printlogo


کد خبر: 242461تاریخ: 1400/11/23 00:00
المپیک زمستانی 2022
جنجال جدید روس‌ها با رونمایی از یک ستاره جدید

 در حالی که هنوز لکه سیاه دوپینگ سازمان یافته از کارنامه ورزشکاران روسیه پاک نشده و آنها نمی‌توانند زیر پرچم کشورشان در رویدادهای بین‌المللی حضور پیدا کنند، جنجال دیگری از سوی آنها شکل گرفت که کارنامه‌شان را سیاه‌تر می‌کند.
کامیلا والی‌یوا، دختر نوجوان روس که در رشته اسکیت نمایشی فعالیت دارد، متهم به شرکت در بازی‌های المپیک زمستانی 2022 پکن با وجود آگاهی مسئولان کمیته ملی المپیک روسیه از مثبت بودن تست دوپینگ او شده است.
خبرگزاری سی‌ان‌ان به نقل از آژانس تست‌گیری بین‌المللی (ITA) نوشته است که والی‌یوا قبل از حضور در المپیک زمستانی پکن، در ماه دسامبر سال 2021 در روسیه تست دوپینگ داده که تست این دختر 15 ساله مثبت شده است. با این حال موضوع مسکوت می‌ماند و او جواز حضور در المپیک زمستانی را کسب می‌کند و اتفاقاً به ستاره نوظهور ورزش روسیه تبدیل می‌شود. او روز دوشنبه هفته گذشته یک مدال طلا به کارنامه کاروان کمیته المپیک روسیه اضافه کرد. ماده‌ ممنوعه‌ای که والی‌یوا استفاده کرده داروی «تریمتازیدین» است که برای درمان افراد دارای بیماری آنژین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
موضوع استفاده نوجوان روس از این ماده و چشمپوشی روس‌ها از این موضوع تا پیش از این رویداد پنهان مانده بود اما در المپیک زمستانی این موضوع فاش شده و حالا مشخص نیست که آیا این جنجال منجر به ابطال قهرمانی و پس گرفته شدن مدال والی‌یوا خواهد شد یا نه. این موضوع سبب شده که اهدای مدال به هر سه تیم کسب‌کننده مدال طلا به کاروان کمیته المپیک روسیه، نقره به تیم امریکا و برنز به تیم ژاپن به تعویق بیفتد. پرونده به دادگاه حکمیت در ورزش (CAS) ارجاع شده و قرار است که حکم نهایی قبل از حضور والی‌یوا در رویداد بعدی‌اش که روز سه‌شنبه است - و او در آنجا هم بخت اصلی کسب مدال طلا محسوب می‌شود - اعلام شود. به گزارش ITA، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در فرایند رسیدگی به پرونده والی‌یوا، تصمیم آژانس مبارزه با دوپینگ روسیه (RUSADA) برای لغو محرومیت موقت اسکیت‌باز این کشور را به چالش خواهد کشید. کمیته ملی المپیک روسیه، در واکنش به این اتفاق مدعی شده است که والی‌یوا در زمانی که در پکن حضور داشت به طور منظم تست‌های دوپینگ را انجام داده و از این‌رو این سازمان تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا ثابت کند که مدال طلای این اسکیت‌باز جوان در کمال صداقت و درستی کسب شده است.
 

Page Generated in 0.0059 sec