printlogo


کد خبر: 242396تاریخ: 1400/11/21 00:00
پاسخ IOC به علت لغو دیدار ایرانی‌ها با باخ
وزیر ایران جلسه مهمی داشت!

گزارش
آزاده پیراکوه      
 
 مقامات ورزشی ایران بعد از سفری چهار، پنج روزه به پکن، محل برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی، به ایران برگشتند بدون اینکه هدف اصلی خود را به انجام برسانند.
پیش از سفر عنوان شد که وزیر ورزش ایران به همراه رئیس کمیته ملی المپیک به پکن می‌روند تا با توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک دیدار کنند و موضوعات روز ورزش و دغدغه‌هایی که در حوزه بین‌الملل وجود دارد را پیگیری کنند.
دیداری که شاید در زمینه جودو، دوچرخه سواری و ژیمناستیک نمی‌توانست خیلی برای ورزش ایران مؤثر باشد اما حتماً در شرایطی که ورزش کشور در حوزه بین‌الملل دارد، می‌توانست کارآمد باشد اما این فرصت براحتی از دست رفت.
مسئولان ایران بعد از برگشت اعلام کردند که نشست با «باخ» برای روز دوشنبه هماهنگ شده بود و مقامات ایرانی برای یکشنبه شب بلیت پرواز به تهران داشتند.
این توضیح نه تنها روشن نبود بلکه به ابهام‌ها اضافه کرد و این سؤالات را به وجود آورد که چطور زمان برگشت تیم ایرانی با زمان جلسه هماهنگ نشده بود؟ مگر دفتر رئیس کمیته بین‌المللی المپیک قبل از سفر، زمان جلسه را اعلام نکرده بودند؟ مگر می‌شود چنین دیدار مهمی را بدون برنامه‌ریزی قبلی اعلام کرد و بعد به این امید به کشور مقصد رفت تا شاید در لابلای برنامه‌ها، وقتی برای ورزش ایران پیدا شود؟
این سؤال‌ها و کلی ابهام دیگر بهانه‌ای شد برای پیگیری موضوع از کمیته بین‌المللی المپیک که پاسخ یکی از مسئولان IOC به این سؤال قابل تأمل است: «دیدار مسئولان ایران با آقای باخ، رئیس IOC هماهنگ شد اما وزیر ایران جلسه مهمی داشت که باید در آن شرکت می‌کرد. به همین خاطر قرار لغو شد. شلوغی برنامه‌های رئیس کمیته بین‌المللی المپیک در حین برگزاری بازی‌ها، اجازه برنامه‌ریزی و تعیین قرار جدید در پکن را نداد.»
این توضیح کمیته بین‌المللی المپیک این شائبه را که باخ به مسئولان ورزش ایران وقت نداده، رد می‌کند اما این ابهام را پررنگ‌تر می‌کند که چه دیداری از نشست با باخ مهمتر بود که وزیر ورزش ترجیح داده در آن شرکت کند و برای دیدار با باخ وقت کافی را نداشته است.
و مسأله دیگر این است که اگر قرار به حضور 4، 5 روزه در پکن بوده، نمی‌شد مسئولان قید حضور در افتتاحیه را بزنند و زمان سفر را طوری تنظیم کنند که در زمان تعیین شده برای نشست با باخ، در چین باشند؟ در این شرایط هنگام مسابقه ورزشکاران ایران هم در محل برگزاری مسابقه بودند در حالی که با برنامه‌ای که اجرا شد، مسئولان ایرانی فقط افتتاحیه را دیدند و علی رغبتی چند ویدیو از وزیر در حین بازدید از دهکده و... گرفت، بدون اینکه مشخص شود این سفر و بازدیدهای کوتاه حین آن، چه عایدی برای ورزش کشور داشته است؟
 

Page Generated in 0.0048 sec