printlogo


کد خبر: 242253تاریخ: 1400/11/19 00:00
روال عجیب وزارت ورزش در تعیین زمان مجامع انتخاباتی
بی قانونـــی در سئـــول

گزارش
آزاده پیراکوه      
 
 از اواسط دی ماه مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها برای تعیین تکلیف تعداد قابل توجهی از فدراسیون‌ها شکل گرفت اما هر کدام‌شان با مسائلی مواجه شدند که در زمان خودش به آنها پرداخته شد ولی یک موضوع واحد وجود دارد که به آن توجه نشده است.
با تمام گمانه‌زنی‌هایی که برای به تأخیر انداختن مجامع انتخاباتی مطرح بود و بعد از چند جابه‌جایی زمانی، وضعیت تعدادی از این فدراسیون‌های بلاتکلیف، مشخص شد؛ هنوز دو فدراسیون مهم مانده‌اند که درگیر حواشی زیادی هستند و مشخص نیست که آیا در زمان تعیین شده، بالاخره مجامع‌شان شکل می‌گیرد یا نه. تیراندازی و بسکتبال درگیر مسائل زیادی شده‌اند که از این بین تیراندازی یک بار و بسکتبال دو بار مجمع‌اش عقب افتاده و تاریخ جدید برایشان اعلام شده که البته باز هم معلوم نیست، این دو مجمع سر موعد برگزار می‌شود یا خیر.
مجامع انتخاباتی فدراسیون‌ها در 40 روز گذشته در شرایطی حواشی زیادی ایجاد کرده که یکی از مهم‌ترین موضوعات و ایرادات وارد شده به این مجامع از چشم‌ها پنهان مانده و وزارت ورزش هم بی‌توجه به آن، در حال پیگیری امور است.
از دو ماه گذشته، اساسنامه جدید فدراسیون‌ها محور برگزاری مجامع انتخاباتی بوده و تاریخ‌های اولیه که اعلام شده بود، دقیقاً منطبق با اساسنامه و آیین‌نامه انتخاباتی اعلام شده و روال قانونی طی شده بود. تا اینجای کار ایرادی به برگزاری این مجامع نبود اما آن دسته از مجامعی که توسط وزارت ورزش لغو شدند و تاریخ جدید برای آنها اعلام شد، روال قانونی را پشت سر نگذاشته‌اند، چرا که اصلاً وزارت ورزش مرجع تعیین زمان مجامع انتخاباتی نیست، در نتیجه لغو مجمع و تعیین زمان جدید از سوی وزارت ورزش در حیطه اختیارات وزارت ورزش نیست و هیأت رئیسه فدراسیون‌ها باید در این رابطه تصمیم بگیرند.
برگزاری مجامع و تعیین تکلیف فدراسیون‌ها خواست اولیه ورزشی‌ها و اهالی رشته‌های مختلف بوده و هست؛ و غیر از این هم نباید باشد اما این خواسته به معنای پاگذاشتن روی قوانین نیست. تعیین زمان مجمع روال قانونی دارد و این‌طور نیست که وزارت ورزش امروز مجمعی را لغو کند و برای هفته بعد روزی را به‌عنوان تاریخ مجمع اعلام کند.
در ماده 12 دستور‌العمل برگزاری انتخابات به صراحت اعلام شده که هیأت رئیسه فدراسیون باید تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع را حداقل 45 روز قبل از جلسه، تعیین و در پایگاه اطلاع‌رسانی فدراسیون اعلام کنند.
با توجه به این بند قانونی، حالا سؤال این است که در ارتباط با کدامیک از مجامع انتخاباتی که عقب افتادند و در فاصله چند روز برگزار شدند، این روال طی شد؟ و سؤال مهم‌تر اینکه در کجای اساسنامه و آیین‌نامه فدراسیون‌ها برای وزارت ورزش این حق در نظر گرفته شده که بتواند مجمع را لغو و سپس دستور برگزاری مجمع انتخاباتی در تاریخ دیگری را بدهد؟ حالا اینکه هیچ توضیحی هم درباره علت لغو مجامع داده نمی‌شود، بماند.
این بی‌قانونی را وزارت ورزش در مورد فدراسیون‌هایی از جمله اسکیت، تیراندازی، بسکتبال، نابینایان و کم بینایان و... انجام داده است و با این شرایط سؤال این است که اگر یکی از اعضای این مجامع یا کاندیداها اگر شکایت کنند، چه حکمی صادر می‌شود؟ اگر هم شکایتی صورت نگیرد، باز این مسأله قابل چشم‌پوشی نیست که مسئولان وزارت ورزش بی‌توجه به اساسنامه و آیین‌نامه انتخاباتی، مجامع را برگزار می‌‌کنند، در حالی که فقط یک رأی دارند و نه بیشتر.
از این نوع ورود دو تحلیل بیشتر نمی‌توان داشت. یا وزارت ورزش به قانون بی‌توجه است یا اینکه نسبت به اساسنامه آگاهی لازم را ندارد که اتفاق‌های مجمع تکواندو و بلاتکلیفی این فدراسیون بعد از یک ماه، نشان می‌دهد مورد دوم محتمل‌تر است.

Page Generated in 0.0051 sec