printlogo


کد خبر: 241919تاریخ: 1400/11/13 00:00
نیمه‌های اول، یک گل خورده

ارزیابی
جعفر برزگر   
 
حذف مقابل تیم لیگ یکی
تیم فولاد در اولین بازی حذفی‌اش میزبان تیم شهرداری نوشهر بود. شاگردان جواد نکونام کار سختی نداشتند و با سه گل عبدالله‌زاده، ایوب والی و پاتوسی میهمان‌شان را بدرقه کردند. 
آنها در دومین بازی به زمین تیم لیگ یکی مس کرمان رفتند. 
اهوازی‌ها که تا دقیقه 87 از میزبان‌شان عقب بودند در نهایت با گل وحید حیدریه بازی را به وقت‌های اضافی و ضربات پنالتی کشاندند. اما در ضربات پنالتی قهرمان دوره قبل این مسابقات نتیجه را واگذار کرد و حذف شد. مس کرمان 5 ضربه پنالتی را به گل تبدیل کرد.  این در حالی بود که فولادی‌ها 4 پنالتی را توسط مهران موسوی، احمد عبدالله‌زاده، موسی کولیبالی و لوسیانو پریرا تبدیل به گل کردند، اما ضربات پنالتی محمد میری و وحید حیدریه از دست رفت.
 
پریرا با اختلاف بهترین بازیکن
28 بازیکن برای فولاد در نیم‌فصل اول به زمین رفتند اما به نظر می‌رسد برای او سن و سال به معنای واقعی یک عدد است. لوسیانو پریرا در 13 مسابقه‌ای که به میدان رفت و 1142 دقیقه هم در زمین حضور داشت هفت گل زد و سه پاس گل هم داد. بعد از او هم آیاندا پاتوسی با سه گل زده جزو نفرات تأثیرگذار فولاد بود.
 
برکناری ویسی
پس از دیدار دو تیم فولاد خوزستان و نفت مسجدسلیمان در هفته چهارم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و با یک توافق دوجانبه، همکاری باشگاه فولاد خوزستان و عبدالله ویسی خاتمه یافت. 
البته او آن روز از این اتفاق شوکه شده و مدعی شد که «مربیگری شغل ماست و جدایی طبیعی است، اما در شوک هستم و نمی‌دانم قضیه چیست، زیرا تیم ما مشغول پیدا کردن روند خوبی بود. معمولاً زمانی مربی را اخراج می‌کنند که باخت یا مساوی بدی بدهد. بعد از ۲ شکست، یک برد آوردیم و بیرون از خانه مقابل نفت مسجدسلیمان مساوی کردیم. شکل تیم در حال خوب شدن بود، اما متأسفانه هیأت مدیره از من خواست کناره‌گیری کنم و این کار را انجام دادم. باید دید سال گذشته فولاد در همین مقطع چند امتیاز داشت. امسال پنجره تیم بسته بود و نتوانستیم یار بگیریم. با همان بازیکنان ادامه داده و از نفرات خیلی خوبی که سال‌های گذشته بازی نمی‌کردند، استفاده کردیم. این تصمیم برای من قابل احترام است و اعتراضی ندارم.»
  
نکونام 11 بازی 17امتیاز
جواد نکونام از بازی پنجم مقابل هوادار روی نیمکت این تیم نشست. او با دو پیروزی کارش را آغاز کرد و تا پایان هفته پانزدهم از 11 بازی صاحب 4 پیروزی، پنج تساوی و 2 شکست شد.  
  
داخل خانه 13 امتیاز
فولاد فصل گذشته هم همین ویژگی را داشت و در خانه خیلی سخت امتیاز از دست می‌داد. 
آن‌ها در هشت مسابقه‌ای که میزبان بودند 13امتیاز گرفتند در حالی که از هفت بازی خارج از خانه‌شان هشت امتیاز به اندوخته‌های‌شان اضافه شد. 
این آمار در شرایطی به دست آمده که بازی‌های لیگ همچنان بدون تماشاگر برگزار می‌شود و فولاد از این بابت هم متضرر بوده است.
 
نیم ساعت اول گل‌نخور
اگر می‌خواهید به فولاد گل بزنید فکر باز کردن دروازه این تیم در نیم ساعت اول را از ذهن‌تان خارج کنید. 
طبق آماری که بازیکنان فولاد از خود به جا گذاشته‌اند آن‌ها در نیمه‌های اول بازی‌های‌شان یعنی در مدت زمان 675 دقیقه فقط یک گل دریافت کرده‌اند. اما در نیمه‌های دوم بسیار متزلزل بوده به طوری که در هر 15 دقیقه چهار مرتبه دروازه‌شان باز شده است.
 
به فولاد شوت بزنید
تیم جواد نکونام در نیم‌فصل اول مثل سایر تیم‌ها مشکلات فنی داشت که حتماً کادر فنی فولاد نسبت به آن آگاهی کامل دارد. آنها در نیم‌فصل اول 13 مرتبه دروازه‌شان باز شد که 9 گل آن از روی پاس در عمق و شوت‌های از راه دور بوده است. در واقع اگر می‌خواهید به این تیم گل بزنید از شوت‌های از راه دور خیلی استفاده کنید. احسان مرادیان معمولاً به این نوع ضربات واکنش کمی نشان می‌دهد. البته پاشنه آشیل این تیم باز هم مثل تمام تیم‌ها عمق دفاع‌شان است. شاگردان نکونام در این منطقه از زمین خیلی آسیب‌پذیر نشان دادند و فولادی‌ها برای کمتر گل خوردن از این منطقه باید راهکارهایی را در نظر بگیرند. البته بازیکنان این تیم خیلی خوب پنالتی می‌گیرند و مهاجمان فولاد بدون اینکه تمارض کنند داور را مجاب به نشان دادن نقطه پنالتی می‌کنند. ضمن اینکه فشار به عمق دفاع حریف هم از دیگر برنامه‌های تاکتیکی‌شان است. به هر حال از آنجا که در نیم‌فصل دوم به‌دلیل سخت‌تر شدن بازی‌ها و به قول مربیان دروازه‌ها کوچکتر می‌شود تمام تیم‌ها از جمله فولاد باید روش‌هایی را برای کمتر گل خوردن و گل‌های تکراری خوردن در نظر بگیرند. آنها در لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند. جایی که مهاجمان گرانقیمت تیم‌های متمول حوزه خلیج فارس براحتی فرصت گل را از دست نمی‌دهند. 
به همین دلیل باید با تمرینات بیشتر و تمرکز بالاتر در بازی‌های لیگ برتر آماده باشند تا ضریب اشتباهات‌شان در آن بازی‌ها به مراتب کمتر باشد. فولاد با نفراتی که به خدمت گرفته این توانایی را دارد.
 

Page Generated in 0.0053 sec