printlogo


کد خبر: 242243تاریخ: 1400/11/19 00:00
سنگال، تاج پادشاهی آفریقا را بر سر گذاشت
سرانجام، قهرمانی

سنگال توانست به شکلی دراماتیک، در ضربات پنالتی، مصر را در فینال جام ملت‌های آفریقا شکست دهد. بازی دو تیم بدون گل تمام شد و در نهایت، پنالتی سادیو مانه سنگال را پیروز کرد، در حالی که به محمد صلاح پنالتی نرسید. سنگال با این نتیجه برای اولین بار قهرمان آفریقا شد. مصر هم با هفت قهرمانی همچنان رکورددار است. اما در این بازی چه گذشت؟
 
پدیده‌ای به‌نام گاباسکی
مصر شروع بهت‌انگیزی داشت و محمد عبدالمنعم در همان ابتدای مسابقه یک خطای پنالتی روی سالیو سیس مرتکب شد. ویکتور گومز، داور مسابقه بدون هیچ تردیدی در سوت خود دمید و مشخص بود که مانه پشت توپ می‌ایستد. مانه، صلاح و گاباسکی، دروازه‌بان مصر، با هم صحبت کردند و در نهایت گاباسکی برنده این جدال روانی شد. او توانست ضربه پنالتی مانه را مهار کند و تیمش را در جریان بازی نگه دارد. گاباسکی بدون شک پدیده این مسابقات بود، بدون توجه به سن و سالش. او یکی از ستاره‌های درخشان این دوره از جام ملت‌ها بود. البته مانه در ضربات پنالتی آخر مسابقه، توپش را گل کرد و تیمش را به پیروزی رساند.
 
پیروزی مانه
در میان ماجراهایی که در جریان بود، مهم‌ترین نکته رقابت بین صلاح و مانه، دو بازیکن لیورپول بود. هر دو نفر در اوج هستند، افتخارات بسیاری کسب کرده‌اند؛ در زمینه اینکه کدامشان در آفریقا بهترین هستند با هم رقابت پنهان دارند و البته هواداران سرخ‌پوشان آنفیلد آنها را دوست دارند. صلاح با مصر پنج سال پیش در فینال شکستی تلخ را مقابل کامرون متحمل شده بود و مانه و سنگال هم در فینال سال 2019 به الجزایر باخته بودند. این بار مانه پیروز شد.
 
پایان انتظار سنگال
سنگال در سال‌های گذشته فوتبالیست‌های برجسته‌ای داشته است. امثال دمبا با، پاپا بوبا دیوپ و الحاجی دیوف را می‌توان مثال زد. اما آنها تا پیش از این رقابت‌ها هرگز افتخار بین‌المللی کسب نکرده بودند و در سال‌های 2002 و 2019، نایب‌قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده بودند. شکست 2002 برای آنها به شکلی ویژه تلخ بود، چرا که در ضربات پنالتی باختند و آلیو سیسه، مربی فعلی‌شان هم پنالتی نهایی را از دست داده بود. به این ترتیب برازنده او بود که سنگال را به اولین قهرمانی تاریخش برساند. سیسه از سال 2015 که مربی سنگال شده، انتقادات زیادی را تحمل کرده، اما حالا جایگاه او به‌عنوان اسطوره تثبیت شد.
 
مشکل انگلیسی‌ها
بسیاری در انگلیس، جام ملت‌های آفریقا را تنها یک مانع بر سر راه لیگ برتر می‌دیدند. یورگن کلوپ گفته بود این تورنمنت کوچکی است که بابت آن مجبور به عذرخواهی شد و یان رایت هم به این اشاره کرد که پوشش این رقابت‌ها با نژادپرستی همراه بوده است. این اسطوره آرسنال گفت: «آیا تورنمنتی هست که بیشتر از جام ملت‌های آفریقا به آن بی‌احترامی شده باشد؟» اما تماشای مانه در هنگام قهرمانی تیمش نشان می‌دهد که کسب این جام برای او دست‌کم به اندازه لیگ برتر و لیگ قهرمانان ارزش داشته است. انگلیسی‌ها شاید درک نکنند که چرا جام ملت‌های آفریقا مهم است، اما هیچ‌کس در ورزشگاه اولمبه درباره اهمیت آن تردیدی نداشت.
 
مانه بهترین بازیکن جام ملت‌ها شد
سادیو مانه به‌عنوان بهترین بازیکن جام ملت‌های آفریقا 2021 شناخته شد. او با سنگال به‌عنوان قهرمانی این رقابت‌ها رسید. مانه در طول رقابت‌ها سه گل زد و دو گل ساخت. او در 14 گل اخیر سنگال در این رقابت‌ها در دوره‌های اخیر، روی 9 گل تأثیر مستقیم داشته است. ادوار مندی از سنگال با پنج کلین‌شیت عنوان بهترین دروازه‌بان تورنمنت را کسب کرد و محمد ابوجبل (گاباسکی)، دروازه‌بان مصر که دو پنالتی را مهار کرد، بهترین بازیکن فینال شد. ونسان ابوبکر از کامرون هم با هشت گلی که زد، کفش طلا را از آن خود کرد. کارل توکو اکامبی با 5 گل دومین گلزن برتر شد.
 
بیا تو سوت بزن!
پیش از پایان نیمه اول، گومز، داور مسابقه، به صلاح گفت که بیاید و داوری کند. کاپیتان مصر به کارت زرد حمدی فتحی اعتراض داشت و حرفی زد که به مذاق داور خوش نیامد. گومز سوت، خودکار و کارت زردش را به سمت صلاح برد و گفت: «دوست‌داری تو داور باشی؟» صلاح پاسخ منفی داد و گومز به او گفت: «پس برو کنار.»
 

 


Page Generated in 0.0058 sec