printlogo


کد خبر: 242423تاریخ: 1400/11/21 00:00
گزارشی از یک پدیده ایرانی-هندی
درخشش دوباره یک «نصیری» در سرزمین 72 ‌ملت

در حالی که این روزها نام یک جوان ایرانی‌الاصل در فوتبال هند بر سر زبان‌ها افتاده است اما این نام سال‌هاست که برای فوتبال‌دوستان ایرانی و هندی یک نام آشناست. «کیان نصیری» 21 ساله فرزند جمشید نصیری تنها در 29 دقیقه موفق به هت‌تریک مقابل بنگال شرقی در دربی کلکته شد تا بار دیگر نام نصیری تبدیل به تیتر یک رسانه‌های ورزشی هندوستان شود. کیان تا قبل از این بازی، فقط 2 دقیقه برای تیم اول شهر کلکته به میدان رفته بود اما به ثمر رساندن 3 گل در بازی بورو (لقب دربی این شهر به معنی بازی بزرگ) کیان را در تراز مقایسه با برترین فوتبالیست‌های تاریخ هند قرار داده است. سایت فوتبال 360 در این مورد گزارش جالبی نوشته:
 
جمشید نصیری کیست؟
جمشید نصیری فوتبالیست خوزستانی در دهه 50 که سابقه بازی در تیم رستاخیز خرمشهر را هم داشت، در سال ۱۳۵۸ از ایران به هند رفت تا در دانشگاه علیگر ادامه تحصیل دهد. یک سال بعد، دو استعدادیاب تیم بنگال شرقی در جریان مسابقات فوتبال بین دانشگاهی با او و دوستان نزدیکش، مجید و محمود خباجی، برخورد کردند و این آغاز یک تغییر بزرگ در زندگی جمشید و حضور او در کلکته شد. در دهه‌های 60 و 70 میلادی، کلکته مهد فوتبال هند بود و برخی از مربیان فوق‌العاده مانند «آچیوت بانرجی» و «خوکون مالیک»، باعث رشد و ترقی فوتبال کلکته و معرفی زوج فوق‌العاده «جمشید نصیری» و «مجید بیشکار» به فوتبال هند شدند و درخشش جمشید باعث شد تا او به اولین بازیکن خارجی 100 گله در فوتبال هندوستان تبدیل شود.
 
کیان از استعداد تا ستاره شدن
حدود 8 سال پیش، یک نوجوان خوش‌چهره به همراه پدرش در کنار زمین تیم موهان باگان ظاهر شد. پسر دوست‌داشتنی که حضور پدرش جمشید نصیری تماشاگران را نسبت به عملکرد کیان جوان در زمین کنجکاوتر کرد. پیشرفت او در تیم‌های زیر 13 و زیر 15 سال بسیار چشمگیر بود.
سال 2019 سال موفقیت کیان بود. او در یک تورنمنت زیر ۱۹ سال که توسط یک شبکه تلویزیونی برگزار شده بود، نمایش خیره‌کننده‌ای داشت تا جایی که «کیبو ویکونا» سرمربی تیم بزرگسالان باگان چاره‌ای جز دعوت او به تیم بزرگسالان نداشت. هت‌تریک کیان در دیدار مقابل بنگال شرقی نه تنها او را به جوان‌ترین بازیکنی که موفق به هت‌تریک در دربی شده است تبدیل کرد بلکه با تزریق شور و هیجان به بازی‌ای که در 2 سال اخیر به‌دلیل عدم حضور تماشاگران به بازی ارواح تبدیل شده بود، نشاط دوباره‌ای بخشید. موهان در حال حاضر با 20 امتیاز و 2 بازی کمتر، از امیدهای اصلی قهرمانی در سوپرلیگ هند به شمار می‌رود. کیان به توصیه پدرش ملیت هندی را برای آینده فوتبال خود برگزیده است و از همین حالا با «بایچونگ بوتیا» اسطوره فوتبال هندوستان و از مشاهیر فوتبال آسیا مقایسه می‌شود اما به گفته خودش هنوز چیزی برای جشن گرفتن وجود ندارد.

Page Generated in 0.0047 sec