printlogo


کد خبر: 242304تاریخ: 1400/11/20 00:00
از اظهارات بعضی افراد در استقلال تعجب می‌کنم
مرفاوی: انتظار صعود از تیم ملی منطقی نیست
چرا باید محیط تیم را پرتنش و پرحاشیه کنیم؟ هر مربی تفکرات خودش را دارد. اسکوچیچ دوست داشته در ترکیب تیم ملی از نفرات مد نظر خودش استفاده کند. در موضوع تیم ملی ما نباید علایق رنگی را دخالت دهیم. باید تا جایی که می‌شود به تیم آرامش داد و این قبیل اظهارات خودزنی است

حمیدرضا عرب  

اظهارات اخیر فرهاد مجیدی عمیقاً برای استقلال چالش آفرین بود. بخصوص اینکه مجیدی غیرمستقیم امیر قلعه‌نویی را هم وارد بازی کرد! موضوع به حدی نگران کننده است که پیشکسوتان استقلال هم معتقدند مجیدی باید بسرعت از مسیری که در پیش گرفته خارج شود. صمد مرفاوی به‌شدت مخالف ایجاد تنش در باشگاه استقلال است. او وجود آرامش را در این تیم بسیار کلیدی می‌داند. پیشکسوت باشگاه استقلال توقع صعود در جام جهانی فوتبال را هم بسیار غیرمنطقی می‌داند.
 
