printlogo


کد خبر: 242460تاریخ: 1400/11/23 00:00
خیلی چیزها شبیه 10 سال قبل است
پالمیراس در بهشت رویاها

امسال سال شانس می‌شود؟ شاید بشود اگر پالمیراس، چلسی را در بازی امشب شکست دهد و قهرمان جام جهانی باشگاه‌ها (جام باشگاه‌های جهان) شود، افتخاری که تنها نصیب رقیب همشهری‌اش شده. امریکای جنوبی از سال 2012 و قهرمانی کورینتیانس این جام را نبرده. آن موقع مثل حالا قهرمان امریکای جنوبی از شهر سائوپائولو بود، مثل حالا چلسی قهرمان اروپا شده بود و حالا مثل آن موقع قهرمان اروپا شکست‌پذیر به نظر می‌رسد.
پالمیراس از جامعه ایتالیایی سائوپائولو است و تا قبل از جنگ جهانی دوم نامش، پالسترا ایتالیا، بود. بعد از آن نامشان را مربوط به منطقه‌شان انتخاب کردند؛ پالمیراس یعنی درختان نخل.
آبل فریرا مربی جاافتاده‌ای است و حساب شده حرف می‌زند، او حاضر است تیمش در گل غلت بزند اگر بداند شانس پیروزی‌اش بیشتر است. این استراتژیست پرتغالی دوست دارد درگیر بازی فکری با رقیب شود و بعد با خونسردی و دلگرمی به تیمش اعتماد کند تا دستوراتش را اجرا کنند. در کوپا لیبرتادورس، مردان او بر اتلتیکو مینیرو و فلامنگو، دو رقیب هموطن که نفرات بهتری در اختیار داشتند، غلبه کردند.
او حالا رویای تکرار موفقیت را مقابل چلسی دارد که با جان کندن از سد الهلال عربستان سعودی گذشت و همین برزیلی‌ها را امیدوار کرده. تیم غرب لندن در نیمه دوم مقابل قهرمان آسیا کاملاً کم آورد. شاید ربط داشته باشد به حرف‌های مربی آلمانی آبی‌ها، توماس توخل که یک ماه پیش گفت بازیکنان از نظر جسمی و ذهنی خسته‌اند.
فریرا مشکلاتی دفاعی را در تیم چلسی مشاهده کرده، مثلاً بال-مدافع چپشان، مارکوس آلونسو در نیمه دوم بازی با الهلال آسیب‌پذیر به نظر می‌رسید. پالمیراس می‌تواند از این حربه استفاده کند کاری که مقابل الاهلی مصر کردند. قهرمان امریکای جنوبی نشان داد نسبت به سال گذشته که در جام جهانی باشگاه‌ها چهارم شدند و فوتبال جذابی هم ارائه نکردند، گزینه‌های هجومی متنوع‌تری دارند.
بازگشت اسطوره باشگاه، دودو به این موضوع ربط دارد. او خوش تکنیک و متبحر است و با گلی که از حرکت از کناره‌ها به دست آمد، کار قهرمان آفریقا را ساخت. دودو گل اول را هم فراهم کرد تا پیشرفت تیم را به رخ بکشد. سال گذشته پالمیراس از لوییز آدریانو به‌عنوان مهاجم نوک استفاده می‌کرد، او بازیکن خوبی است اما برابر تیمی که عمیق دفاع می‌کند، کارایی ندارد.
در نبود او، حالا از دودو و رونی استفاده می‌کنند، دو مهاجم سریع که امید دارند بین خط دفاع سه نفره توخل راهی پیدا کنند. آنها همچنین می‌توانند مدافعان را از پست خودشان خارج کنند تا فضا برای رافائل ویگا فراهم شود. ویگا که گل اول بازی با الاهلی را با پاس دودو زد، بیشترین پیشرفت را در تیم داشته. روش کار فعلی تیم او را ملزم می‌کند به محوطه جریمه حریف برود و او خیلی خوب جواب داده. خیلی‌ها می‌گویند این هافبک هجومی باید فرصت بازی در تیم ملی برزیل را به دست آورد و اگر چلسی را شکست دهند، تیته شاید نتواند این درخواست‌ها را نادیده بگیرد.
آبل فریرا اما بخوبی می‌داند نبرد اصلی آن سوی میدان است. تیم او قدرت هجومی فلامنگو و اتلتیکومینیرو را خنثی کرد، آیا حالا می‌تواند برابر روملو لوکاکو و دیگران مقاومت کند؟ معلوم نیست. سال گذشته پالمیراس در نیمه‌نهایی به تیگرس مکزیک باخت و به بایرن‌مونیخ نرسید. در فینال لیبرتادورس آبان ماه هم در حالی که پالمیراس به تساوی و کشیده شدن ضربات پنالتی راضی بود، با اشتباه هافبک فلامنگو، آندریاس پریرا به خواسته‌اش رسید. در آن بازی، پالمیراس شرایط خوبی مقابل فلامنگو نداشت و مدل دفاع چندلایه بخشی از استحکام خود را از دست داد وقتی برابر تیمی با قدرت هجومی بالا قرار گرفت. خط دفاع پالمیراس توسط گوستاوو گومز رهبری می‌شود، بازیکن پاراگوئه‌ای که بهترین مدافع میانی برزیل محسوب می‌شود. مثل خیلی دیگر از نام‌های بزرگ در فوتبال باشگاهی برزیل نتوانست در اروپا موفق شود و بعد از یک دوره ناموفق در میلان در سال 2018 به پالمیراس پیوست. او و همکارانش در اواخر بازی با الاهلی که یک یار کمتر داشت، لحظات سختی را تجربه کردند. او باید در برابر فشار مقاومت کند ضمن اینکه پالمیراس به‌دنبال کار ویژه‌ای از واورتون، دروازه‌بان فوق‌العاده خود است.
واورتون که آخرین مهره دفاعی برزیل در المپیک 2016 ریو بود، حالا به تیم اول راه یافته. تیته او را هم ردیف آلیسون بکر و ادرسون می‌داند و او در چهار بازی آخر برزیل در مقدماتی جام جهانی 2022 به میدان رفته است. در فینال لیبرتادورس، او در جا‌گیری اشتباه کرد و از تیر نزدیک دروازه‌اش فرو ریخت. در بازی با الاهلی اشتباه بدتری داشت و فقط با خوش‌شانسی و به لطف پرچم آفساید به حریف مصری یک گل تقدیم نکرد. چند بار هم باید روی توپ‌های ارسالی از دو طرف روی خط دروازه ماند در حالی که باید آن را جمع می‌کرد. سخت می‌شود تصور کرد دروازه‌بانی با این کیفیت در سه بازی بزرگ متوالی اشتباه کند.
اگر او بهترین فرم خود را پیدا کند یعنی همان کاری که کاسیو، دروازه‌بان کورینتیانس در بازی مقابل چلسی در سال 2012 انجام داد، امسال سال پالمیراس خواهد بود.
 

Page Generated in 0.0050 sec