printlogo


کد خبر: 241980تاریخ: 1400/11/14 00:00
در ثبت کلین‌شیت 11 نفر شریک هستیم
امیر عابدزاده: برای رفتن به لالیگا عجله ندارم

امیر اسدی      

امیر عابدزاده حالا به یکی از بازیکنان کلیدی تیم ملی بدل شده. دروازه‌بانی که بعد از سال‌ها بازی برای ماریتیمو در لیگ پرتغال، ابتدای فصل تصمیم گرفت به سگوندالیگا در اسپانیا برود و با کسب تجربه خود را آماده بازی در لالیگا کند. امیر که برابر امارات، هفتمین کلین‌شیت خود را ثبت کرد، درباره این بازی و شادی بعد از گلش می‌گوید: «برای اینکه دروازه تیم ملی بسته بماند، یازده نفر در زمین شریک هم هستیم. البته مردم لطف دارند و همیشه از کلین‌شیت صحبت می‌کنند اما باور کنید این مسأله را فقط به‌نام خودم نمی‌نویسم. همیشه دوست داشتم انرژی خوبی بگیرم و همان را به مردم کشورم هدیه بدهم. از اینکه باعث خوشحالی آنها شدم واقعاً خوشحالم. می‌دانستم یک روز نوبت به من هم می‌رسد و می‌توانم برای کشورم افتخار بیافرینم.»
شادی امیر عابدزاده هم در نوع خود جالب است. او بعد از پایان بازی، روی زمین نشست، دست‌هایش را به بالا برد و از خدا تشکر کرد. امیر در این باره هم می‌گوید: «اگر بازی‌های ما را در پونفرادینا هم ببینید، بعد از پایان بازی همین حرکت را انجام می‌دهم. برایم مهم است که در همه حال از خدا تشکر کنم. چه زمانی که می‌بریم و چه زمانی که نمی‌بریم. من باید شکرگزار خدا باشم که به من این نعمت را داد تا درون دروازه بایستم، بازی کنم و لذت ببرم. اکثر اوقات دستم روی قلبم است و با اسم ‌الله وارد زمین می‌شوم و انرژی می‌گیرم. این تنها منبعی است که از آن انرژی می‌گیرم. شادی همیشگی من پس از هر برد همین است که زانو می‌زنم تا شکرگزاری کنم.»
با توجه به حضور امیر عابدزاده درون دروازه تیم ملی، خیلی‌ها دنبال شباهت‌های او با پدرش هستند. یکی از آنها توپی بود که او مقابل امارات با یک دست مهار کرد و خاطره حرکت زیبای احمدرضا عابدزاده را در استرالیا زنده کرد. امیر درباره این شباهت‌ها هم صحبت می‌کند: «پدرم الگوی من است و یکی از دلایل حضورم درون دروازه. در همه حال قدردان او هستم، به خاطر اینکه بعد از بازی با عراق به من نکاتی را گفت که بهتر است این کارها را انجام بدهی و من در بازی با امارات نیز انجام دادم. برابر امارات هم تلاش کردیم تا با 10 بازیکن بتوانیم از گل زده تیم ملی حفاظت کنیم. که خوشبختانه این اتفاق هم افتاد.»
یکی از سوژه‌های فوتبال ایران در نقل و انتقالات زمستانی، پیشنهاد باشگاه سویا به امیر عابدزاده بود. او در این مورد می‌گوید: «هدف من بازی در لالیگا است اما عجله‌ای برای این کار ندارم. امیدوارم که در آینده اتفاقات خوبی بیفتد. مسئولان باشگاه (پونفرادینا) با من صحبت کردند که تا آخر فصل در تیم بمانم. ان‌شاءا... تابستان هر چه قسمت باشد رخ می‌دهد. هر موقع به فکر پیشرفت بودم، اتفاقات خوبی برایم افتاده است. بازی در لالیگا جزو اهدافم است اما سعی می‌کنم دروازه‌بان خوبی برای پونفرادینا باشم و با این تیم جشن صعود به سطح اول فوتبال باشگاهی در اسپانیا را بگیرم.»
 
