printlogo


کد خبر: 246354تاریخ: 1401/2/19 00:00
احتمال یکی شدن اوزان المپیکی وزنه‌برداری با بازی‌های آسیایی
نگران برای آینده!

رضا عباسپور     

وزنه‌برداری قطعاً در سال 2022 و 2023 با توجه به برنامه‌ریزی فشرده فدراسیون جهانی برای برگزاری رویدادهای گزینشی المپیک 2024 پاریس، مسیر سخت و دشواری را پیش رو دارد. مسیری ناهموار خصوصاً برای تیم ملی وزنه‌برداری ایران که نه تنها در بخش پشتوانه و نیروی شاخص جوان در مضیقه است، بلکه از نظر مالی، مدیریتی و سخت‌افزاری کمبودهای بی‌شماری دارد که به هیچ وجه قابل چشمپوشی نیست. به همین دلیل تعویق بازی‌های آسیایی و موکول شدن آن به 2023، همین‌طور نزدیکی این رویداد قاره‌ای با مسابقات جهانی سال 2023 که گزینشی طلایی بازی‌های المپیک پاریس نیز به شمار می‌رود، خیلی اتفاق جالب و قابل تحملی برای وزنه‌برداری ایران نیست.
 
مسیر سخت گزینشی پیش روی پولادمردان
سال 2022 این‌طور به نظر می‌رسید که با توجه به گنجانده شدن 3 رویداد معتبر بین‌المللی (بازی‌های کشورهای اسلامی، بازی‌های آسیایی هانگژو و رقابت‌های جهانی بزرگسالان در کلمبیا) برای وزنه‌برداری ایران سال شلوغ و پرترافیکی باشد. سالی که می‌توانست استارت خوبی برای ورود به سال 2023 و حضوری درخشان در تورنمنت‌های مختلف کسب سهمیه حضور در بازی‌های المپیک 2024 پاریس باشد. اما تعویق بازی‌های آسیایی و موکول شدن احتمالی آن به سال 2023، همین‌طور تلاقی و نزدیکی این رقابت‌ها با مسابقات جهانی 2023 که گزینشی طلایی بازی‌های المپیک پاریس نیز به حساب می‌آید، ضمن به هم زدن برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، کار مربیان تیم ملی را برای سال آینده و رقابت‌های مهم پیش رو سخت کرد. قطعاً ناتوانی در پشتوانه‌سازی برای تدارک 2 یا 3 تیم قدرتمند در چند سال اخیر پاشنه آشیل وزنه‌برداری ایران است که باعث می‌شود خواسته یا ناخواسته نگران مسیر پیش رو باشیم. سال 2023 و 2024 برای وزنه‌برداری ایران اگر دنبال کسب سهمیه المپیک باشد، سال دشوار و پرترافیکی است. بنابراین این‌طور به نظر می‌رسد اگر سیستم مدیریتی ورزش کشور بزودی دست به کار نشود و فکری اساسی به حال شرایط نامطلوب مدیریتی و فنی مجموعه وزنه‌برداری ایران نکند، بواسطه وضعیت گنگ و مبهم مدیریتی و فنی که در وزنه‌برداری ایران رؤیت می‌شود، فشردگی و تراکم مسابقات گزینشی قاره‌ای و جهانی مطمئناً کار دست وزنه‌برداری ایران خواهد داد. با توجه به اینکه در سال 2023 چهار مسابقه گزینشی مهم قرار است در رشته وزنه‌برداری برگزار شود، اضافه شدن بازی‌های آسیایی به این تقویم فشرده مطمئناً کار را برای وزنه‌برداران سخت و دشوار می‌کند. چون ملی‌پوشان مدعی طبق قانون جدید فدراسیون جهانی وزنه‌برداری باید حداقل در دو مسابقه گزینشی المپیک در سال 2023 شرکت کنند. حالا علاوه بر این رقابت‌ها،وزنه‌برداران بخواهند در بازی‌های آسیایی هم وزنه بزنند ببینید چه شرایط سخت و دشواری برایشان رقم می‌خورد. بویژه که آنها مجبورند برای ارتقا رتبه و رنکینگ خود در مسابقات گزینشی المپیک حتماً رکوردهای بالایی ثبت کنند، چون طبق قوانین جدید فدراسیون جهانی، رکوردها، جایگاه و رتبه وزنه‌برداران را در رنکینگ جهانی و المپیک تعیین می‌کنند. علاوه بر سنگینی رقابت و فشردگی مسابقات، در هر وزن المپیکی تنها ۱۰ نفر در کل جهان می‌توانند از طریق رنکینگ سهمیه المپیک بگیرند.
 
احتمال همسان‌سازی اوزان المپیک و بازی‌های آسیایی
‌اگرچه این‌طور به نظر می‌رسد که دردسر دیگری که برگزاری بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۲۳ برای وزنه‌برداران ملی‌پوش ایران و شاید برخی از مدعیان حاضر در قاره آسیا دارد، این باشد که بازی‌های آسیایی هانگژو قرار بود در هفت وزن المپیک توکیو (اوزان ۶۱، ۶۷، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹+ کیلوگرم در بخش مردان و ۴۹، ۵۵، ۵۹، ۶۴، ۷۶، ۸۷ و ۸۷+ در بخش زنان) برگزار شود، اما بازی‌های المپیک 2024 پاریس در بخش مردان در اوزان ۶۱، ۷۳، ۸۹، ۱۰۲ و ۱۰۲+ کیلوگرم و در بخش زنان در اوزان ۴۹، ۵۹، ۷۱، ۸۱ و ۸۱+ کیلوگرم (هر بخش در 5 وزن) برگزار می‌شود. بر همین اساس و به واسطه فشردگی مسابقات، اگر اوزان بازی‌های آسیایی تغییر نکند، مطمئناً این اتفاق می‌تواند فشاری مضاعف روی وزنه‌برداران وارد کند. به همین دلیل این احتمال وجود دارد که تعویق بازی‌های آسیایی همراه شود با تغییر اوزان این مسابقات مثل اوزان المپیکی از هفت وزن به پنج وزن در هر دو بخش.
 

 


Page Generated in 0.0054 sec