printlogo


کد خبر: 241832تاریخ: 1400/11/12 00:00
ساعت 18 امروز؛ ایران- امارات در ورزشگاه آزادی تهران
نبرد یـــوزهــــا برای حفظ نوار طلایی

پیش بازی
وصال روحانی  
 
* سه‌شنبه 12 بهمن 1400، هفته هشتم از مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2022 قطر در قاره آسیا؛ ایران- امارات در ورزشگاه آزادی، ساعت 18
 
بازی امروز ایران و امارات از دید ما ایرانی‌ها ظاهراً هیچ اهمیتی ندارد زیرا صعود یوزها پس از پیروزی پنجشنبه شب آنها مقابل عراق در تهران قطعی شد اما دو نکته سبب می‌شود این بازی از سوی هر دو طرف جدی گرفته شود. از یک سو ایران مایل است تا پایان راهش یعنی در دیدار سه‌شنبه و دو مسابقه بعدی‌اش (در فروردین ماه 1401) بی‌شکست بماند و نوار طلایی‌اش را حفظ کند و با اقتداری کم نظیر مسافر قطر شود. از جانب دیگر، امارات هم پس از کسب پیروزی برابر سوریه و 9 امتیازی شدن و تثبیت خود در رده سوم جدول گروه A بشدت مصمم است که با حفظ این جایگاه به پیکارهای پلی‌آف برسد و امیدهای ولو اندکش را برای حضور در مرحله نهایی جام جهانی بیست و دوم حفظ کند. این بدان معنا نیست که امارات در تهران به‌دنبال برد باشد زیرا کسب این توفیق مقابل تیم توانمند ایران حتی برای تیم‌های قلدرتر آسیا هم کاری بسیار سخت خواهد بود اما شاید اماراتی‌ها اقبال خود را برای کسب یک نتیجه مساوی کم نینگارند و قاعدتاً برای چنین چیزی هم بسیج شده‌اند.
 
وضعیت بهبود یافته «فان مارویک»
هر دو تیم در دو هفته اخیر مشکلات عدیده‌ای در ارتباط با کرونا داشته و چند بازیکن مهم‌شان را به این خاطر حاشیه‌نشین یافته‌اند. یوزها نه تنها از این بابت از خدمات بیرانوند و سیدمجید حسینی محروم مانده‌اند، بلکه میلاد سرلک را هم به‌دلیل مصدومیت شدید در خدمت ندارند و البته این‌ هافبک پرسپولیس در دیدار برابر عراق فقط در دقایق پایانی مورد استفاده قرار گرفت. امارات هم امیدوار است بدون تأثیرپذیری از غیبت دو بازیکن کرونایی‌اش در اجرای تاکتیک‌های انتخابی برت فان‌مارویک موفق باشد و بر این باور است که چون بازی سه‌شنبه شب برخلاف دیدار ایران- عراق به سبب ملاحظات کرونایی بدون تماشاگر شده، شانس و امکان بیشتری نسبت به عراقی‌ها برای کسب نتیجه‌ای مساعد دارد. این مربی هلندی با وجود اینکه علی مبخوط، بهترین گلزن امارات و فابیو دلیما را به سبب مصدومیت در اختیار ندارد ولی با داشتن یک مهاجم آرژانتینی‌الاصل به‌نام سباستین تالیا بوئه، غیبت نامبردگان را تا حدی جبران کرده است. قدرمسلم اینکه وضعیت فان‌مارویک در اردوی امارات بسیار بهتر از شرایطی است که وی چندی پیش در جام کشورهای عرب داشت. در آن جام وقتی امارات با خوردن پنج گل تسلیم قطر شد، خیلی‌ها او را رفتنی دیدند ولی وی خلع نشد و اگر به پلی‌آف جام جهانی برسد، ضمانت حضورش طولانی‌تر خواهد شد.
 
اگر دقت بیشتری داشتیم
تیم فعلی امارات در قیاس با تیم سال‌های پایانی دهه 2010 این کشور به وضوح ضعیف‌تر است اما همان تیم نیز نتوانست از مزایای میزبانی جام ملت‌های آسیای 2019 در خاک خود بهره‌گیری حداکثری کند و تسلیم ایران شد. اصولاً در تاریخ رویارویی‌های ایران با امارات، تیم ملی کشورمان فقط یک بار طعم شکست را چشیده که در دیداری دوستانه مقابل این کشور در دوره سرمربیگری محمد مایلی‌کهن بود. این نکته و توان ذاتی بیشتر نفرات ما در قیاس با اماراتی‌ها نشان می‌دهد هیچ‌گاه خطر ناکامی در چنین تلاقی‌هایی به طور جدی یوزها را تهدید نمی‌کند و ایران حتی در دور رفت همین مسابقات (انتخابی جام جهانی 2022) در خاک امارات پیروز شد. تعدد لژیونرهای خوب و سرحال در اردوی ایران و حضور چند مهره کارآمد لیگ داخلی، از تیم ملی کشورمان سرحال‌ترین تیم فعلی آسیا را ساخته است و آشتی مهدی طارمی با دراگان اسکوچیچ و به‌کارگیری مجدد این مهاجم توانای پورتو توسط این مربی کروات سبب‌ساز پیروزی یک-صفر بر عراق در اواخر هفته گذشته و قطعیت صعود ایران شد. مسابقه‌ای که اگر سایر حمله‌وران ایران دقت بیشتری داشتند و دروازه‌بان عراق آن گونه نمی‌درخشید، با نتیجه‌ای یک‌طرفه‌تر به سود یوزها پایان می‌یافت.
 
بهترین خودشناسی‌ها
اسکوچیچ که طی زمامداری دو ساله‌اش از نعمت برگزاری دیدارهای تدارکاتی محروم مانده و البته خودش هم اصراری بر انجام این مسابقات ندارد، نیک می‌داند که هم بازی امشب و هم مسابقات دهه اول فرودین ماه 1401 مقابل کره جنوبی و لبنان، می‌تواند بهترین دیدارهای خودشناسی برای ایران به حساب آید و شاگردان او را در مسیر محک‌هایی بسیار جدی قرار دهد و آنها را پخته‌تر کند. برای تیمی که می‌کوشد در آبان و آذر 1401 در ششمین مرتبه راهیابی‌اش به مرحله پایانی جام‌های جهانی به صعود از گروهش نائل شود و این کار نادیده را برای اولین بار محقق کند، چیزی بهتر از این در آینده نزدیک امکانپذیر نیست.
 

Page Generated in 0.0047 sec