printlogo


کد خبر: 242195تاریخ: 1400/11/18 00:00
سوپر جام

جامی که فراموش شده بود
پرسپولیس با 5 عنوان متوالی قهرمانی در لیگ برتر تبدیل به پرافتخارترین تیم این رقابت‌ها شد و البته رکورد بیشترین قهرمانی در مسابقات سراسری را هم زد اما سرخ‌ها با بردن یک سوپرجام دیگر در این جام هم دست‌یافتنی‌تر می‌شوند. سوپرجام احتمالاً نامنظم‌ترین مسابقات و جام اهدایی در فوتبال ایران به حساب می‌آید چرا که بعد از شروع برگزاری مسابقه‌ای با این عنوان، یک دهه طول کشید تا دوباره از سر گرفته شود. اولین سوپرجام را سال 1394 صباباتری پرستاره آن روزگار به عنوان قهرمان جام حذفی برد اما یازده سال طول کشید تا دوباره چرخ این بازی بچرخد.
 
دست‌نیافتنی‌تر می‌شوند
از زمان از سرگیری این رقابت و 5 سالی که مسابقه سوپرجام برگزار شده پرسپولیس چهار بار برنده شده که البته دو بارش بدون برگزاری بازی و داستان‌دار بوده است. بار اول قرار بود یک دربی را در ترکیه به عنوان سوپر جام ببینیم که استقلال حاضر به برگزاری این بازی نشد و قهرمانی را به‌نام پرسپولیس زدند. سال بعد از آن هم سرخ‌ها به عنوان قهرمان حذفی و لیگ برتر به صورت اتوماتیک‌وار این جام را مال خود کردند. سرخ‌ها یک بار نفت تهران و بار دوم تراکتور را شکست دادند تا این جام را بگیرند. پیروزی در بازی فردا پرسپولیس را به پنجمین عنوان قهرمانی‌اش در سوپر جام خواهد رساند و دست‌نیافتنی‌تر می‌کند.
 
به دنبال جام سی و ششم
پرسپولیس در تاریخ 54 ساله خود به 35 جام قهرمانی مختلف در رقابت‌های رسمی دست یافته و فردا می‌تواند این رکورد را بهبود بخشد. با در نظر نگرفتن دو جام قهرمانی استقلال یا همان تاج سابق قبل از تشکیل پرسپولیس سرخ‌ها با سوپر جام قبلی که از دل شکست تراکتور به دست آوردند و بعد قهرمانی لیگ فصل قبل از حریف سنتی در این آیتم مهیج پیش افتادند. با این حال اگر آن دو جام را هم برای آبی‌ها حساب کنیم فردا روزی است که استقلال و پرسپولیس می‌توانند در عدد 36 برای تعداد جام‌های رسمی‌شان برابر شوند و البته جالب اینجاست که 10 تا از این جام‌ها (5 قهرمانی لیگ برتر، یک قهرمانی حذفی و 4 سوپر جام) برای پرسپولیس در ده سال اخیر به دست آمده است.
 
یحیی 6 و 4 را می‌خواهد
این کادر فنی و در رأس آنها یحیی گل‌محمدی بشدت دنبال آن هستند تا با گرفتن این سوپر جام رزومه خود را پررنگ‌تر کرده و ویترین شخصی خودشان را هم پرزرق و برق‌تر کنند. یحیی یک بار در آستانه قهرمانی حذفی (مقطع اول سرمربیگری پرسپولیس) و یک بار در آستانه قهرمانی آسیا در حسرت لمس جام ماند اما دو بار قهرمان لیگ برتر شده و یک بار هم سوپر جام را به دست آورده. او و کادرش امروز دنبال گرفتن چهارمین جام با پرسپولیس هستند. با احتساب دو قهرمانی حذفی یحیی در نقش سرمربی ذوب‌آهن، این می‌تواند ششمین جام دوران مربیگری‌اش هم باشد.
 
نبرد شماره 48
این چهل و هشتمین نبرد پرسپولیس و فولاد خوزستان خواهد بود که در قالب بازی سوپر جام برگزار می‌شود.
 پیش از این پرسپولیس 25 بار حریفش را شکست داده، 10 بار باخته و 12 بازی هم مساوی شده است. 6 تقابل اول در لیگ آزادگان رقم خورده که یک بار پرسپولیس با حکم کمیته انضباطی برنده شده دو بار هم در جام حذفی دو تیم بازی کرده‌اند اما بقیه بازی‌ها مربوط به لیگ برتر است.
 این اولین بازی دو تیم در قالب سوپر جام و اولین مسابقه‌ای است که در جایی غیر از اهواز و تهران برگزار می‌شود.

 


Page Generated in 0.0048 sec