printlogo


کد خبر: 242521تاریخ: 1400/11/24 00:00
ابهام بزرگ در پی دوپینگ پرچمدار کاروان زمستانی
تردید در حوالی تست‌‌های داخلی

  ایران ورزشی - نتیجه نمونه B حسین ساوه‌شمشکی مثبت شد تا دیگر بهانه‌ای برای توجیه نباشد و حالا این ورزشکار در آستانه اعلام مدت محرومیت‌اش باشد. فارغ از اینکه تیم سه نفره ایران در المپیک زمستانی تا این حد حاشیه و دردسر داشت، نکته مهمی که وجود دارد این است که چطور در تستی که پیش از اعزام از ورزشکاران گرفته شده، تست او مثبت نشده و این موضوع صحت نمونه‌هایی که در داخل کشور گرفته می‌شود را زیر سؤال برده است. «آندروژنیک» از خانواده «استروئید آنابولیک»، ماده‌ای است که در نمونه حسین ساوه‌شمشکی پیدا و باعث محرومیت او از حضور در المپیک زمستانی پکن شده است. ماده‌ای که ابهام‌هایی را درباره نمونه‌گیری‌ها در ایران ایجاد می‌کند. این ماده ممنوعه ماندگاری بالایی دارد و نتیجه استفاده از این دارو تا ماه‌ها در بدن می‌ماند و زمان اصلی استفاده‌اش در فصل بدنسازی ورزشکاران است. با این شرایط فرضیه اینکه ورزشکار بعد از نمونه‌گیری در تهران، این دارو را استفاده کرده، رد می‌شود و این سؤال مطرح است که چطور این دارو که احتمالاً از چند ماه قبل در بدن حسین ساوه‌شمشکی وجود داشته، در نمونه‌گیری که نادو ایران انجام داده، نشان داده نشده است؟
 
نماینده نادور:ماده ممنوعه بعد از 14 دی استفاده شده
قائم مقام دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (ایران نادو) در این رابطه می‌گوید: «۱۴ دی ماه سال‌جاری از ۸ ورزشکار تست دوپینگ گرفتیم و به‌دلیل فاصله زمانی کم تا برگزاری مسابقات روش تست سریع (rapid test) مدنظر قرار گرفت تا ۴۸ ساعته نتایج نمونه‌های اخذ شده مشخص شود. 
در مجموع برای ۸ ورزشکار مربوطه ۱۹۰۰ یورو پرداخت شد و به‌دلیل استفاده از تست سریع به ازای هر نمونه ۱۰۰ یورو اضافه پرداخت کردیم و نتایج تست‌ها طی ۴۸ ساعت مشخص شد که همگی منفی بودند.»
فرزاد شارکی موضوع استفاده از ماده ممنوعه را به بعد از 14 دی ماه مربوط می‌داند: «پس از تست 14 دی، مشخص نیست چه اتفاقی رخ داده و ورزشکار چه ماده‌ای را به سهو یا عمد مصرف کرده که نتیجه تست دوپینگ وی مثبت شده است»
 رئیس فدراسیون: موضوع پیچیده‌ای است
عباس نظریان، سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک زمستانی که رئیس فدراسیون اسکی هم هست، اتفاقی که افتاده را پیچیده می‌داند. او می‌گوید: «موضوع پیش آمده بسیار ناراحت‌کننده و پیچیده است چرا که ما در نزدیک‌ترین فاصله به اعزام، تست دوپینگ از ورزشکاران داخل اردوی اسکی گرفتیم و این تست به آزمایشگاه کلن آلمان فرستاده شد و پاسخ آن نیز منفی بود.»
او که نشان داد کارآمدی لازم را در مدیریت کاروان اعزامی به المپیک زمستانی نداشته، ادامه می‌دهد: «با موضوع پیچیده‌ای روبه‌رو هستیم. باید پس از بازگشت به تهران کمیته‌ای با حضور کارشناسان متخصص در این حوزه تشکیل بدهیم. موضوع بررسی شود و نتیجه به اطلاع همه برسد.»
 
کمیته‌های بی‌نتیجه
با توجه به تجربه‌ای که از قبل به جا مانده، قرار نیست کمیته کارشناسی به سرانجام برسد، چون هر بار که قرار به بررسی موضوعی شده، نتیجه خاصی اعلام نشده است. ابهامی که از این ماجرا می‌ماند، تردیدها را درباره نمونه‌های داخلی بیشتر می‌کند و این سؤال را به وجود می‌آورد که آیا ممکن است دقت لازم در این نمونه‌گیری‌ها یا آنالیز تست‌ها وجود نداشته باشد؟!
 

Page Generated in 0.0059 sec