printlogo


کد خبر: 242453تاریخ: 1400/11/23 00:00
فدراسیون هیچ نقشی در صعود تیم ملی نداشت
شاهرخی: فوتبال مگر جادوگر می‌خواهد؟
متأسفانه فدراسیون فوتبال پشت صعود تیم ملی به جام جهانی پنهان شده و در باد آن خوابیده است

امیر اسدی      

 با سال‌ها تجربه بازی و مربیگری در تیم‌های باشگاهی و ملی، همایون شاهرخی یکی از صاحبنظران فوتبال ایران محسوب می‌شود. او با اینکه کمی از فوتبال فاصله گرفته و اخبار را کم و بیش از طریق دوستان و تلویزیون دنبال می‌کند اما همچنان می‌تواند درباره وقایع مختلف در کنار تیم ملی و فدراسیون فوتبال صحبت کند. شاهرخی معتقد است در صعود تیم ملی به جام جهانی 2022، هدایت کادرفنی و استعداد و انگیزه بازیکنان نقش اصلی را ایفا کرده و این افتخار را نباید به‌نام فدراسیون فوتبال نوشت. او روی این موضوع تأکید می‌کند و البته در مورد عملکرد حدود یکساله شهاب‌‌الدین عزیزی خادم هم حرف‌هایی می‌زند.
 
