printlogo


کد خبر: 241834تاریخ: 1400/11/12 00:00
سوژه

دعوت AFC از شهره موسوی برای فینال جام ملت‌های زنان
مصایب نایب‌رئیس پر حاشیه فدراسیون
فینال جام ملت‌های فوتبال زنان آسیا روز یکشنبه - 17 بهمن برگزار خواهد شد و کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)‌ از اعضای کمیته بانوان خود دعوت کرده است تا برای دیدار فینال به هند سفر کنند.
این دعوت از شهره موسوی نایب رئیس سوم و رئیس کمیته فوتبال بانوان فدراسیون فوتبال کشورمان و همچنین عضو کمیته بانوان AFC هم صورت گرفته تا برای تماشای دیدار فینال به هند سفر کند. این در حالی است که موسوی حتی با تیم ملی فوتبال بانوان کشورمان هم که برای اولین بار به جام ملت‌ها راه یافته بود، به هند سفر نکرد. پس از عدم همراهی تیم ملی بانوان توسط موسوی در مسابقات انتخابی جام ملت‌ها در ازبکستان، بحث ممنوع‌الخروجی او مطرح شد که البته نایب رئیس شهاب‌الدین عزیزی خادم این موضوع را رد کرد.
اکنون AFC از شهره موسوی دعوت رسمی کرده است تا به‌عنوان عضو کمیته بانوان کنفدراسیون فوتبال آسیا در فینال مهم‌ترین تورنمنت زنان قاره حضور پیدا کند. حضوری که می‌تواند منجر به ارتباطات مؤثر برای توسعه فوتبال بانوان کشورمان شود و این دقیقاً شعاری است که فدراسیون فوتبال سر داده و شهره موسوی را به‌عنوان مسئول مستقیم توسعه فوتبال بانوان انتخاب کرده است، اما باید دید او از این فرصت برای برقراری ارتباط و توسعه فوتبال بانوان استفاده خواهد کرد یا خیر.
 
 
سرخابی‌ها تا آخر بهمن در بورس
رئیس سازمان خصوصی‌سازی تأکید دارد که سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا پایان بهمن‌ماه در بازار سرمایه عرضه شوند.
حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی در مورد آخرین وضعیت صورت‌های مالی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس توضیح داد: «هر دو باشگاه صورت‌های مالی حسابرسی شده خود را تحویل سازمان خصوصی‌سازی داده‌اند و در حال بررسی است.»
او در مورد زمان عرضه سهام دو باشگاه در بازار سرمایه، تأکید کرد: «هیچ‌کس اعلام نکرده بود که عرضه سهام دو باشگاه در بازار سرمایه در تاریخ ۲۲ بهمن‌ماه صورت می‌گیرد. در نامه‌ای که به ‌ای‌اف‌سی نوشتیم، اعلام کردیم عرضه در فوریه ۲۰۲۲ صورت می‌گیرد که حدوداً بهمن‌ماه می‌شود اما روز دقیق آن مشخص نشده است. عرضه سهام دو باشگاه در بازار سرمایه تا پایان بهمن اتفاق می‌افتد.»
رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: «درمورد عرضه این دو باشگاه تقریباً هر روز در سازمان خصوصی‌سازی جلسه برگزار می‌شود. همچنین هفته‌ای سه مرتبه با نمایندگان باشگاه‌ها، سازمان بورس و وزارت ورزش جلساتی برگزار می‌شود تا مدل طراحی شده که افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم است، برای دو باشگاه اتفاق بیفتد. بر این اساس مردم می‌توانند در ۱۰ تا ۲۰ درصد در افزایش سرمایه دو باشگاه مشارکت کنند. پول هم به دو باشگاه می‌رود.»
 