امیر عابدزاده در هشتمین بازی ملی خود موفق به ثبت کلین‌شیتی دیگر شد و دروازه ایران را برابر امارات بسته نگه داشت. به جز این کلین‌شیت، خصوصیات دیگر امیر را نیز باید مرور کنیم. بازی با پای عابدزاده و همچنین تسلط او روی توپ‌های هوایی، نکته‌های مثبت دیگری است که به جز کلین‌شیت، در دروازه‌بانی عابدزاده کوچک وجود دارد. امیر در این چهار سالی که به عضویت تیم ملی در‌آمده و پیراهن شماره 22 را پوشیده، جزو بهترین‌ها بوده و آمار و ارقام ویژه‌ای را به‌نام خود ثبت کرده است. عملکرد این دروازه‌بان مطمئن را در بازی‌های ملی زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم تا به ارزش کار امید در رده ملی بیشتر پی ببریم.
 
امیر عابدزاده از سال 2018 که به پیراهن تیم ملی رسیده، 8 بار درون دروازه ایستاده. او مقابل ازبکستان و در دوران مربیگری کارلوس کی‌روش نخستین بازی ملی خود را انجام داد و بعد از آن برابر ونزوئلا، بوسنی، ازبکستان، کامبوج، سوریه، عراق و امارات درون دروازه تیم ملی ایستاده است.
 
دروازه‌بان 28 ساله پونفرادینا در هشت بازی ملی تنها یک گل دریافت کرده و از این حیث آمار قابل توجهی را به‌نام خود نوشته. تنها گل دریافتی امیر در پیراهن تیم ملی مقابل ونزوئلا و داروین داچیس، بازیکن فعلی گرانادا در لالیگا بوده است.
 
عابدزاده کوچک در این مدت، 7 بار کلین‌شیت کرده و از نظر آماری جزو بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران محسوب می‌شود. این 7 کلین‌شیت برابر بوسنی، ازبکستان (دو بار)، کامبوج، سوریه، عراق و امارات به دست آمده است.
 
اولین و آخرین باری که دروازه عابدزاده در پیراهن تیم ملی باز شد، همان دقیقه 35 بازی با ونزوئلا است. از آن به بعد امیر 5 بازی کامل نیز دروازه‌اش را بسته نگه داشته و به رکورد 505 دقیقه بدون گل خورده رسیده است.
 
در طول دیدارهایی که عابدزاده برای تیم ملی به میدان رفته، ایران در هفت بازی به پیروزی رسیده و یک تساوی هم در کارنامه‌اش ثبت شده. یعنی اگر از سیستم امتیازدهی در بازی‌ها استفاده کنیم، تیم ملی با امیر 22 امتیاز کسب کرده است.
 
عابدزاده تا امروز و در طول هشت دیداری که برای تیم ملی به میدان رفته، 675 دقیقه درون دروازه ایستاده. او 7 بازی کامل در کارنامه دارد و بین دو نیمه دیدار با ازبکستان نیز جای خود را به حسین حسینی داده است.
 
پرواز امیر به سمت اسپانیا
امیر عابدزاده بعد از کلین‌شیت برابر امارات، دیروز صبح را در مجموعه انقلاب و برای بازی با نوجوانان مبتلا به سرطان سپری کرد و دیشب هم به اسپانیا رفت تا در تمرینات پونفرادینا شرکت کند. با توجه به تأثیر امیر روی نتایج پونفرادینا، به نظر می‌رسد او در بازی بعدی پونفرادینا در سگوندالیگا در ترکیب اصلی قرار بگیرد و برای بسته نگه داشتن دروازه تیمش تلاش کند.
 
