printlogo


کد خبر: 246352تاریخ: 1401/2/19 00:00
نگران سهمیه المپیک با لغو بازی‌های آسیایی
زنگ خطر برای پاریس

ایران ورزشی - لغو بازی‌های آسیایی در کنار مشکلات عدیده‌ای که برای ورزش ایران و رؤسای فدراسیون‌ها به وجود آورده، نگرانی‌هایی را برای ورزشکاران و تیم‌هایی که در مسیر بازی‌های المپیک قرار دارند نیز ایجاد کرده است. کمیته‌ای که از سوی شورای المپیک آسیا انتخاب شده تکلیف این بازی‌ها را روشن کند، قرار است ظرف یک ماه آینده درباره زمان و مکان برگزاری بازی‌های آسیایی تصمیم بگیرد و بسیار بعید است زمانی زودتر از مرداد یا شهریور آینده در نظر گرفته شود؛ تاریخی که بسیاری از رشته‌ها را با مشکل مواجه می‌کند؛ چراکه تمام رشته‌های مدال‌آور ایران در بازی‌های آسیایی تلاش می‌کنند سهمیه المپیک را هم بگیرند اما برگزاری بازی‌های آسیایی در سالی که سال انتخابی‌های المپیک در رشته‌های مختلف به حساب می‌آید، در روند کسب سهمیه المپیک تأثیر می‌گذارد. همین که بازی‌های آسیایی به تعویق افتاده، بسیاری از رشته‌ها را در جمع‌آوری امتیاز‌ها با مشکل مواجه کرده، مانند پینگ‌پنگ، تکواندو و بقیه رشته‌هایی که بازی‌های آسیایی در رنکینگ المپیکی آنها امتیاز دارد. با این رویه دیگر امکان جمع‌آوری امتیاز برای ملی‌پوشان این رشته‌ها نیست؛ آن هم در شرایطی که اصلاً مشخص نیست سال آینده این بازی‌ها برگزار شود. اگر بازی‌ها با فاصله یک سال برگزار شود، ورزشکاران از نظر جمع‌آوری امتیاز با مشکل مواجه نمی‌شوند، فقط کمی عقب می‌افتند اما اگر بازی‌ها کلاً لغو شود، آسیایی‌ها و از جمله ورزشکاران ایران در رقابت‌ با ورزشکاران قاره‌های دیگر عقب می‌افتند. همین نگرانی، فدراسیونی مثل پینگ‌پنگ را مجاب کرده که به کنفدراسیون پینگ‌پنگ آسیا و همین‌طور فدراسیون جهانی نامه بنویسد و اعتراضش را به‌صورت رسمی اعلام کند. مهرداد علی قارداشی، رئیس فدراسیون پینگ‌پنگ در این رابطه می‌گوید: «امتیاز بازی‌های آسیایی برای ما و البته ورزشکاران دیگر این قاره اهمیت زیادی داشت و حالا که بازی‌ها به تعویق افتاده، بخشی از برنامه‌‌ریزی ما در مسیر بازی‌های آسیایی به هم ریخته است. به مقامات آسیایی نامه نوشتیم تا راه حلی برای تخصیص این امتیازها پیدا کنند؛ چرا که در این صورت همه چیز به نفع ورزشکاران اروپایی می‌شود. در المپیک توکیو دیدیم که با وجود بهتر بودن آسیایی‌ها، اما قوانین فدراسیون جهانی به گونه‌ای بود که تعداد آسیایی‌ها و ورزشکاران اروپایی، برابر بود. حالا اگر قرار به لغو بازی‌های آسیایی باشد، وضعیت ورزشکاران آسیایی از همین هم ضعیف‌تر می‌شود و این به پینگ‌پنگ آسیا لطمه می‌زند.»
قارداشی در حالی به این موضوع واکنش رسمی نشان داده که در رشته‌هایی مثل تکواندو هم ورزشکاران آسیب می‌بینند، چراکه امتیاز خوبی را در مسیر المپیک از دست می‌دهند، مگر اینکه از سوی فدراسیون جهانی این امتیاز بین رویدادهای دیگر تقسیم شود.
 
