printlogo


کد خبر: 241844تاریخ: 1400/11/12 00:00
وقت‌کشی در آستانه پوست‌اندازی جهانی وزنه‌برداری
خودزنــی بــرای بقــا

رضا عباسپور     

بیش از 40 روز است که فدراسیون وزنه‌برداری ایران بدون داشتن مسئول رها شده و هیچ اراده‌ای هم برای خروج این مجموعه از بلاتکلیفی محض دیده نمی‌شود. این خودزنی محرز در حالی رخ داده که وزنه‌برداری در حوزه بین‌المللی و فدراسیون جهانی در حال پوست‌اندازی و تغییر سیستم مدیریتی است. تغییر و تحولی که اگر با خروج از این بلاتکلیفی، نتوانیم آن را به سود خود پیش ببریم، قطعاً در آینده‌ای نزدیک دود تبعات منفی‌اش در عرصه‌های بین‌المللی به چشم وزنه‌برداری ایران می‌رود.
مدتی قبل انتخابات جهانی وزنه‌برداری به‌دلیل تکمیل نشدن روند گزینش و تأیید صلاحیت تعداد زیادی از کاندیداهای شرکت در انتخابات جهانی وزنه‌برداری به تعویق افتاد و قرار شد یک بار دیگر ثبت‌نام انجام شود. 
در آن زمان پیش‌بینی‌ می‌شد که هدف از به تأخیر انداختن دوباره انتخابات جهانی وزنه‌برداری، ایجاد برخی تغییرات در اساسنامه قدیمی این مجموعه باشد؛ اتفاقی که وانمود می‌شد به واسطه تهدید‌های کمیته بین‌المللی المپیک بابت حذف احتمالی وزنه‌برداری از بازی‌های المپیک برای جلب رضایت مسئولان IOC برنامه‌ریزی شده باشد؛ اگرچه در عمل به نظر می‌رسد حقیقت ماجرا چیز دیگری است؛ چراکه گردانندگان کنونی مجموعه جهانی وزنه‌برداری که حرف از ایجاد تحول و انقلابی نو در ساختار تصمیم‌ساز وزنه‌برداری جهان می‌زنند، همان‌هایی هستند که در دوره مدیریت آیان نیز سال‌ها همراه او در مجموعه جهانی وزنه‌برداری حرکت می‌کردند.
بنابراین با شرایط و جو حاکم بر فدراسیون جهانی وزنه‌برداری خیلی نمی‌توان امیدوار به تغییر بود. البته شرایط برای وزنه‌برداری ایران در این برهه حساس می‌تواند قابل قبول و امیدوار کننده باشد، اگر مدیران ورزش کشور حال بد وزنه‌برداری را دریافته و با تعیین سرپرستی از جنس این رشته، فضای داخلی را برای پیشبرد اهداف بین‌المللی وزنه‌برداری فراهم کنند. اتفاقی که حالا و بعد از 40 روز بلاتکلیفی فدراسیون وزنه‌برداری به‌خاطر نداشتن مدیر یا سرپرست، تبعات و اثرات مخرب و منفی‌اش در کنگره جهانی وزنه‌برداری که به‌صورت آنلاین روز گذشته برگزار شد، برای ما ملموس و قابل رؤیت بود.
 
شمارش معکوس برای معرفی لیست جدید انتخاباتی!
پس از پایان کنگره، هیأت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری ضمن تصویب برخی تغییرات جدید در مورد اساسنامه‌ برای برگزاری انتخابات آتی این مجموعه، آخرین زمان برای معرفی لیست جدید نامزدهای انتخابات جهانی را اعلام کرد. اتفاقی که برای وزنه‌برداری ایران چندان خوب نیست؛ چون این فدراسیون مسئولی ندارد که بخواهد در این ارتباط تصمیم بگیرد و نمایندگان شایسته‌ای را برای مجمع پیش رو معرفی کند.
هیأت اجرایی فدراسیون جهانی وزنه‌برداری روز 11 اسفندماه را آخرین فرصت برای معرفی نفرات و لیست جدید نامزدهای شرکت در مجمع انتخاباتی جهانی قرار داده است. 
این اتفاق شاید با تعیین سرپرست جدید برای وزنه‌برداری و تغییراتی اساسی در لیست ارسالی به فدراسیون جهانی بتواند برای ورزش کشورمان کرسی‌های خوبی را به‌دنبال داشته باشد، البته در صورتی که وزارت ورزش هرچه سریع‌تر با معرفی سرپرست جدید، وزنه‌برداری ایران را از بلاتکلیفی درآورده و با برنامه‌ریزی مشخص، شرایطی ایده‌آل برای معرفی و حضور نامزدهایی شایسته و شناخته شده برای کسب کرسی‌های ارزشمند جهانی ایجاد کند.
در غیر این صورت اگر با همین فرمان وضعیت مبهم وزنه‌برداری ایران بدون سکان‌دار پیش برود،  باید بازهم مثل سنوات قبل قید کرسی جهانی و جا گرفتن در مجموعه تصمیم‌ساز فدراسیون جهانی وزنه‌برداری را زد. زیرا در شرایطی که ما کاملاً منفعل شده‌ایم و به خاطر شرایط گنگی که داریم، منزوی شده و توانی برای رایزنی بین‌المللی نداریم، رقبای ما در قاره آسیا و عرصه جهانی به‌شدت مشغول رایزنی برای گرفتن کرسی‌های بانفوذ جهانی هستند. از سال گذشته تاکنون دو بار از کاندیداهای حایز شرایط برای شرکت در مجمع انتخاباتی جهانی وزنه‌برداری ثبت‌نام به عمل آمد که هر دو بار هم ماجرا منتفی و به زمان دیگری موکول شد. حالا باید منتظر ماند و دید که واکنش مسئولان ورزش کشور بابت این اتفاق مهم و تعیین‌کننده در عرصه بین‌المللی وزنه‌برداری چیست و تا چه زمانی آنها می‌خواهند به همین منوال نسبت به شرایط حساس و سرنوشت‌ساز، همینطور آینده وزنه‌برداری ایران در داخل و عرصه بین‌المللی بی‌تفاوت باشند؟!
علی مرادی رئیس وقت و بازنشسته فدراسیون پیش از این در بخش‌های ریاست، دبیرکل، عضو هیأت رئیسه و هیأت اجرایی ثبت‌نام کرده بود. همچنین محسن بیرانوند دبیر فدراسیون در بخش کمیته آموزش و مربیان، داود باقری نایب رئیس فدراسیون در بخش کمیته پزشکی و سیدعلیرضا قریشی رئیس هیأت وزنه‌برداری خوزستان در کمیته فنی کاندیدا شده بودند. 
در کنگره اخیر فدراسیون جهانی که با حضور اکثریت اعضا به انجام رسید، زمان برگزاری انتخابات 25 و 26 ژوئن 2022 اعلام شد. ضمن اینکه روز دوم مارس (11 اسفند) آخرین مهلت ارسال اسامی جدید نامزدهای حاضر در مجمع انتخابات جهانی اعلام شده است.
 

Page Generated in 0.0053 sec