printlogo


کد خبر: 242119تاریخ: 1400/11/17 00:00
پرسپولیس در فاصله 24 ساعت تا سوپرجام
از امیـــد و آرزو تـا حقایــق تلـــخ

نگاه
‌ وصال روحانی    
 
در فاصله فقط 24 ساعت تا بازی سوپرجام فوتبال کشور، پرسپولیس مجموعه‌ای از امیدواری‌ها و آرزوها و البته حقایقی تلخ نشان می‌دهد. این تیم باید بر سر این جام با فولاد خوزستان در زمین بی‌طرف سیرجان بستیزد و امیدوار است که با سلاح‌های همیشگی‌اش که یکی همان اتحاد و انسجام است و دیگری آرزوهایی که برای رسیدن به اندازه‌های فنی لازم در سر دارد، بازنده این نبرد نباشد.
با این حال در دو هفته اخیر به هر دو وجه فوق لطماتی وارد شده است. استعفای یحیی گل‌محمدی و سپس مهلت قائل شدن چند روزه او برای هیأت رئیسه بالنسبه جدید این باشگاه برای تأمین شروط او و آنگاه بازگشت دیرهنگام وی به روند تمرینات سبب شد چند روز مفید و حساس از دست برود و طبعاً از انسجام و اتحاد پرسپولیس کاسته شود. هر کاخ آرزویی هم هرچقدر بلند باشد و قدری معقول نشان بدهد، باز مشروط به حفظ اصول کاری و متزلزل نشدن برنامه فعالیت‌های تیم و حرکت در مسیرهایی است که پیش‌تر آزموده شده و سبب‌ساز پیروزی‌ها شده باشد.
 
بدون هیچ تضمینی
قهر و آشتی یحیی با باشگاه که محصول عدم پایبندی مدیران به تعهدات مالی‌شان بود، مسیرهای مورد بحث را سنگلاخی کرده و شاگردان گل‌محمدی نه با انسجام قبلی بلکه با قدری تردید و تأمل در این راه طی طریق کرده و به یک قدمی مسابقه با فولاد رسیده‌اند. دیداری بسیار سخت که باید حتماً برنده داشته باشد و فرصتی برای جبران یک نتیجه احتمالی بد در آن وجود خارجی ندارد. همین امروز که رضا درویش و همراهانش بخشی کوچک از دیون بزرگ باشگاه را به بازیکنان و مربیان پرداخته‌اند و شایع شده که یکی دو خرید خوب و اسامی دهان پرکن را برای ادامه نیم‌فصل دوم لیگ در آستانه جذب به تیم قرار داده‌اند، هیچ تضمینی در دست نیست که این کار واقعاً صورت گرفته و یا در دست اقدام باشد و شاید فقط مانور و نوعی ادعا برای راضی کردن مردان سرخ باشد.
 
چه پسر زیدان بیاید  چه پدر او!
درنهایت این کار و نظایر آن فقط در چهارچوب همان آرزوها و کاخ شیرینی می‌گنجد که وصف آن را آوردیم و در این شرایط سخت معمولاً نیل به آن و تحقق آرزوها چیزی دور از ذهن است و به اجرا درنمی‌آید.
 چه پسر زین‌الدین زیدان بیاید (وچه پدر او!) آنها فعلاً به کار سرخ‌ها نمی‌آیند چون با تیم کار نکرده و ناهماهنگ‌اند و روند ثبت قرارداد و شروع استفاده از آنها زمان‌بر است و شاید فقط بتوان از 20 تا 25 روز بعد استفاده از نفرات احتمالی جدید را آغاز کرد که طبعاً به سوپرجامی که فردا شب برگزار می‌شود، وصلت نخواهد داد.
 چیزی که هم‌اینک پیش روی قرمزها قرار دارد، همان بازیکنان آشنا و زحمتکشی هستند که در تمامی سال‌های اخیر برای پرسپولیس جانفشانی کرده و افتخار پشت افتخار آفریده‌اند ولی چیزی که از این روند و از این مجموعه کمی تا قسمتی حذف شده، کمبود تدارکات پیگیر و اصولی، نامنظم بودن تمرینات، ضعیف شدن روحیه تیمی و نداشتن یک ذهن مطمئن در فصلی است که پرداخت‌های مالی در کمترین حد خود بوده است.
 
 
تهدیدهای بالقوه
قرمزها هنوز از بابت کمبود پرداخت‌های قول داده شده به آنها به لحاظ فکری و روحی ناراحت‌اند و این مسأله نمی‌تواند روی عملکرد آنها در میدان مسابقه هم بی‌تأثیر باشد. شدید نبودن مصدومیت عیسی آل‌کثیر و بازگشت او به تمرینات البته اتفاق خوبی بوده و روحیه‌ها را قدری ارتقا بخشیده اما این نیز برای غلبه بر فضای منفی روزهای اخیر شاید ناکافی باشد. 
این احتمالاً ناقص‌ترین تدارک پرسپولیس برای یک مسابقه مهم در سال‌های اخیر است. سالیانی که برای این تیم طلایی بوده و بسیار شیرین سپری شده ولی احتمال دارد که فردا شب از قدرت پرواز آنها مقابل تیم سختکوش جواد نکونام بکاهد. پرسپولیس 20 روز پیش در شروع نیم‌فصل دوم لیگ برتر مردان نکونام را با نتیجه یک- صفر مغلوب کرد اما در آن زمان نه قهری رخ داده و نه در تمرینات خللی حادث شده بود. اضافه بر آن، مسابقه مذکور در تهران بود و بازی فردا شب در سیرجان است که هرگونه امتیاز آشنایی با محیط را از سرخ‌های تهرانی می‌گیرد. اینها اگر مقدمات و نشانه‌های یک ناکامی احتمالی نباشد، قطعاً بیانگر مشکلات موجود و تهدیدهایی است که متوجه اردوی قرمزها می‌بینیم.
 

 


Page Generated in 0.0055 sec