شوک هانگژو به  هندبال
لغو بازی‌های آسیایی هانگژو برای بسیاری از رشته‌ها آسیب‌های فنی در پی داشت اما حالا نوبت به رشته‌هایی رسیده که سوای بحث فنی، ضررهای مالی زیادی را هم در پی این تعویق یا لغو متحمل می‌شوند. رشته‌هایی نظیر هندبال که برای حضور در بازی‌های آسیایی، خیلی زود مربی خارجی جذب کردند اما حالا باید بدون برگزاری مسابقه، دستمزد او را پرداخت کنند.
علیرضا پاکدل در خصوص لغو بازی‌های آسیایی گفت: «واقعاً هنوز در شوک هستیم. یک مربی بزرگ دنیا را آوردیم و باید هر ماه دلاری به او حقوق بدهیم. نمی‌توانیم به او بگوییم برو و چند ماه دیگر بیا. در بحث هزینه‌ها مشکلات ما کم نمی‌شود. برای اردوها برنامه‌ریزی شده و باید اردوها برگزار شود. برای همه مواردی که برنامه‌ریزی شده هزینه شده است. این یک شوک برای ما بود.»
پاکدل در ادامه گفت: «امیدوارم بعد از لغو بازی‌ها هم وزارت و هم کمیته در بحث اعتبارات فدراسیون‌ها را رها نکنند. همگی در شرایط سختی هستیم و نیاز به حمایت مالی داریم. هندبال در نیمه اول ۱۴۰۱ تنها شش اعزام به مسابقات قهرمانی جهان دارد که حداقل ۲۰ میلیارد پول نیاز است. اردوهای تدارکاتی و مسابقات بین‌المللی هم که در کنار آن باید داشته باشیم، مستلزم ۱۰ میلیارد هزینه است. یعنی ۳۰ میلیارد در نیمه اول بودجه نیاز داریم. تیم‌های پسران جوان و نوجوان نیز باید در قهرمانی آسیا شرکت کنند.»
 
 سود مسئولان، ضرر سنگین ورزشکاران
تناقض در پارا
لغو بازی‌های آسیایی منجر به لغو بازی‌های پاراآسیایی هم شد. اتفاقی که دو واکنش متفاوت را در بین مسئولان و ورزشکاران در پی دارد. با توجه به هزینه‌های سنگین مالی حضور در این بازی‌ها و مهم‌تر از آن به هم ریختگی شدیدی که بعد از بازی‌های پاراالمپیک توکیو در برخی از رشته‌ها به وجود آمد، به نظر لغو بازی‌ها باعث خوشحالی مسئولان پاراالمپیک شد؛ وقتی سه چهره شاخص و مدال‌آور پاراالمپیک توکیو؛ یعنی روح‌اله رستمی و اصغر عزیزی دارنده مدال طلا و مهدی پوررهنما دارنده مدال نقره به دلیل مشکلات فراوانی که در فدراسیون‌ها وجود داشته، تصمیم گرفتند که از ورزش حرفه‌ای خداحافظی کنند. چند روز پیش هم که هادی رضایی بعد از چندین بار چرخش که بعد از بازی‌های پاراالمپیک داشت، برای چندمین بار به عنوان سرمربی تیم ملی پاراوالیبال انتخاب شد. در چنین وضعی باید گفت که خیلی هم بد نشد که بازی‌های پاراآسیایی به تعویق افتاد. در نقطه مقابل اما ورزشکارانی هستند که دل به حضور در این بازی‌ها بسته بودند تا با مدال این دوره بتوانند زندگی خود را سر و سامان بدهند. ورزشکاری مثل شاهین ایزدیار که فقط شانس حضور در همین بازی‌ها را داشت حالا با لغو بازی‌ها در شرایط سختی قرار می‌گیرد. کسی مثل هاشمیه متقیان که در گرمای طاقت‌فرسای خوزستان در حال تمرین بود و یا حامد امیری که با مشقت فراوان در حال آماده‌سازی خود برای حضور در این بازی‌ها بود حالا با یک سرخوردگی روبه‌رو شدند.
 