عابدزاده و نورافکن در تیم هفته آسیا
سایت «سوفا اسکور» با اتمام دور هشتم مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 به معرفی تیم منتخب این هفته پرداخت. تیم ملی کشورمان روز گذشته مقابل امارات 10 نفره شد ولی موفق شد با نتیجه یک بر صفر به پیروزی برسد و امتیازات خود را به عدد 22 رساند و صدرنشین گروه ماند. امیر عابدزاده و امید نورافکن دو بازیکن تیم ملی ایران در تیم منتخب هفته قرار گرفتند. نکته جالب غیبت مهدی طارمی تأثیرگذارترین بازیکن ایران در تیم منتخب بود.
 
دروازه‌بان 11 ساله من شبیه 25 ساله‌ها کار می‌کند
احمدرضا عابدزاده: امیر روز به روز بهتر می‌شود
 احمدرضا عابدزاده سال‌ها درون دروازه تیم ملی حضور داشت و افتخار بازی در جام جهانی را نیز به دست آورد. حالا اما امیر عابدزاده به دروازه تیم ملی رسیده و بازی‌های کم‌نقصی به نمایش می‌گذارد. احمدرضا عابدزاده درباره عملکرد پسرش درون دروازه تیم ملی فوتبال ایران می‌گوید: «امیر خوشبختانه در تیم ملی خوب کار می‌کند. خدا را شکر می‌کنم فرزندم روز به روز بهتر می‌شود و امروز می‌بینیم شادی مردم برای او مهم است. شروع کار امیر از گذشته درست بوده و همه چیز در ذهنش مانده است. به خاطر دارم سال 1374 امیر را در زمین تمرین تیم ملی و پرسپولیس با خودم می‌بردم و پشت دروازه نگه می‌داشتم تا همه چیز را ببیند. این مسأله آینده‌ای برای کودکانی خواهد بود که سن کمی دارند تا از این نقطه همه چیز را ببینند.»
عابدزاده در مورد وضعیت آکادمی دروازه‌بانی در ایران نیز می‌گوید: «ما بازیکنان خوبی داریم که دارند کار می‌کنند. دروازه‌بان 11 ساله داریم که وقتی او را می‌بینیم انگار 25 ساله است و شبیه گلرهایی باتجربه کار می‌کند. فوتبالیستی هم داریم که آنقدر راحت و بانظم تمرین می‌کند که باور نمی‌کنید 12، 13 ساله باشد. اینها نتیجه کار در آکادمی است.»
 
سخت بود امیر از زیر سایه پدرش خارج شود
استیلی: الان درون دروازه تیم ملی یک ستاره داریم
حمید استیلی تجربه هدایت راه‌آهنی را در کارنامه دارد که امیر عابدزاده دروازه‌بانش بوده است. او در مورد قرار گرفتن امیر عابدزاده در دروازه تیم ملی می‌گوید: «امیر جانشین بسیار خوبی برای گلرهای قبلی تیم ملی است و می‌تواند راه آنها را ادامه بدهد. امیر در لیگ‌های اروپایی زیر نظر مربیان بسیار خوب تمرینات خوبی انجام داده. در عین حال که جوان است ولی تجربه بالایی دارد. بازی با پای امیر فوق‌العاده است. قبلاً مشکل خروج داشت ولی الان فوق‌العاده شده و بدون هیچ اشتباهی درون دروازه می‌ایستد و امیدوارم که موفق باشد. جوانی است که واقعاً زحمت می‌کشد، قبلاً به‌دلیل اینکه نام پدرش پشتش بود، این مسأله روی دوش‌ او سنگینی می‌کرد ولی با تلاش کردن خارج از ایران واقعاً خود‌ساخته شده است. در راه‌آهن ما هم عابدزاده را داشتیم و هم آقای طالب‌لو را که ایشان هم گلر خیلی خوبی بود اما من تمایلم به استفاده از امیر بود. یادم هست در یک بازی در کرج جلوی سایپا بازی کرد و پنالتی هم گرفت اما بعد از جدایی تیم فنی ما از راه‌آهن، شرایط به سمتی رفت که فکر می‌کردیم امیر در یک جای فوتبال گیر می‎‌‌‌کند اما پشتکار او استثنایی است و حالا تیم ملی یک ستاره دارد که درون دروازه می‌ایستد.»
 
 
 

Page Generated in 0.0054 sec