printlogo


کد خبر: 241956تاریخ: 1400/11/13 00:00
تصمیم ستاد به مذاق 3 فدراسیون خوش نیامد
تنیس، اسکواش و بدمینتون؛ خواهان اعزام مردان

ایران ورزشی - در نشست این هفته ستاد عالی بازی‌های آسیایی تصمیم بر این شد که 5 رشته به رشته‌های اعزامی به هانگژو اضافه شوند. سوارکاری، سه‌گانه، بدمینتون، اسکواش و تنیس، رشته‌هایی هستند که به کاروان ایران اضافه شده‌اند که از بین اینها قرار است در سه رشته تنیس، اسکواش و بدمینتون، فقط دختران اعزام شوند؛ تصمیمی که گویا خیلی به مذاق مسئولان فدراسیون خوش نیامده است. نه اینکه رؤسای این سه فدراسیون مخالف اعزام زنان باشند، اما ترجیح‌شان این است که تیم مردان هم حضور در بازی‌های آسیایی هانگژو را تجربه کنند.
مسأله‌ای که باعث شده زنان در این ترکیب قرار گیرند، ضرورت توجه به موضوع برابری جنسیتی است که از سوی IOC به کمیته‌های ملی المپیک کشورها ابلاغ شده است. چهار سال قبل وقتی کاروان ایران برای بازی‌های آسیایی جاکارتا نهایی شد، رضا صالحی امیری این وعده را داد که در کاروان اعزامی به هانگژو، حضور زنان رشد چشمگیری دارد. ستاد عالی بازی‌های آسیایی تلاش کرده در این مسیر قدم بردارد اما موضوع کیفی‌سازی کاروان هم دغدغه دیگری به وجود آورده و باعث شده سختگیری‌هایی در مورد انتخاب مسافران هانگژو اعمال شود. البته این سختگیری‌ها بیشتر در بخش مردان است تا حداقل‌های برابری جنسیتی هم رعایت شود؛ موضوعی که تنیس، اسکواش و بدمینتون به آن اعتراض دارند و می‌خواهند کمیته ملی المپیک و در نهایت ستاد عالی بازی‌های آسیایی در مورد آن تجدید نظر کند. گویا بعد از نشست ستاد عالی در روز شنبه، مسئولان این سه فدراسیون با مسئولان کمیته و پیمان فخری که سرپرست کاروان اعزامی به بازی‌های آسیایی است، نشستی داشته‌اند و دغدغه‌های خود را مطرح کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که آیا حرف‌شان به جایی می‌رسد یا نه.
استدلال رؤسای این سه فدراسیون این است که در بخش مردان و در رده پایه این رشته‌ها، اتفاق‌های خوبی افتاده و برای تشویق پسران باید نمایندگانی از آنها در تیم اعزامی باشند. این فدراسیون‌ها گویا به اعزام یکی دو نفر از ورزشکاران کم سن و سال هم قانع هستند اما سیاست کیفی‌سازی کاروان که از ابتدا اعلام شده، مانع شده تا این خواسته به نتیجه برسد؛ مگر اینکه در روزهای آینده اتفاق خاصی بیفتد.
در ارتباط با بخش مردان، سیاست کیفی‌سازی پررنگ‌تر است و افرادی اعزام می‌شوند که یا شانس قطعی مدال هستند یا اینکه در مسیر کسب مدال قرار دارند اما در مورد بانوان نگاه کمی متفاوت است. گفته می‌شود اتفاقی مثل آنچه برای مشکات الزهرا صفی افتاده، نشان می‌دهد که تنیس دختران حرکت رو به جلو دارد و باید به این رشد توجه شود؛ همان‌طور که در مورد سه‌گانه اتفاق افتاده و نتیجه تمرین فشرده در روزها و ماه‌های کرونایی باعث شده کمیته ملی المپیک پیشنهاد این فدراسیون را به ستاد عالی ببرد و رأی مثبت ستاد را بگیرد.
گویا مسئولان کمیته در مورد تنیس، اسکواش و بدمینتون در بخش مردان قانع نشده‌اند و این در حالی است که مسئولان این سه فدراسیون معتقدند، اعزام این ورزشکاران در مقابل اعزام 300، 400 نفری رشته‌های دیگر، خیلی هزینه‌ای ندارد.
با اینکه مسئولان کاروان می‌گویند ترکیب رشته‌ها بسته شده و بعید است رشته‌ای اضافه شود اما به نظر می‌رسد دو سه هفته‌ای فرصت هست برای مجاب کردن مسئولان کاروان اعزامی تا در این رشته‌ها هم نفراتی اضافه شوند.
ستاد عالی بازی‌های آسیایی به خاطر هزینه بالا، اعزام تیم دختران والیبال و هندبال را در برنامه قرار نداده و این نشان می‌دهد که موضوع هزینه مهم است و این‌طور نیست که همه درخواست‌ها به نتیجه برسد.

Page Generated in 0.0045 sec