printlogo


کد خبر: 241926تاریخ: 1400/11/13 00:00
صعود به‌عنوان بازیکن و مربی
رکورد فرکی دردست باقری و هاشمیان

تیم ملی ایران با پیروزی مقابل عراق راهی جام جهانی 2022 شد. این ششمین صعود ایران به این رقابت‌های مهم بود و در این راه رکوردهایی نیز به ثبت رسید. تا پیش از این، حسین فرکی تنها فردی بود که هم سابقه صعود به جام جهانی را به‌عنوان بازیکن در کارنامه داشت و هم به عنوان مربی. فرکی در مقدماتی جام جهانی 1978 عضو تیم ملی بود و به‌عنوان بازیکن در تیم ملی بازی می‌کرد. او شاگرد حشمت مهاجرانی بود و البته در جام جهانی و سه بازی متوالی نیز در ترکیب ایران به میدان رفت. فرکی بعدها و در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 نیز دستیار برانکو ایوانکوویچ بود و همراه او به جام جهانی آلمان هم رفت و روی نیمکت نشست.
تا قبل از پیروزی ایران مقابل عراق و صعود تیم ملی به جام جهانی 2022، فرکی به تنهایی این رکورد را در اختیار داشت اما حالا او کریم باقری و وحید هاشمیان را نیز کنار خود می‌بیند. با این تفاوت که این دو فعلا صعود را جشن گرفته و هنوز در جام جهانی روی نیمکت تیم ملی ننشسته‌اند اما گزارش ما فقط درباره صعود است. باقری در مسابقات مقدماتی جام جهانی عضو تیم ملی بود و یکی از ارکان اصلی صعود به جام جهانی فرانسه. او در استرالیا کارساز بود و نقش بسزایی در خلق حماسه ملبورن داشت. حالا باقری که در تیم ملی به‌عنوان دستیار دراگان اسکوچیچ فعالیت می‌کند، دومین صعود را این بار به‌عنوان مربی جشن گرفته است. البته اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، باقری در جام جهانی هم روی نیمکت تیم ملی می‌نشیند و یکی از اعضای کادرفنی خواهد بود.
وحید هاشمیان نیز در دوران بازی سابقه صعود به جام جهانی را در کارنامه دارد. او عضو تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2006 بود و البته موفق شد در این تورنمنت مهم نیز به میدان برود. هاشمیان که از زمان حضور مارک ویلموتس به‌عنوان یکی از اعضای کادرفنی تیم ملی معرفی شد، بعد از انتخاب دراگان اسکوچیچ نیز در پست خود ماند تا حالا دومین صعود خود را به جام جهانی جشن بگیرد. برای او هم مثل کریم باقری، اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای نیفتد، می‌توان پیش‌بینی کرد که در جام جهانی به‌عنوان مربی حاضر شود و شرکت در این تورنمنت مهم را این بار از روی نیمکت تجربه کند.
 

Page Generated in 0.0047 sec