ابتدا درباره صعود تیم ملی به جام جهانی 2022 صحبت کنیم. شما با تجربه سال‌ها مربیگری در تیم ملی و همچنین مدیریت این تیم در جام جهانی 2006، صعود را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من فوتبال را آنچنان دنبال نمی‌کنم. برخی اوقات اخبار به گوشم می‌رسد یا آنها را از تلویزیون می‌بینم و می‌شنوم. متأسفانه فدراسیون فوتبال پشت صعود تیم ملی به جام جهانی پنهان شده و در باد آن خوابیده. صعود ایران به جام جهانی، فقط به کادفنی و بازیکنان ارتباط داشت و البته حمایت‌های مردم.
یعنی فدراسیون فوتبال شرایطی رقم نزد تا تیم ملی مسیری آسان‌تر را تا صعود طی کند؟
به هیچ وجه. برای حرف خودم دلیل هم دارم. آیا اردویی برای تیم ملی برگزار شد؟ بازی تدارکاتی چطور؟ این تیم ملی از جمله تیم‌هایی بود که بدون بازی تدارکاتی راهی جام جهانی شد. ضمن اینکه بدون تعارف تیم‌های مقابل هم قدرت گذشته را نداشتند یا در افت بسر می‌بردند. بنابراین باز هم تأکید می‌کنم این صعود حاصل تلاش کادرفنی و انگیزه و استعداد بازیکنان بود. والسلام، نامه تمام.
اما مسئولان فدراسیون معتقدند که نقشی ویژه در این صعود به نمایش گذاشته‌اند.
کدام نقش؟ نه اردو گذاشتند و نه بازی تدارکاتی. حتماً چون برای بازیکنان و کادرفنی هتل گرفته‌اند، می‌گویند نقش داشتیم. الان مسأله فدراسیون بحث زیربناهاست که باید ساخته شوند. سؤال بعدی این است که آیا آکادمی‌های فوتبال‌مان در شرایط خوبی قرار دارند و اداره می‌شوند؟ آیا ارتباط فدراسیون فوتبال با باشگاه‌های‌مان درست است؟ این خوب نیست که فقط بلندگو را بگیریم و مردم را رنگ کنیم.
شاید به همین خاطر هم هست که هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال هم نامه‌ای را برای استیضاح عزیزی خادم جمع‌ کرده تا او در جلسه‌ای شفاف‌سازی کند.
یک خبر شنیدم که برایم خیلی عجیب بود. آمده‌اند و یکی از اعضای هیأت رئیسه فدراسیون را 6 ماه محروم کرده‌اند. تازه یادشان افتاده این کار را انجام بدهند؟ درست بعد از نامه‌نگاری برای سؤال از رئیس فدراسیون؟ من معتقدم 5 عضو دیگری که همسو با سراجی هستند هم باید استعفا کنند تا دیگر هیأت رئیسه‌ای وجود نداشته باشد. آن وقت باید دوباره مجمع تشکیل شود و دوباره انتخابات انجام شود. شاید اتفاقات جدیدی بیفتد و فدراسیون از حالت استبدادی و دیکتاتوری خارج شود.
نکته عجیب و کمی زشت ماجرا همین ابلاغ محرومیت، تنها یک روز بعد از جمع‌آوری نامه بود.
این ماجرا را به هر جای دنیا بگویید و مدعی شوید که آمده‌اید تا واقعیت را بگویید، یقه‌تان را می‌گیرند. به من موثق گفته‌اند که مربیان تیم ملی جز اسکوچیچ هنوز قرارداد نبسته‌اند. بخصوص در رده‌های پایه و زنان. مثلاً مهدی مهدوی‌کیا آمده و آبرو و اعتبار خودش را گذاشته اما بند کرده‌اند به یک موضوع که اصلاً به او نمی‌چسبد. مهدی را خوب می‌شناسم، درست مانند علی دایی. من پسرخاله دایی نیستم و با او شام و ناهار هم نخورده‌ام اما چرا او باید در خانه بنشیند؟ آیا دایی لیاقت اداره فدراسیون فوتبال را ندارد؟
اما خود دایی به حضور در مدیریت علاقه‌مند نیست.
مثال می‌زنم. من در اواخر فوتبال دایی به او گفتم وارد مدیریت شود اما گفت به مربیگری علاقه‌مند است. من خودم کاپیتان بوده‌ام و دایی نیز همینطور. الحق که مدیریت را بلد است. به او گفتم تو باید رئیس باشی اما خودش تصمیم گرفت مربیگری کند.
عملکرد عزیزی خادم در مدیریت فدراسیون فوتبال را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من چون در آتش نبودم، نمی‌توانم خیلی ریز صحبت کنم. اسم نمی‌برم اما قبلاً افرادی در این پست حضور داشتند که واقعاً به فوتبال خدمت می‌کردند. باز هم این سؤال را می‌پرسم. چه اردویی برای موفقیت تیم ملی برگزار شد؟ به نظر شما سرمربی تیم ملی تقاضای تشکیل اردو و برگزاری بازی تدارکاتی را نکرده؟ مسلماً چنین تقاضایی داشته اما آیا به جز کرونا و توجیه‌های دیگر، جواب درستی گرفته؟ من نظر خودم را می‌گویم. چیزی ندیدم جز موفقیت تیم ملی که آن هم حاصل تلاش کادرفنی و انگیزه بازیکنان بود.
البته یک موضوع که سند و مدرکی آنچنانی هم برایش وجود ندارد، بحث سحر و جادو در تیم ملی و فدراسیون فوتبال است.
واقعاً؟ این صحبت‌ها دیگر چیست؟ یک زمانی که در پاس بودیم، افرادی بودند که دنبال جادوگر می‌رفتند. مدام می‌گفتم دنبال اینها نروید، اینها حقه‌باز هستند. به من می‌گفتند در کرج است، من هم می‌گفتم آفریقا معدن جادوگر است و بروید و از آنجا بیاورید(می‌خندد) به جای اینکه پیشرفت کنیم، در حال عقبگرد هستیم. فوتبال مگر جادوگر می‌خواهد؟ اعتقاد می‌خواهد که همه باید به یکدیگر تزریق کنند.
آیا به این فدراسیون فوتبال نمره قبولی می‌دهید؟
هر وقت استاد شدم، آن وقت می‌گویم چه نمره‌ای می‌دهم. روی هوا نمی‌شود نمره داد. نمره را باید کسانی بدهند که اهل کار هستند، هر چند کار آنچنانی هم بلد نیستند.
 

Page Generated in 0.0054 sec