printlogo


کد خبر: 242249تاریخ: 1400/11/19 00:00
مجیدی بلند ترین خط حمله لیگ را دارد
استقلال خط حمله 185 سانتی‌متری لیگ
فرهاد مجیدی بر این باور است که ژستد هر اندازه در گلزنی ناکام باشد، اما به لحاظ فیزیکی کفه ترازو را به سمت تیمش سنگین می‌کند و آن‌قدر اثرگذاری دارد که مدافعان حریف را به خود مشغول ساخته تا فضا برای گلزنی دیگر بازیکنان باز شود

نگاه فنی
حمیدرضا عرب  
 
استقلال را باید پرمهره‌ترین تیم لیگ بیست و یکم در خط حمله نامید. تیمی که از متنوع‌ترین مهاجمان برخوردار است و بازیکنان متعددی را در خط حمله خود دارد. ژستد، یامگا، قاسمی‌نژاد، رمضانی، مطهری و خاقانی مردانی هستند که قابلیت بازی در رأس پیکان هجومی استقلال را دارند و می‌توانند نیازهای فرهاد مجیدی در این پست را پاسخ دهند.
سرمربی استقلال اما بیشتر از زوج یامگا و ژستد در این نقطه بهره گرفته که دلیل او برای توجه بیشتر به این بازیکنان از چند منظر قابل بررسی است. اولین دلیلی که به ذهن می‌رسد رابطه مطلوبی است که میان این دو فرانسوی وجود دارد. از طرفی این دو رابطه کلامی مطلوبی با یکدیگر برقرار می‌کنند که شاید هر یک از مهاجمان در کنار یکی از این دو قرار بگیرند، چنین قابلیتی را نداشته باشند.
اما مهم‌تر از اینها علاقه‌ای است که فرهاد مجیدی به این دو بازیکن دارد. یامگا که آمار قابل توجهی که از خود به جا گذاشته هیچ جای شک و شبهه‌ای را باقی نگذاشته و ژستد نیز با وجود اینکه نتوانسته در گلزنی موفقیت دیگر هموطنش را داشته باشد، اما به دلیل فیزیک مناسب همواره مورد وثوق سرمربی استقلال است.
در واقع فرهاد مجیدی بر این باور است که ژستد هر اندازه در گلزنی ناکام باشد، اما به لحاظ فیزیکی کفه ترازو را به سمت تیمش سنگین می‌کند و آن‌قدر اثرگذاری دارد که مدافعان حریف را به خود مشغول ساخته تا فضا برای گلزنی دیگر بازیکنان باز شود.
از اینها گذشته ژستد و یامگا میانگین قدی خط حمله استقلال را بالا می‌برند و اگر حضور مدافعان در زمان نواخته شدن ضربات کاشته را در کنار این دو بازیکن در نظر بگیریم، استقلال در نبرد آسمانی برتری محسوسی مقابل رقبای خود خواهد داشت.
اگر گل پیروزی استقلال مقابل هوادار را در ذهن مرو کنیم به این وضعیت نسبتاً پایدار در خط حمله استقلال پی می‌بریم که مهاجمان زیردست فرهاد مجیدی تا چه اندازه برتری قدی دارند.
به جز یامگا و ژستد که به ترتیب مردان 193 و 187 سانتی استقلال محسوب می‌شوند، سبحان خاقانی (182)، ارسلان مطهری (180)، آرمان رمضانی (187) و امین قاسمی‌نژاد (182) سانتی‌متر بلندی قد دارند. میانگین قدی این شش مهاجم که در خط حمله استقلال حضور دارند عدد 3/185 را می‌دهد که بسیار قابل توجه است.
به جز ارسلان مطهری که قدش روی عدد 180 است دیگر مهاجمان از 180 سانتی‌متر بلند‌ترند که این ویژگی استقلال را به قله لیگ در خط حمله تبدیل ساخته است.
از سویی باید حفظ همه این بازیکنان را نیز در به وجود آمدن چنین شرایط ایده‌الی دخیل دانست. فرهاد مجیدی پیش از شروع نقل و انتقالات صراحتاً با جدایی مهاجمان تیمش _حتی کمتر بازی کرده‌ها_ مخالفت کرد تا در دو جام پیش‌رو کاملاً دستش باز باشد که همین سیاست نیز اعمال شد و باشگاه استقلال با جدایی مطهری و قاسمی‌نژاد که مشتریان پر و پا قرصی را پشت خود می‌دیدند و حتی آرمان رمضانی مخالفت کرد.
حتی جدایی محمد آزادی نیز سبب کاهش توان استقلال در خط حمله نشده و مجموعه بازیکنانی که برای بازی در خط حمله در اختیار فرهاد مجیدی قرار دارند از لحاظ کمی و کیفی وضعیتی ایده‌ال دارند.
 
مدیریت شش مهاجم آسان هم نیست
اگر استقلال در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشت و با 3 جام درگیر بود، تقسیم بازی میان این شش بازیکن قدری برای فرهاد مجیدی آسان‌تر جلوه می‌کرد اما حذف از آن جام تا حدی مجیدی را با چالش مواجه خواهد کرد. البته سرمربی استقلال دست‌کم می‌تواند در هر بازی به چهار مهاجم خود بازی دهد و به عنوان مهره‌های جانشین از این مردان بهره بگیرد. شاید اگر تعداد تعویضی‌ها در هر بازی مانند گذشته 3 بازیکن بود، مجیدی در تنگنای انتخاب قرار می‌گرفت اما تعدیل قوانین در سال‌های گذشته می‌تواند به مدد سرمربی استقلال بیاید تا از بلند‌ترین خط حمله لیگ بیست و یکم نهایت بهره را ببرد.
 
 
 

Page Generated in 0.0053 sec