printlogo


کد خبر: 242333تاریخ: 1400/11/20 00:00
شش اتفاق فراموش نشدنی از جام ملت‌های آفریقا 2022
خانـــم تاریخ‌ســــاز و سیرک سیکازوه!

سی و سومین دوره جام ملت‌های آفریقا به انجام رسید. جامی به میزبانی کامرون، در شرایطی که تردیدهای زیادی در مورد توانایی این کشور وجود داشت و در نهایت این مسابقات را برگزار کرد. اولین قهرمانی به‌نام سنگال در تاریخ این رقابت‌ها رقم خورد و شیرهای ترانگا جام قهرمانی را بالای سر بردند. با پایان این رقابت‌ها می‌توان از زاویه‌ای دیگر به نکات خاصی از این تورنمنت پرداخت.
 
حذف الجزایر
الجزایر در حالی به مسابقات آمد که در 34 بازی طعم شکست را نچشیده بود و مدعی و البته مدافع عنوان قهرمانی به حساب می‌آمد اما اوضاع به دلخواه‌شان پیش نرفت، سیرالئون متوقف‌شان کرد و گینه استوایی با یک گل شکست‌شان داد. سپس 3 بر یک به ساحل عاج باختند و با سرافکندگی از جام بیرون رفتند تا برای آینده‌شان فکری کنند.
 
سیرک داوری
بازی مالی و تونس در گروه F برای هر دو تیم حساس بود اما این بازی به خاطر داورش شهرت پیدا کرد. یانی سیکازوه اهل زامبیا حواسش به ساعت نبود و در دقیقه 85 سوت پایان بازی را زد. او متوجه اشتباهش شد اما باز هم چند ثانیه مانده به پایان وقت قانونی بازی سوت زد. بعداً مشخص شد مشکل جسمی روی عملکرد این داور تأثیر گذاشته بود، اتفاقی که رسانه‌های تونس آن را به سیرک تشبیه کردند.
 
خروج تحقیرآمیز غنا
مثل مدافع عنوان قهرمانی، غنا هم از جمله مدعیان بود و هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کرد از اولین مانع عبور نکنند. تیم غرب آفریقا از اولین بازی حال خوبی نداشت و با یک گل به مراکش باخت. صحنه‌های زشت تساوی یک - یک مقابل گابن باعث شد بنجامین تته سه جلسه محروم شود قبل از اینکه باخت 3 بر 2 مقابل کومور حذف‌شان کند. خیلی‌ها درباره آندره و جوردن آیو به شک افتادند، آیا در پلی‌آف جام جهانی اعتبارشان را برمی‌گردانند؟
 
موکانسانگا تاریخ‌ساز شد
در پیروزی 2 بر یک زیمبابوه مقابل گینه یک اتفاق تاریخی افتاد و سلیمه راضیه موکانسانگا نخستین داور زن در جام ملت‌های آفریقا شد. این داور 35 ساله که داور چهارم بازی مالاوی و گینه بود، خودش مسئولیت این بازی در گروه B را به عهده گرفت.
 
بازگشت کامرون و سومی
سفر میزبان به فینال با مداخله مصر در نیمه‌نهایی ناتمام ماند و مجبور شدند برای سومی با بورکینافاسو بازی کنند، این تنها راه کامرون بود برای اینکه روی سکو برود. بورکینافاسو در نیمه اول سه گل زد و کار کامرون تمام شده به نظر می‌رسید اما با استفان باهوکن 19 دقیقه به پایان یکی از گل‌ها را جبران کرد و ونسان ابوبکر، بهترین گلزن مسابقات با هشت گل، با دو گل خود بازی را به ضربات پنالتی برد و تیمش سوم شد.
 
 سنگال بالاخره قهرمان شد
سنگال به فینال 2002 رسید اما بعد از تساوی بدون گل، در ضربات پنالتی 3 بر2 به کامرون باخت. در سال 2019 دوباره در مانع آخر گیر کردند و با گل بغداد بونجاح به الجزایر باختند. در 2022 به فینال رسیدند، بهتر و آماده‌تر و با مصر روبه‌رو شدند. شیرهای ترانگا در 120 دقیقه بهتر از فراعنه بودند و این بار اجازه ندادند فرصت از دست برود. سادیو مانه پنالتی پیروزی را زد تا دست آلیو سیسه به جام قهرمانی برسد.
 
 
 

 


Page Generated in 0.0055 sec