printlogo


کد خبر: 241985تاریخ: 1400/11/14 00:00
برنده‌ها و بازنده‌های فصل نقل و انتقالات ژانویه
یوونتوس، ملکه پنجره زمستانی

بازار نقل و انتقالات فوتبال در حال ریکاوری از آثار کووید 19 است. مثبت یا منفی بودن آن جای بحث دارد اما مشخصاً باشگاه‌هایی که به‌شدت از بحران اقتصادی ناشی از پاندمی ضربه خورده بودند، دوباره خریدهای بزرگ را شروع کرده‌اند، حداقل در انگلیس. در واقع، دومین ژانویه پرهزینه تاریخ لیگ برتر به پایان رسید و بزرگترین معامله را لیورپول با خرید لوییس دیاز از پورتو با 50 میلیون پوند انجام داد. در تیم‌های دیگر هم خریدهای بزرگ صورت گرفت و مهم‌ترین آن به یوونتوس مربوط می‌شود که با 75 میلیون یورو دوشان ولاهوویچ را از فیورنتینا خرید. برندگان و بازندگان بازار نقل و انتقالات ژانویه را بررسی می‌کنیم.
 
برنده بارسلونا
اینکه بارسلونا همچنان در وضعیت بحرانی اقتصادی به سر می‌برد، قابل کتمان نیست. آنها هزینه بی‌احتیاطی‌های قبل را می‌دهند و همین، کار ماتئو آلمانی، مدیر باشگاه در آخرین پنجره انتقالات را فوق‌العاده می‌کند. بارسلونا ریسک کرده؛ درباره عملکرد آداما ترائوره تردید هست ضمن اینکه نمی‌دانیم اوبامیانگ در مسیر سقوط است یا فقط کمی افت کرده اما فران تورس خریدی عالی برای بارسا محسوب می‌شود، او آینده‌ای درخشان دارد و آلمانی به خاطر فراهم کردن شرایط آمدنش شایسته تحسین است. مدیر ورزشی بارسا با تغییر قرارداد ساموئل اومتیتی و قرض دادن فیلیپ کوتینیو به استون ویلا توانست قرارداد او را ثبت کند. وضعیت عثمان دمبله مبهم است اما ژاوی حالا در موقعیتی است که دیگر به بازیکن فرانسوی اتکا ندارد. حالا بعد از سال پر ابهام 2021 جو مثبتی بر تیم حاکم شده. خوان لاپورتا عاشق وعده دادن است و نباید به حرف‌هایش در مورد خرید ارلینگ هالند خیلی اعتنا کرد اما وقتی می‌گوید همه چیز ممکن است و معجزه‌گری مثل آلمانی ورود و خروج‌ها به نوکمپ را کنترل می‌کند، نمی‌شود با او مخالفت کرد.
 
بازنده جسی لینگارد
آنتونی مارسیال برای جدایی از منچستریونایتد ابراز تمایل کرد و به سویا رفت. دونی فان دبیک که می‌خواست بیشتر بازی کند نیمه دوم فصل را قرضی برای اورتون بازی می‌کند. جسی لینگارد اما می‌خواست در سال جام جهانی باشگاه جدیدی پیدا کند اما همچنان در منچستر است و ناراحتی‌اش قابل درک است. گفته می‌شود لینگارد با مربی موقت تیم، رالف رانگنیک حرف زده و این آلمانی اجازه رفتن داده. این بازیکن 29 ساله را وستهم، تاتنهام و نیوکاسل می‌خواستند اما بعد از ناتوانی در توافق با این آخری برای گنجاندن‌ بندی در قرارداد که به سقوط تیم مربوط می‌شد، یونایتد با خروج لینگارد مخالفت کرد. به هر حال او الان جایی نیست که می‌خواست. فصل قبل شش ماه قرضی فوق‌العاده در وستهم داشت اما به اولدترافورد برگشت چون اوله گونار سولشر به او قول زمان بیشتری برای بازی داد.
 