 
فیفا حکم دیوان عدالت را می‌پذیرد؟
تعلیق در یک قدمی فوتبال ایران
 فدراسیون فوتبال که تا همین چند هفته قبل دنبال تصویب اساسنامه اصلاح شده‌اش در مجلس شورای اسلامی بود، پس از قطع امید از مجلس، در نامه‌ای به فیفا مدعی شده مطابق حکم دیوان عدالت اداری، فدراسیون یک نهاد غیر انتفاعی غیر دولتی است.
غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال در مصاحبه‌ای که روز گذشته (دوشنبه) با سایت رسمی فدراسیون فوتبال انجام داده است، صراحتاً اعلام کرده که فدراسیون فوتبال درباره اساسنامه با فیفا نامه‌نگاری کرده است. او درباره این نامه گفته است: «در پاسخ به پیگیری‌های رسمی و کتبی فیفا، فدراسیون فوتبال وفق ماده 87 اساسنامه مصوب آذر‌ماه 1399 مجمع عمومی، در مهلت قانونی، پاسخ خود را در خصوص تحولات تقنینی و قضایی جدید کشور‌-‌که منجر به تثبیت ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال گردیده است - به فیفا و AFC (به همراه ترجمه رسمی مستندات قانونی و قضایی فوق‌الاشعار) به‌صورت کاملاً شفاف، صریح و رسمی ارسال کرده و اعلام نموده است که ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران یک «مؤسسه غیر انتفاعی غیر دولتی» است. توجه داشته باشید که فدراسیون فوتبال یک «شرکت خصوصی»، «نهاد عمومی غیر دولتی» و یا «دستگاه اجرایی» مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری نیست.»
صفی‌الله فغان‌پور به‌عنوان رئیس پیشین کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال، در واکنش به اظهارات رفیعی به این نکته تأکید دارد که معرفی فدراسیون به‌عنوان نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی، سایر مفاد اساسنامه را هم زیر سؤال خواهد برد. او می‌گوید: «در مؤسسه غیر انتفاعی و غیر دولتی، هیأت امنای آن انتصابی هستند و تعداد نفرات آن مشخص اما در اساسنامه جدید اشاره شده که این فدراسیون دارای ارکان مشخص است.»
فغان‌پور معتقد است: «فدراسیون مطابق رأی صادره از دیوان عدالت اداری نمی‌تواند سکاندار فوتبال کشور باشد و اساساً هدف رأی دیوان عدالت اداری دست‌اندازی در اساسنامه فدراسیون نبود. تازه این رأی مطابق ماده یک اساسنامه جدید مشروط است و زمانی شکل قانونی پیدا می‌کند که نامه فیفا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده باشد.»
احمدرضا براتی، عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال که تا همین چند ماه پیش رئیس کمیته تدوین مقررات بود، نسبت به تمام این جریان‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کند که این موضوع نشان از این دارد که حتی هیأت رئیسه هم در جریان اقداماتی که در مسیر اصلاح اساسنامه رخ می‌دهد، قرار نمی‌گیرند. او گفته است: «از جزئیات و محتوای نامه ارسال شده به فیفا بی‌خبرم و نمی‌دانم جزئیات این نامه از چه قرار است. یکی از دلایل استعفای من از کمیته تدوین و تطبیق مقررات فدراسیون فوتبال این سبک رفتار‌ها بود و به همین دلیل ترجیح دادم دیگر در این جایگاه نباشم!»
با همه تناقض‌های موجود به نظر می‌رسد این حرکت فدراسیون به منزله استقبال از تعلیق فوتبال ایران است. در ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از آسیا دیدیم کنفدراسیون فوتبال آسیا وقتی به دلیل تناقض در احکام کمیته بدوی و کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای به صحت اطلاعات ارائه شده از ایران شک کرد، حکم به حذف نمایندگان ایران از لیگ قهرمانان داد. معلوم نیست با چنین پیشینه‌ای چرا فدراسیون که یک سال پیش به فیفا قول داده بود اساسنامه اصلاح شده را در مجلس مصوب می‌کند، ناگهان قید این روال قانونی را زد و تصمیم گرفت مطابق حکم دیوان در مورد بازنشسته‌ها به فیفا اعلام کند که فدراسیون یک نهاد غیرانتفاعی و غیردولتی شده است.
 

 


Page Generated in 0.0062 sec