printlogo


کد خبر: 241998تاریخ: 1400/11/14 00:00
سه ایرانی در ردیف بهترین‌های آسیا و جهان
ستاره‌هـــای درخشــان

ایران ورزشی - کمیته پارالمپیک آسیا، سه ورزشکار ایرانی را در جمع بهترین‌ها قرار داد. سه ورزشکاری که در پارالمپیک توکیو به مدال طلا دست پیدا کردند و حالا کاندیدای کسب جایزه بهترین در قاره کهن هستند. کمیته پارالمپیک آسیا نامزدهای دریافت جایزه بهترین ورزشکار سال ۲۰۲۱ قاره کهن در بخش زنان را اعلام کرد که هاشمیه متقیان، بانوی افتخارآفرین خوزستانی در بازی‌های پارالمپیک توکیو در پرتاب نیزه به مدال طلا دست پیدا کرد. فیلم آخرین پرتاب او که مدال طلایش را قطعی کرد، وایرال شد و در تمامی رسانه‌ها خوشحالی زائدالوصف او از کسب مدال طلای پارالمپیک به طور ویژه‌ای انعکاس پیدا کرد. حالا او این شانس را دارد که بانوی اول پارالمپیک آسیا باشد. هاشمیه متقیان دارنده مدال طلا و نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا و دو مدال نقره مسابقات قهرمانی جهان است. علاوه بر متقیان، سو یئو سئون از کره در رشته تنیس روی میز، ژیائویان ون از چین در رشته دو و میدانی، لئانی راتری اوکتیا از اندونزی در رشته بدمینتون و بهاوینا پاتل از هند در رشته تنیس روی میز به‌عنوان نامزد دریافت این جایزه معرفی شده‌اند.
نفر بعدی از ایران که در لیست بهترین ورزشکار کمیته پارالمپیک آسیا قرار گرفته روح اله رستمی، نامزد دریافت جایزه بهترین ورزشکار سال ۲۰۲۱ قاره کهن در بخش مردان است. روح‌اله رستمی سال گذشته میلادی موفق به کسب مدال طلای بازی‌های پارالمپیک توکیو و مدال نقره مسابقات جهانی گرجستان در وزن 80- کیلوگرم شد. علاوه بر رستمی، سومیت آنتی از هند در رشته دو و میدانی، توموکی ساتو از ژاپن در رشته دو و میدانی، یانکه فنگ از چین در رشته شمشیربازی با ویلچر و انخبایارین سودنومپیلجی از مغولستان در رشته وزنه‌برداری، نامزد دریافت این جایزه معرفی شده‌اند. این وزنه‌بردار مدال نقره بازی‌های پارالمپیک 2012 لندن را هم در کارنامه دارد.
 سومین ورزشکار ایرانی که از سوی کمیته ملی پارالمپیک آسیا کاندیدای دریافت ورزشکار جوان آسیا در سال 2021 است، سعید افروز نام دارد. چهره استثنایی کاروان ورزشی ایران که از کرمان به کاروان ایران در توکیو رسید و مدال طلای پرتاب نیزه را در توکیو کسب کرد. سعید افروز از خانواده‌ای کشاورز به دنیای قهرمانی معرفی شد و چهار بار در پرتاب‌های خود رکورد جهان را شکست و حالا تنها کسی است که در پرتاب نیزه بیش از 40 متر پرتاب کرده است. بازی‌های پارالمپیک، اولین حضور سعید افروز بود که اتفاقاً در اولین حضورش موفق به کسب مدال طلا شد. تا همین یک سال پیش کمتر کسی بود که نام سعید افروز را بشناسد اما حالا شاید او مهم‌ترین جایزه آسیا را در پارالمپیک کسب کند.
حالا نام او در کنار آوانی لکهارا از هند در رشته تیراندازی، بونی بوستینگ از مالزی در رشته وزنه‌برداری، یوئان جیانگ از چین در رشته شنا و جئونگ هون جو از کره در رشته تکواندو قرار گرفته تا جایزه بهترین ورزشکار جوان سال 2021 آسیا را دریافت کند. این سه ورزشکار ایرانی مزد درخشش در بازی‌های توکیو را دریافت می‌کنند در حالی‌ که درخشش در قاره کهن برای این قهرمانان کم به نظر می‌آید.

Page Generated in 0.0052 sec