printlogo


کد خبر: 242397تاریخ: 1400/11/21 00:00
اولین زن ایرانی در آستانه کسب عنوان پلنگ برفی
پیله‌وری: انگشت‌هایم را به خاطر نجات همنوردم از دست دادم

مصاحبه
محسن آجرلو     
 
 اولین زن ایرانی فاتح قله 7000 متری کمونیزم، این روزها در فکر کسب عنوان پلنگ برفی است. عنوانی که به فاتح پنج قله هفت هزار متری شوروی سابق اعطا می‌شود که هنوز هم با وجود فروپاشی این کشور بزرگ، همچنان باقی است و کوهنوردان زیادی از سراسر دنیا برای کسب آن تلاش می‌کنند.
طی سال‌های اخیر از میان کوهنوردان مرد ایران هم چند نفری موفق به کسب آن شده‌اند اما تا به حال هیچ کوهنورد زنی نتوانسته هر پنج قله را فتح کند. لنین (7134 متر)، خانتنگری (7010 متر)، کمونیزم (7495 متر)، کورژنوفسکایا (7105 متر) و پوبدا (7439 متر) پنج قله‌ای هستند که فاتح آنها لقب پلنگ برفی را تصاحب می‌کند که یکی از عناوین مطرح کوهنوردی در دنیاست.
مریم پیله‌وری، بانوی 47 ساله و ساوه‌ای کوهنوردی ایران هم که از سال 96 تلاش روی این قله‌ها را آغاز کرده، حالا چهار خوان را طی کرده و تنها قله پوبدا به‌عنوان قله پنجم مانده که این پروژه بزرگ را به‌عنوان اولین زن ایرانی به پایان برساند.
او در این راه بخشی از انگشتان دستش را هم از دست داده اما هنوز مصمم است که به هدف بزرگش برسد. آن هم بدون یک ریال کمک مالی در برابر هزینه‌های سرسام‌آور صعودهای بین‌المللی.
گفت‌و‌گوی این بانوی کوهنورد با ایران ورزشی را در ادامه می‌خوانید. بانویی که از 34 سالگی کوهنوردی را آغاز کرده و حالا در آستانه کسب یک لقب و عنوان ماندگار در رشته مورد علاقه‌اش است.
 پنج قله در پنج سال
از مریم پیله‌وری خواستیم تا در همان ابتدای گفت‌و‌گو، از پروژه پلنگ برفی و مسیری که برای رسیدن به این عنوان طی کرده و می‌کند برایمان بگوید:«من از سال 96 تلاشم را برای کسب این عنوان آغاز کردم. در سال 96 لنین را صعود کردم، در سال 98 روی قله خانتنگری ایستادم و در سال 1400 هم در یک برنامه، هر دو قله کورژنوفسکایا و کمونیزم را صعود کردم. همان صعود کمونیزم برای اولین بار توسط یک بانوی ایرانی انجام شد و حالا هم به همراه یکی دیگر از بانوان، تنها زنان ایرانی هستیم که 4 قله از پنج قله هفت هزارمتری شوروی سابق را صعود کرده‌ایم.» او ادامه داد:«حالا هم در تلاشم تا بتوانم در تیرماه سال آینده، قله پنجم یعنی پوبدا را صعود کنم تا به‌عنوان اولین زن در ایران و حتی خاورمیانه، عنوان پلنگ برفی را کسب کنم.» 

Page Generated in 0.0051 sec