برنده یوونتوس 
 گاتزتا «بانوی پیر» را «ملکه پنجره زمستانی» توصیف کرد. کمتر کسی مخالف است. اقدامات یووه هم عالی بود هم شگفت انگیز. آلبرتو زاکرونی به گاتزتا گفت هیچ کس فکر نمی‌کرد یوونتوس این کارها را بکند و همه منتظر تابستان بودند. علاوه بر ولاهوویچ که یکی از پرمشتری‌ترین مهاجمان اروپا بود، دنیس زکریا را گرفتند که قراردادش با مونشن گلادباخ تا آخر فصل اعتبار داشت. دو مشکل یووه با این دو بازیکن حل می‌شود: گلزنی و کیفیت در خط میانی. آنها همچنین با جذب فدریکو گاتی از فروزینونه گام مهمی در جوان‌سازی خط دفاع برداشتند.یووه همچنین توانست بازیکنان مازاد خود را به قیمت خوبی بفروشد. جالب اینکه فابیو پاراتیچی، مدیر ورزشی سابق این تیم که با چند خرید گرانقیمت و ناکارآمد ضرر زیادی وارد کرده بود، به‌عنوان مدیر فوتبال تاتنهام نقش مهمی داشت چون رودریگو بنتانکور و دژان کولوسفسکی را با 70 میلیون یورو به شمال لندن برد. یووه همچنین آرون رمزی همیشه مصدوم را به رنجرز قرض داد. حتی با وجود تزریق سرمایه از سوی مالک عمده باشگاه، اکسور، هواداران یووه تصور چنین زمستان پررونقی را نداشتند. آنها که می‌ترسیدند تیم به سهمیه لیگ قهرمانان نرسد، حالا از شانس قهرمانی حرف می‌زنند.
 
بازنده آرسنال 
میکل آرتتا ماه گذشته گفت بازار سخت و پیچیده‌ای در پیش است و برای آرسنال که حتی یک خرید انجام نداد، قطعاً همین‌طور بود. توپچی‌ها در تابستان هوشیارانه جذب کردند و تیمی هیجان‌انگیز پر از بازیکنان جوان آینده‌دار تشکیل دادند که به‌دنبال سهمیه لیگ قهرمانان بود اما حالا امیدهای اندکی برای بازگشت به این رقابت‌ها دارند. آرتتا گفته بود هدف باشگاه آوردن یک هافبک باکیفیت و یک گلزن قابل اتکا است. آرتور می‌خواست به شمال لندن برود و یوونتوس هم آماده واگذاری‌اش بود اما در نهایت در تورین ماند.
ناکامی در جذب مهاجم بدتر بود. واگذاری پیر امریک اوبامیانگ منطقی بود چون دستمزد هنگفتش قابل توجیه نبود. اما آرسنال باید با دو مهاجم تخصصی، الکساندر لاکازت و ادی انکتیه، به‌دنبال سهمیه لیگ قهرمانان باشد، دو بازیکنی که در این فصل لیگ برتر درخشان نبودند. شاید آرسنال به خاطر خسیس بودن در ژانویه در پایان فصل تاوان سنگینی بدهد.
 
برنده  کریستین اریکسن
توماس فرانک، مربی برنتفورد آخرین بار در تیم زیر 17 سال دانمارک مربی کریستین اریکسن بود. از آن موقع اتفاقات زیادی افتاده و اریکسن بازیساز فوق‌العاده آژاکس، ستاره تاتنهام و قهرمان سری A در تابستان با اینتر شد اما در جریان بازی دانمارک با فنلاند در یورو 2020 روی زمین افتاد و «برای پنج دقیقه مرد». در روزها و هفته‌ها و ماه‌های بعد همه به فکر سلامتی او بودند و حرفه‌اش اولویت بعدی بود. در ریکاوری مشخص شد دیگر نمی‌تواند برای اینتر بازی کند چون با قلب با باتری،کار در ایتالیا محال است. با آژاکس تمرین‌ها را شروع کرد و گفت می‌خواهد برگردد اما همچنان بدون تیم بود تا اینکه در آخرین روز ژانویه راهی برنتفورد شد. شاید انتقال بزرگی نباشد اما شاید هیچ بازیکنی در دنیا به اندازه او محبوب نباشد، حالا همه یک بار دیگر برای او دعا می‌کنند.
 
 

 


Page Generated in 0.0051 sec