printlogo


کد خبر: 242568تاریخ: 1400/11/24 00:00
تکراری‌ترین وعده در ورزش ایران
۵ درصد از زیان استقلال و پرسپولیس تقدیم به هواداران

سرمقاله
فرشاد کاس‌نژاد   
 
در ورزش ایران وعده‌ای تکراری‌تر از خصوصی‌سازی استقلال و پرسپولیس یا ورود به بورس نشنیده‌ایم. هر بار با شدت و جزئیات بیشتر درباره این پروژه حرف می‌زنند، تاریخ تعیین می‌کنند اما آخر ماجرا با اشاره به بدیهی‌ترین مشکلات در مسیر خصوصی‌سازی این دو باشگاه - از جمله زیان‌آور بودن آنها - همه آن وعده‌ها فراموش می‌شوند. چیزی را که مثل روز روشن است، مثل یک اکتشاف جلوه می‌دهند و پایان یک دوران از سریال وعده‌های خصوصی‌سازی اعلام می‌شود.
در میان مصاحبه تازه رئیس سازمان خصوصی‌سازی عبارت‌هایی را درباره بدهی مالیاتی استقلال و پرسپولیس می‌خوانیم. او از احتمال کسر مالیات این دو باشگاه خبر می‌دهد اما پرسش این است که چرا باید برای کمک به این دو باشگاه مالیات‌شان کسر شود. 
بخش بزرگی از بدهی مالیاتی این دو باشگاه مربوط به قراردادهایی است که طی آن، بازیکنان و مربیان حاضر به پرداخت مالیات نبودند و باشگاه آن را بر عهده گرفته است. این اشتباه تکراری و همیشگی مدیران دو باشگاه چرا باید با کسر مالیات بخشیده شود؟
واگذاری سهام به همه مربیان و بازیکنانی که با پرسپولیس و استقلال قرارداد داشته‌اند، ایده عجیب دیگری برای واگذاری سهام این دو باشگاه است. اول اینکه چرا هر بازیکن و مربی را صاحب حق دریافت سهام بدانیم؟ 
دوم اینکه سهام باشگاه‌هایی که زیان‌آور هستند چه منافعی برای صاحب سهام پدید می‌آورد که آن را شبیه یک هدیه به بازیکنان و مربیان بخشیده‌اید؟ آیا قرار است آنها در زیان باشگاه سهیم باشند؟
۵ درصد از سهام این دو باشگاه طبق وعده رئیس سازمان خصوصی‌سازی به هواداران واگذار می‌شود. هوادار با چه انگیزه‌ای باید سهامدار باشگاه زیان‌ده باشد؟ 
باشگاهی که هر سال بیش از صد میلیارد بدهکار می‌شود، چرا باید برای خرید سهام آن رغبتی وجود داشته باشد؟ آیا این تلقی وجود دارد که هواداران به‌دلیل تعلق خاطر خود در یک زیان جمعی شریک می‌شوند؟ هواداران با ۵ درصد سهام چه نقشی در اداره باشگاه دارند که سرمایه خود را هدر دهند؟
رئیس سازمان خصوصی‌سازی با احتساب فرضی حق پخش تلویزیونی درآمد استقلال و پرسپولیس را ۲۵۰ میلیارد تومان برای هر باشگاه اعلام می‌کند. از مبنای این محاسبات کسی خبر ندارد. نه صداوسیما برای پرداخت حق پخش خبری اعلام کرده است و نه این رقم پیشاپیش قابل تشخیص است. قیمت واقعی حق پخش در بازار رقابت تلویزیون‌ها روشن می‌شود، رقابتی که برای صدا و سیما اساساً وجود ندارد.
 

Page Generated in 0.0050 sec