استقلال در نقل و انتقالات 7 بازیکن خود را تاکنون از دست داده و احتمال دارد باز هم یک یا دو بازیکن از این تیم جدا شوند.
استقلال از لحاظ تعداد بازیکن کمبودی ندارد و شرایط این تیم خوب است. درست است که 7 بازیکن رفته‌اند اما وقتی نگاه می‌کنم به اسامی بازیکنان در خطوط سه‌گانه به این نتیجه می‌رسم که همچنان مجیدی مشکلی احساس نمی‌کند. شما نگاه کنید استقلال همین حالا شش مهاجم دارد. ژستد، یامگا، قاسمی‌نژاد، رمضانی، خاقانی و مطهری. هر یک از این بازیکنان می‌توانند گره کار خیلی‌ از تیم‌های لیگ برتری را باز کنند. استقلال واقعاً دستش پر است.
 یعنی معتقدید که با وجود جدایی 7 بازیکن باز هم مشکلی برای فرهاد مجیدی در نیم فصل دوم به وجود نخواهد آمد؟
من درباره خط حمله حرف زدم، ضمن اینکه اعتقاد دارم در خط میانی هم تعداد قابل توجهی بازیکن وجود دارد. به تازگی بازیکنی از ازبکستان به خدمت گرفته شده است. شنیدم قرار است یک بازیکن خارجی دیگر هم به خدمت بگیرند. از سویی نیک‌نفس، سلمانی، مهدی‌پور، وریا، حتی حسین‌زاده هم قابلیت بازی در خط میانی را دارند. به اینها باید سعید مهری و روزبه چشمی را هم اضافه کرد. هر چند که ممکن است یکی از این دو بازیکن هم جدا شوند. در کنار آنها برخی بازیکنان جوان هم هستند که از آنها استفاده شده؛ این یعنی مجیدی روی آنها هم حساب می‌کند. من بعید می‌دانم استقلال در خط میانی هم با مشکل آن چنانی مواجه شود.
 در خط دفاع چطور؟
اینجا ماجرا قدری فرق می‌کند. از میان نفرات دفاعی استقلال رشید مظاهری که دروازه‌بان بود و عارف آقاسی جدا شده‌اند. رشید البته برای استقلال بازی نمی‌کرد و اینطور به نظر می‌آید که جدایی او برای استقلال مسأله‌ای ایجاد نخواهد کرد. اما جدایی عارف آقاسی به اعتقاد من برای استقلال تصمیم خوبی نبود. هر چند که گفته می‌شود این بازیکن به دلایلی می‌خواست در اهواز بازی کند. رفتن آقاسی اما به نظر من برای استقلال مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و باید ببینیم در آینده و درکوران رقابت آیا می‌شود بدون این بازیکن هم به روند خوبی که در خط دفاع شکل گرفته بود، ادامه داد یا خیر؟! البته نکته دیگری هم هست که باید به آن توجه داشت.
چه نکته‌ای؟
ممکن است با حضور حردانی استقلال به سمت بازی با چهار دفاع برود. اگر این تصمیم گرفته شود، استقلال فقط دو دفاع مرکزی می‌خواهد که از میان یزدانی و مرادمند یکی انتخاب خواهد شد. در چنین سیستمی نیاز کمتری به مدافع میانی تخصصی است و فکر می‌کنم مشکل تا حد زیادی با انتخاب این روش حل شود. البته باید دید که آیا استقلال از تغییر روش بازی خود لطمه می‌بیند یا خیر؟! استقلال در نیم فصل اول با 3 دفاع بازی کرده و حالا می‌خواهد روش خود را عوض کند. باید ببینیم چه روندی طی خواهد شد.
 به طور کلی به نظر می‌رسد همه آنچه فرهاد مجیدی خواسته اعمال شده است.
این طور به نظر می‌آید. به هر حال در ماجرای جدایی بازیکنان سیاست کلی باشگاه و مربیان است و آنها تصمیم گرفتند چه کسانی بروند و چه کسانی بیایند. این مهم است که باشگاه براساس تفکرات فنی مربی پیش برود اما ما باید ببینیم در آینده نیز آیا استراتژی مد نظر آنها انجام خواهد شد یا خیر؟!
در این میان که استقلال نتایج مطلوبی گرفت، موضوعاتی از سوی فرهاد مجیدی در نشست‌های اخیر بیان شد که حواشی تازه‌ای را به وجود آورد. شما فکر می‌کنید که این رفتار تا چه اندازه برای استقلال چالش آفرین باشد؟
من کاری با اشخاص ندارم و یک موضوع را به طور کلی می‌گویم. چرا باید محیط تیم را پرتنش و پرحاشیه کنیم؟ هر مربی تفکرات خودش را دارد. اسکوچیچ دوست داشته در ترکیب تیم ملی از نفرات مد نظر خودش استفاده کند. در موضوع تیم ملی ما نباید علایق رنگی را دخالت دهیم. باید تا جایی که می‌شود به تیم آرامش داد و این قبیل اظهارات خودزنی است. من شدیداً بر این باورم که مدیریت تیم باید به طور دقیق انجام شود. تیم‌هایی موفق می‌شوند که در این کار تبحر داشته باشند. مدیریت یعنی اینکه بدانیم کی و کجا درباره موضوعات صحبت کنیم. یک مربی بیشتر باید به فکر برقراری ارتباط با بازیکنش باشد و باید در طول روز زمان قابل توجهی برای این موضوع اختصاص دهد. وقتی مربی نتواند با بازیکنش ارتباط برقرار کند، بدون شک به مشکل می‌خورد. اینها مسائلی است که باید در استقلال به آن توجه شود و من از برخی اظهارات واقعاً متعجب هستم. استقلال دارد راهش را می‌رود و باید این فضای مطلوب و آرام را حفظ کنیم.
 بحث اسکوچیچ و تیم ملی به میان آمد...آیا انتظار صعود از گروه منطقی است؟
من یک سؤال از شما دارم. آیا همگروه‌های ما در جام جهانی مشخص شده‌اند؟
 به طور قطع تا زمان قرعه‌کشی باید صبر کنیم.
دقیقاً. برای من جای سؤال دارد که چرا وقتی هنوز همگروه‌های ما مشخص نشده‌اند ما به‌دنبال صعود از گروه جام جهانی هستیم؟ این خیلی خوب است که اهداف بلندی را ترسیم کنیم اما باید با واقعیت‌ها هم کنار بیاییم. فوتبال ما رو به پیشرفت بوده و بازیکنان مطرحی در دنیا داریم اما مسأله‌ای که اهمیت دارد این است که ما بتوانیم از ظرفیت‌های خودمان استفاده کنیم. حالا ممکن است در نهایت منجر به صعود شود و ممکن هم هست که از گروه‌مان صعود نکنیم. ما نباید با این دیدگاه فشار حداکثری روی تیم ملی ایجاد کنیم. این توقع عجیبی است.

Page Generated in 0.0044 sec