printlogo


کد خبر: 242143تاریخ: 1400/11/17 00:00
استقلال دوازده نفره گل دوم را زد
اما نتیجـــه برنمی‌گردد

مهدیه دریابیگی  
 
هنوز چند روزی از حکم جنجالی پرونده گل‌گهر (به موجب آن باشگاه استقلال به خاطر سود بردن دو امتیاز از این پرونده با حواشی زیادی مواجه شد) نگذشته بود که بعد از برگزاری بازی استقلال و هوادار که با نتیجه دو بر یک به نفع استقلال تمام شد، فیلمی از جریان بازی بیرون آمد که نشان می‌داد حسین‌زاده بازیکن تعویضی استقلال هنگام گل دوم این تیم از زمین بیرون نرفته و حتی هنگام شادی گل نیز در کنار استقلالی‌ها بوده است! 
همین نکته به علاوه چند صحنه دیگر داوری، پیروزی استقلال را به طور کامل زیر سؤال برد، وقتی این هیاهوها نسبت به صحنه تعویض حسین‌زاده بیشتر شد که حیدر سلیمانی کارشناس داوری درباره گل دوم استقلال این‌طور اظهارنظر کرد: «در این صحنه اتفاقی افتاد که مرا یاد بازی سال گذشته سایپا و پیکان انداخت. 
همان مسابقه‌ای که پیکان از شش تعویض استفاده کرد و بازیکن تعویضی ششم ثانیه‌هایی در زمین بود. در دیدار هوادار و استقلال هم امیرحسین حسین‌زاده که ثانیه‌هایی پیش از گل مطهری از زمین بیرون آمد، لحظه به ثمر رسیدن گل مطهری در گوشه محوطه جریمه تیم هوادار حضور داشت. 
حتی زمان به ثمر رسیدن گل، دو متر در زمین است و همراه با هم‌تیمی‌هایش خوشحالی می‌کند. حسین‌زاده پس از تعویض نزدیک به 15 ثانیه در زمین بود و اکنون کمیته انضباطی باید این بحث را بررسی کند زیرا استقلال در زمان زدن گل 12 نفره بود. داور باید ضمن کارت زرد نشان دادن به حسین‌زاده، گل را مردود می‌کرد که این کار را انجام نداد.» اظهار‌نظر این کارشناس داوری باعث شد تا اهالی فوتبال خصوصاً پرسپولیسی‌ها روی این صحنه بیشتر حساس شوند. از شب بازی تاکنون فیلم تعویض حسین‌زاده و لحظه حضورش دست به دست در فضای مجازی می‌چرخد و این شایعه به وجود آمده که احتمال دارد کمیته انضباطی نتیجه بازی را تغییر دهد. 
اما روز گذشته وقتی با مسئولان کمیته انضباطی تماس گرفتیم تا در خصوص این پرونده با آنها صحبت کنیم به این نکته اشاره کردند که هنوز شکایت باشگاه هوادار به دست‌شان نرسیده است و در صورت شکایت این باشگاه باید به آیین‌نامه انضباطی مراجعه کنند تا بتوانند نظر نهایی خود را اعلام کنند. به این ترتیب در خصوص اتاق فکر حسن‌زاده همه چیز منوط شد به شکایت باشگاه هوادار و در نهایت ماده قانونی که می‌تواند به رئیس کمیته انضباطی در این ارتباط کمک کند.
 اما نکته حائز اهمیت که می‌تواند خودش پاسخ درستی به مسأله پیش آمده در بازی استقلال باشد این است که ماده 61، 62 و 63 آیین‌نامه انضباطی در این خصوص توضیحاتی را ارائه داده که با استناد به این سه ماده به احتمال زیاد حسن‌زاده نظر خود را اعلام می‌کند، نکته دیگر که کارشناسان داوری و حقوقی (آنهایی که اشراف کامل به قانون دارند) از آن صحبت به میان می‌آورند این است که تنها در صورتی کمیته انضباطی رأی به نتیجه سه بر صفر می‌دهد که بازیکن مورد نظر در جریان گل به ثمر رسیده تأثیر مستقیم داشته باشد، اما حسین‌زاده که در حال بیرون رفتن از زمین بوده بعد به جمع استقلالی‌ها اضافه شده، هیچ تأثیری در روند به ثمر رسیدن گل نداشته و بعید است طبق قانون نتیجه بازی عوض شود و در این خصوص عده‌ای در فضای مجازی قصد شیطنت دارند. شاید قانونگذار افرادی که تخلف کرده‌اند را با جریمه یا محرومیت مواجه کند که در این زمینه هنوز هیچ چیز مشخص نیست. 
نکته دیگر که باید در پرونده جنجالی بازی استقلال و هوادار به آن پرداخته شود این است که هنگام تعویض، داور و کمکش موظف به چک کردن شرایط بازیکن تعویضی دارند و آنها باید حواس‌شان به خروج بازیکن باشد، با توجه به اینکه در این صحنه داور و کمکش متوجه حضور حسین‌زاده در زمین نشده‌اند اشتباه متوجه آنها است، ضمن اینکه در چند صحنه خصوصاً جایی که داور بازی باید بعد از اخراج یزدانی برای هوادار پنالتی می‌گرفت، این اتفاق نیفتاد، به احتمال زیاد کمیته داوران نمره کمی را برای اصغر مؤمنی و کمکش در نظر گرفته و آنها را سه تا چهار جلسه محروم می‌کند. باید در آخر به این نکته هم اشاره کرد که استقلال به دلیل صدرنشینی در تیررس باشگاه‌های رقیب قرار گرفته و در نهایت این روزها حواشی اطراف این تیم زیاد شده است، اما آنچه در خصوص پرونده بازی استقلال و هوادار به آن اشاره می‌شود بعید است نتیجه بازی تغییر کند.
 

Page Generated in 0.0065 sec