عنوان نماینده مربیان و ثریا دارابی به‌عنوان خبره ورزشی زن در هیأت رئیسه فدراسیون سوارکاری انتخاب شدند. 
 
 

 


Page Generated in 0.0059 sec