printlogo


کد خبر: 242532تاریخ: 1400/11/24 00:00
غفاری درباره کشمکش‌های اخیر فدراسیون و اساسنامه می‌گوید
چه اصراری به حضور چهار ساله رئیس فدراسیون است؟

گزارش
بهناز میرمطهریان  
 
دکتر حسن غفاری، عضو سابق کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال شاید بهترین شخصی باشد که بتواند درباره آخرین وضعیت اساسنامه و البته شکافی که در حال حاضر در هیأت رئیسه فدراسیون ایجاد شده، اظهارنظر کند. کسی که فرای همه سلیقه‌های شخصی، به اتفاقات اخیر مدیریت فوتبال نگاه می‌کند. غفاری صحبت‌هایش با خبرنگار ایران ورزشی را با اشاره به تازه‌ترین جریانی که در فدراسیون فوتبال رخ داده، آغاز می‌کند.
 
مجمع درباره عزل تصمیم می‌گیرد
او درباره درخواست اعضای هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال برای عزل رئیس می‌گوید: «ماده‌ای که در اساسنامه این اختیار را در فوتبال به وجود می‌آورد، ماده خوبی است. ممکن است کسی خارج از شرایط نرمال ریاست، تصمیم‌هایی بگیرد یا اقداماتی انجام دهد و یا ضعیف ظاهر شود. در این شرایط چرا باید به حضور چهار ساله‌اش اصرار شود؟ در این شرایط است که هیأت رئیسه گزینه عزل موقت را انتخاب می‌کند و مجمع تشکیل می‌شود و در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند. مجمع تنها ارگانی است که می‌تواند عزل را انجام دهد.»
 
تیم ملی به ثبات و آرامش نیاز دارد
غفاری تأکید می‌کند: «چرا به هیأت رئیسه این اختیار داده شده؟ برای اینکه اگر رئیس ناکارآمد بود، برای عزل موقت او اقدام کنند. نظر شخصی من اما این است که الان وقت خوبی برای این کار نیست. چون درست است که صعود تیم ملی قطعی شده است اما تیم درگیر مسابقات جام جهانی است. من کاری به ضعف و قدرت رئیس فدراسیون ندارم اما اگر این عزل به تصویب مجمع برسد، بار دیگر فوتبال درگیر ثبت‌نام کاندیداها می‌شود، دوباره مجمع انتخاباتی تشکیل و رئیس جدید انتخاب می‌شود. در حالی که در این شرایط تیم ملی و تیم امید ما در بحبوحه مسابقات هستند و بیشتر از هر چیز به آرامش و ثبات نیاز دارند.»
 
فیفا از دخالت نکردن دولت‌ها استقبال می‌کند
رئیس سابق کمیته روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال درباره وضعیت اساسنامه فدراسیون و خطر تعلیق فوتبال می‌گوید: «در هیچ یک از کشورهای جهان، اساسنامه فوتبال نیاز به تصویب پارلمان یا مجلس یا دولت ندارد. در کشورهای فرانسه، انگلیس، ایتالیا و اسپانیا چنین موضوعی را مشاهده نمی‌کنید. ضمن اینکه فیفا به هیچ وجه طرفدار دخالت ارگان‌های دولتی در فوتبال نیست. فکر می‌کنید دفعه پیش چرا فدراسیون ما تعلیق شد؟ به‌دلیل اینکه رئیس وقت سازمان تربیت بدنی، یکی از بندهای اساسنامه را تغییر داد و فیفا به هیچ عنوان موافق دخالت دولت‌ها نیست. اما نمی‌گوید دولت‌ها کمک نکنند. می‌گوید دولت‌ها امکانات بیاورند، زمین بسازند، کمک کنند. در اختیار عموم یا باشگاه قرار دهند. اما دخالتی نداشته باشند و عزل و نصب نداشته باشند.»
 

Page Generated in 0.0044 sec