printlogo


کد خبر: 241854تاریخ: 1400/11/12 00:00
موفقیت‌های بیشتری در راه است
نـــادال، پرانگیـــزه مثل همیشـــه
جوکوویچ و فدرر هر دو بسرعت در شبکه‌های اجتماعی به نادال تبریک گفتند. رقابت میان این سه، آنها را به جلو سوق داده و اگرچه نادال فعلاً از همه پیش است اما فروتنانه می‌گوید: «هرگز نمی‌گویم شایستگی‌اش را داشتم.»

 
یکی از بارزترین ویژگی‌های رافائل نادال، نواک جوکوویچ و راجر فدرر در دوران حرفه‌ای فوق‌العاده‌شان شیوه حفظ انگیزه برای کسب جام و موفقیت‌های بیشتر بوده. فرقی نمی‌کند در گذر زمان چه موانعی را پشت سر می‌گذارند اما بردن همیشه برایشان همان لذتی را دارد که انگار اولین جام را در بالاترین سطح بالای سر می‌برند.
خوشحالی بی‌حد و حصر نادال بعد از بازگشت رؤیایی مقابل دنیل مدودف و قهرمانی در اوپن استرالیا گویای همه چیز است. یک ماه و نیم بعد از خلاصی از مصدومیت پا هنوز نمی‌دانست به ملبورن می‌رسد یا نه و یک ماه بعد از ابتلا به کرونا که روی روند آماده‌سازی‌اش تأثیر گذاشت، نادال به قهرمانی رسیده و فعلاً پرافتخارترین تنیسور تاریخ است.
نادال که نخستین گرنداسلم خود را در سال 2005 در اوپن فرانسه در 19 سالگی به دست آورد، یکشنبه در ملبورن به قول خودش لحظه خیلی خاصی داشت بخصوص اینکه تا شش هفته قبل نمی‌دانست حتی در این رقابت‌ها حاضر می‌شود یا نه چه برسد به آنکه قهرمانی را به دست آورد: «شک نکنید که این از اولین قهرمانی جذاب‌تر است. فکر می‌کنم در اواخر دوران حرفه‌ای از این لحظات بیشتر شاد می‌شوید چون می‌دانید فرصت زیادی ندارید اما در جوانی یا همان 19 سالگی که اولین قهرمانی را کسب کردم، می‌دانستم اگر خوب بازی کنم از این فرصت‌ها زیاد به دست می‌آورم. امروز نمی‌دانم چه اتفاقی می‌افتد اما برایم مهم نیست، می‌خواهم از لحظه لذت ببرم و خیلی به آینده فکر نکنم.»
این حس خوبی می‌دهد که در دوران حضور همزمان سه تا از بهترین‌های تاریخ تنیس هر کدام توانستند حداقل 20 گرنداسلم ببرند. حالا نادال که با 21 قهرمانی از آنها جلو افتاده با اعتماد به نفس بالا به اوپن فرانسه می‌رود؛ تورنمنت محبوبش که در آن به رقم شگفت‌انگیز 13 قهرمانی رسیده است.
موفقیت نادال البته به جوکوویچ هم انگیزه می‌دهد که سال گذشته در مسیر قهرمانی پاریس شکستش داد تا قوی‌تر برگردد. مرد شماره یک جهان که به‌دلیل واکسن نزدن و مشکل ویزا نتوانست در اوپن استرالیا بازی کند، می‌خواهد خودش را دوباره ثابت کند.
اما شیوه بازی نادال در طول اوپن استرالیا بخصوص در فینال که دو ست از حریف روس عقب افتاد ولی در نهایت 3 بر2 به پیروزی رسید، نشان می‌دهد او توانایی و انگیزه قهرمانی‌های بیشتر در گرنداسلم‌ها را دارد. او 35 ساله است و سابقه زیادی در مصدومیت دارد بنابراین اصلاً نمی‌توان گفت تا کی ادامه می‌دهد اما همان‌طور که خودش به جمعیت حاضر در محل بازی گفت انگیزه‌اش دست‌نخورده باقی مانده: «یک ماه و نیم پیش نمی‌دانستم به این تورنمنت می‌رسم اما شما چنان به من انرژی دادید که می‌خواهم سال بعد هم باشم. می‌خواهم ادامه دهم، اوضاع سریع عوض می‌شود اما من به اندازه کافی خوش‌شانس هستم که این‌طور رقابت کنم. حالا خودباوری لازم برای ادامه راه، ادامه مبارزه و رقابت در ورزشی که عاشقش هستم را دارم. این تورنمنت برایم عالی و فراموش نشدنی بود.»
جوکوویچ و فدرر هر دو بسرعت در شبکه‌های اجتماعی به نادال تبریک گفتند. رقابت میان این سه، آنها را به جلو سوق داده و اگرچه نادال فعلاً از همه پیش است اما فروتنانه می‌گوید: «هرگز نمی‌گویم شایستگی‌اش را داشتم. خیلی برایم اهمیت ندارد که شماره یک باشم یا نباشم، بهترین تاریخ باشم یا نباشم. اینکه از لحظه لذت ببرم برایم مهم است، اینکه توانستم برای دومین بار قهرمان اوپن استرالیا شوم.» از او پرسیدند چه چیز تو را تا اینجا آورده، گفت: «عشق به تنیس، تعصب، نگاه مثبت و روحیه سختکوشی و البته اینکه آدم‌های درستی اطرافم بودند و کمک زیادی کردند.»
این فروتنی همواره در طول دوران حرفه‌ای با او بوده و باعث شده شکست‌های تلخ را بپذیرد و از موفقیت‌های بسیارش لذت ببرد از اولی در پاریس تا آخری در ملبورن. اگر این دو هفته اخیر را ملاک بدانیم، موفقیت‌های بیشتری در راه است.
 
 
تونی نادال: 
هرگز فکر نمی‌کردم رافائل قهرمان شود
تونی نادال، عمو و سرمربی سابق رافائل نادال اعتراف کرد که هرگز تصور نمی‌کرد برادرزاده‌اش بتواند فاتح رقابت‌های تنیس آزاد استرالیا شود. تونی نادال گفت: «ما بسیار خوشحالیم. اصلاً فکر نمی‌کردیم که او بتواند قهرمان شود. بدون شک این غیرمنتظره‌ترین قهرمانی او است چون درست سه روز قبل از اینکه به استرالیا سفر کند، من نمی‌دانستم که آیا او اصلاً می‌تواند در این مسابقات حضور داشته باشد یا نه. به نظر من که غیرممکن بود او بتواند قهرمان اوپن استرالیا شود. اگر کسی نتواند رکورد 21 قهرمانی رافا را تکرار کند، این بازی مهم‌ترین بازی تمام حرفه او خواهد ماند. درست است که من همیشه باور داشتم رافا قهرمان چند گرنداسلم خواهد شد چون می‌دانستم که اوضاع برایش بخوبی پیش خواهد رفت اما اصلاً فکر نمی‌کردم که 21 بار قهرمان گرنداسلم‌ها شود.»
 

 


Page Generated in 0.0057 sec