تلاش بیهــــوده
چندی پیش و پس از اعلام لیست رشته‌های اعزامی به بازی‌های آسیایی، رشته‌هایی نظیر تنیس، اسکواش و بدمینتون به کم بودن سهمیه‌هایشان معترض شدند. اعتراضی که تا نامه‌نگاری و اعتراض گسترده و رسانه‌ای هم پیش رفت و این سه فدراسیون در تلاش بودند تا بتوانند برای هر دو رده مردان و زنان خود در هانگژو، سهمیه بگیرند و ورزشکار بیشتری در کاروان داشته باشند.
این تلاش‌ها اگرچه به نظر می‌رسید که رفته رفته به گرفتن نتیجه نزدیک شوند، درنهایت با تعویق بازی‌ها از بین رفت. حالا دیگر قرار نیست بازی‌های آسیایی برگزار شود و به همین خاطر هم بحثی درباره سهمیه و تعداد نفرات اعزامی وجود ندارد. رشته ای مثل تنیس تلاش زیادی داشت تا در این دوره بتواند خودی نشان بدهد. به همین دلیل هم در رأس معترضین قرار گرفته بود اما لغو بازی‌ها همه چیز را به هم زد.
 
 برای کشتی خوب شد یا بد؟
بازی‌های آسیایی هانگژو در حالی لغو شد که خیلی‌ها اعتقاد دارند برای برخی از رشته‌ها اتفاق خوبی بوده. یکی از این رشته‌ها هم کشتی است که خیلی‌ها معتقد هستند، از لغو بازی‌ها سود می‌برد. دلیل این ادعا هم این است که فاصله بازی‌ها با مسابقات قهرمانی جهان خیلی کم بود و همین مشکلات زیادی را در ماه‌های اخیر برای کادرفنی و فدراسیون کشتی به وجود آورده بود؛ به همین دلیل حالا کشتی از این فرصت استفاده کرده و با خیالی آسوده راهی مسابقات قهرمانی جهان می‌شود. این خیال آسوده اما تا چه زمانی می‌تواند ادامه داشته باشد و لغو و تعویق یک‌ساله بازی‌های هانگژو تا چه اندازه می‌تواند به سود کشتی باشد؟ شاید این تعویق یا لغو توانست کشتی را به زعم برخی از یک داستان پیچیده رها کند اما واقعیت این است که بررسی برخی موارد حکایت از این دارد که کار کشتی به مراتب سخت‌تر هم شده؛ چرا که برگزاری این بازی‌ها در سال آینده باز هم در زمان نزدیکی نسبت به مسابقات قهرمانی جهان است البته سطح مسابقات قهرمانی جهان با رقابت‌هایی که امسال قرار است در صربستان برگزار شود، بسیار متفاوت است. بنابراین خیلی فرقی نکرده و نگرانی کشتی فقط یک سال به تعویق افتاده. سال آینده مسابقات کشتی قهرمانی جهان گزینشی المپیک است و سهمیه حضور در المپیک پاریس در آن توزیع می‌شود و در واقع سخت‌ترین و مهم‌ترین دوره رقابت‌های قهرمانی جهان برگزار می‌شود. ضمن اینکه امسال روسیه از حضور در رقابت‌های قهرمانی جهان محروم است و شاید این محرومیت سال آینده به پایان برسد. اگر بازی‌های آسیایی امسال برگزار می‌شد نه خبری از روسیه بود و نه سهمیه المپیک توزیع می‌شد.
 

 


Page Generated in 0.0052 sec